A LOOK AT INCLUSION AS AN OPPORTUNITY FOR DEVELOPMENT
LA INCLUSIÓN COMO OPORTUNIDAD DE DESARROLLO
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n6.2021.611Keywords:
disability, educational inclusion, special educational necessities, social inclusiónAbstract
The investigation approaches experiences on the attention to people with special, associate educational necessities or not to discapacitys, from the relationship that settles down among the contexts scholar, family and community. It is developed in the municipality Bayamo through socialization and involvement workshops, in those that is considered as essential elements, the feedback that should exist enters the school, the family and the community like agents potenciadores of the development and values for life. The sensitization of these agents is possible to understand to the diversity like enriching and positive value for all, from the respect, the tolerance, empathy and the equality of opportunities, respecting its condition like human being that it guarantees besides its educational inclusion, basically its full inclusion in the society.
Downloads
References
Bell Rodríguez, R. y López Machín, R. (2002). Convocados por la diversidad. La Habana: Pueblo y Educación.
Borges Rodríguez, S., Orosco Delgado, M. (2014). Inclusión educativa y Educación Especial: Un horizonte singular y diverso para igualar oportunidades de desarrollo. La Habana. Ed: Educación cubana.
Castellanos Simons, D. y otros. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. La Habana: Pueblo y Educación.
Ferrari, M. (2004). La inclusión y sus desafíos en el siglo XXI. Educación, No. 112. (segunda época), mayo-agosto. 2004. La Habana.
García Grillo, L., Virelles Espinosa, I. y Arceo Estrada, E. (2014, mayo). Familia y Educación. La Demajagua. p. 5.
López Machín, R. (2006). Diversidad e igualdad de oportunidades en la escuela. La Habana: Pueblo y Educación.
López Machín, Ramón. Escolares con necesidades educativas especiales. Selección de temas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2011.
Warnock, H. M. Necesidades educativas especiales. “Informe del Comité de investigación sobre educación de niños y jóvenes deficientes “. Rev. Educación No. extraordinario. 1987.___ 152 p.