A look at inclusive education from teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n1.2024.38-44

Keywords:

inclusive education, special condition, integral development

Abstract

Inclusive education seeks to teach about respect and acceptance of people of all types, whether different ethnicities, gender, sexual orientation, faith, (dis)abilities, etc. It is about ensuring that all people have access to a safe school environment where they can be happy. The research aims to reflect on the different studies of the topic in question. Today, university students and instructors face a decision-making process that involves rationality and emotion and, sometimes, everyone wants to make a decision of free choice, which is the guarantee of being right or not. Currently, general education defends an inclusive educational approach where the family is recognized as the first institution to educate, guide and support people with a special condition; Continuous efforts are made to reduce or eliminate barriers to learning and participation in the environment in which students develop (school, classroom, and family partners). Teaching practices are designed to train our teachers as competent future professionals who contribute to raising the quality of inclusive education with responsibility. To this end, the use of practical theoretical methods is proposed to confirm the importance of implementing the work-study principle in our young people in training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yisell Vigoa Escobedo, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Quevedo, Ecuador

Lorenzo Rolando Figueredo, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Quevedo, Ecuador

Alberto Rodríguez Rodríguez, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Universidad Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Ecuador

Wilter Leonel Solórzano Álava, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Universidad Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Ecuador

References

Calvo, G. (2013). La formación de docentes para la inclusión educativa. Páginas de Educación, 6(1), 19-35. Obtenido de http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v6n1/v6n1a02.pdf

Clavijo Castillo, R. G.-C. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. ALTERIDAD.Revista de Educación, 15(1), 113-124. doi:https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09

Dueñas Buey, M. L. (2010). Educación Inclusiva. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 358-366. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3382/338230785016.pdf

Gutiérrez, M. Z., & Luna Denicia, J. E. (2018). Formación docente en Educación Especial: hábitos de estudio y práctica docente. Ateridad, 13(2), 262-273. doi:https://doi.org/10.17163/alt.v13n2.2018.09

Loginow, S. (s/f). Educación Especial cod. 581. Universidad Nacional Abierta. Obtenido de https://altascapacidades.es/portalEducacion/html/otrosmedios/Educacion_Especial._Guia_de_Estudio_-_PD.pdf

Molina Bernal, M. C. (2017). Propuesta de formación docente para la educación inclusiva de estudiantes en situación de discapacidad intelectual. 2017: Universidad Sergio Arboleda. Obtenido de http://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/handle/11232/1308/Propuesta%20de%20formaci%c3%b3n%20docente%20para%20la%20educaci%c3%b3n%20inclusiva.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Morin, A. (2022). ¿Qué es la educación especial? Obtenido de Profundice: https://www.understood.org/es-mx/articles/understanding-special-education

Orellana Márquez, L. V. (2022). La inclusión educativa en “Mi Segundo Hogar”: diagnóstico y propuesta. Esmeraldas: Pontificia Universidad Católica de Ecuador. Obtenido de https://repositorio.puce.edu.ec/server/api/core/bitstreams/82e38486-0ab0-47f9-bbab-410214bcc933/content

UNESCO. (1995). Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y Calidad: informe final. Salamanca: Organizacion de las Naciones Unidad para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

UNESCO. (s.f.). La inclusión en la educación. Obtenido de https://www.unesco.org/es/education/inclusion

UNIR. (03 de 05 de 2020). Las funciones del maestro en Educación Especial. Obtenido de UNIR - Universidad Internacional de La Rioja : https://www.unir.net/educacion/revista/funciones-maestro-educacion-especial/

Vicepresidencia de la república del Ecuador. (24 de noviembre de 2011). Educación inclusiva y especial. Obtenido de MÓDULO I: Educación Inclusiva y especial Vicepresidencia de la República Del Ecuador: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/07/Modulo_Trabajo_EI.pdf

Villón Tomalá, A. M., & Valverde Muñoz, K. A. (2019). La educación especial en la realidad ecuatoriana del siglo XXI. . Memorias del quinto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador: Aprendizaje en la sociedad del conocimiento: modelos, experiencias y propuestos (págs. 637-646). nstituto Superior Tecnológico Bolivariano.

Published

2024-01-05

How to Cite

Vigoa Escobedo, Y., Rolando Figueredo, L. ., Rodríguez Rodríguez, A. ., & Solórzano Álava, W. L. . (2024). A look at inclusive education from teaching practice. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 8(1), 38–44. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n1.2024.38-44

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>