La gestión de proyectos ¿Cómo mejorar la calidad de la educación turística?
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v7.n3.2023.67-75Keywords:
development, education, indicators, quality, sustainabilityAbstract
Project management is a discipline that seeks to plan, execute, and control the resources, time, and scope of a project to meet established objectives. In the field of tourism education, project management can contribute to improving the quality of teaching and learning, as well as fostering innovation, creativity, and competitiveness. The methodology used for this article is descriptive and analytical, based on the bibliographic review of secondary sources such as books, scientific articles, reports, and websites. The expected results include identifying the main characteristics and benefits of project management for tourism education, learning from successful project experiences in different educational institutions related to tourism, and proposing recommendations and best practices for implementing project management in tourism education. Additionally, some examples of successful projects carried out in various educational institutions related to tourism, both at the national and international levels, are presented. Finally, recommendations and best practices are offered to implement project management in tourism education with the aim of enhancing the quality of training and the satisfaction of students and educators.
Downloads
References
Aguirre Bertel, A. M., Arroyo Oviedo, L. P., & Navarro Mesa, C. I. (2018). Turismo alternativo como estrategia de desarrollo local en el municipio de Chalan–Sucre. Económicas Cuc, 39(1).
Álava, W. L. S., Rodríguez, A. R., Sinisterra, G. M. R., Zambrano, S. M. Z., & Muñoz, W. W. Q. (2022). Impacto del uso de E-learning en la Educación Superior. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria. ISSN 2602-8166, 6(4), 143-150.
Arellano Guerrón, S. L., Arroyo Mera, D. M., Carrión Albuja, E. A., & Merizalde Leiton, C. E. (2019). Geoparques mundiales de la UNESCO y su importancia en el desarrollo sostenible de las comunidades. Estudio de caso: “Geoparque Imbabura”. Siembra, 6(1), 93-108.
Barberán, L. M. C., & Pazmiño, J. C. A. (2018). Propuesta de un plan estratégico de desarrollo turístico de la Ciudad de Manta con fines de divulgación educativo. Educare, 22(2), 45-73.
Barrientos-Báez, A., Cabrero, M. B., & Terceño, J. R. (2019). Educación emocional como contenido transversal para una nueva política educativa: el caso del Grado de Turismo. Utopía y praxis latinoamericana: revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social, (4), 147-165.
Capcha, Y. A. H. (2019). Gestión por procesos hacia la calidad educativa en el Perú. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 243-261.
Capdevilla, D. A. G., Losada, H. F. V., & Lizcano, J. J. R. (2020). El turismo de naturaleza: educación ambiental y beneficios tributarios para el desarrollo de Caquetá. Aglala, 11(1), 107-132.
Condor Bermeo, V. (2018). Turismo y desarrollo sostenible. Fundamentación teórica para la construcción de un modelo de desarrollo turístico. Revista Universidad y Sociedad, 10(2), 47-52.
Escarré Urueña, R., Driha, O. M., & Linditsch, C. (2020). Cooperación Internacional En Educación Superior Para El Turismo Sostenible El proyecto TOURIST. Estudios y perspectivas en turismo, 29(4), 1096-1114.
Santamaría-Freire, E. J., & de los Ángeles López-Pérez, S. (2019). Beneficio social de la actividad turística en Ecuador. Revista venezolana de gerencia, 24(86), 417-434.
Serrano, A. M., Restrepo, L. A. M., & Garrido, I. V. C. (2018). Análisis de la sostenibilidad y competitividad turística en Colombia. Gestión y Ambiente, 21(1), 99-109.