Influence of teaching work in the community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v7.n2.2023.20-28

Keywords:

School, society, education, student, teacher

Abstract

Influence of te The school currently has an irreplaceable role in society; It is not only a space where knowledge is built and cognitive skills are developed, but it is also very important for the education of children and young people, since it is here where students learn social aspects and develop culturally. The objective of this research is to demonstrate the importance of educational influences in the community. This is how the education received at school must be unique because the educational institution promotes the education of students, which is the engine of development of any society; being the student-teacher relationship a great support to achieve academic success, even more so, helping each student to develop in a holistic, social, personal and professional way, also considering that the behavior of each student is closely related to their previous experiences in the family environment and is reflected in their social and affective life. Theoretical and empirical methods are used that allowed the qualitative analysis of the research.aching work in the community

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Badie Anneriz Cerezo Segovia, Universidad Técnica Estatal de Quevedo - Universidad Técnica de Babahoyo

Doctora en Ciencias de la Educación Mención Investigación y Planificación Educativa; Magíster en Gerencia de Proyectos Educativos y Sociales; Licenciada en Ciencias de la Educación en la Especialización de Comercio y Administración. Profesora de Segunda Enseñanza en la Especialización de Comercio y Administración; Decana de la Facultad de Ciencias de la Educación; Universidad Técnica Estatal de Quevedo; Universidad Técnica de Babahoyo; Quevedo, Ecuador

Kimberly Gallardo Peñaherrera, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Licenciada en Trabajo Social; Docente y Coordinadora de Área de la Carrera de Educación Básica; Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo; Quevedo, Ecuador

Yisell Vigoa Escobedo, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Doctora en Ciencias Pedagógicas PhD; Magister en Ciencias de la Educación, Licenciada en Educación Especial. Diplomado en Artes, Cultura y Sociedad; Formación Económica; Desarrollo Gerencial; Educación Especial y Desarrollo Comunitario; Docente de la Carrera Educación Básica; Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo; Quevedo, Ecuador

Lorenzo Rolando Figeredo Sánchez, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Especialista de Posgrado en Docencia Universitaria; Licenciado e Educación en Español y Literatura; Docente de la Carrera Educación Básica; Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo; Quevedo, Ecuador

References

Álava, W. L. S., Rodríguez, A. R., & Ávila, X. L. A. (2022a). Impacto del uso de la tecnología en la formación integral de los estudiantes de la carrera tecnologías de la información. Journal TechInnovation, 1(2), 71-77. https://revistas.unesum.edu.ec/JTI/index.php/JTI/article/download/21/36

Álava, W. L. S., Rodríguez, A. R., & Ávila, X. L. A. (2022b). Redes inalámbricas, su incidencia en la privacidad de la información. Journal TechInnovation, 1(2), 104-109. https://revistas.unesum.edu.ec/JTI/index.php/JTI/article/download/25/42

Álava, W. L. S., Rodríguez, A. R., Ávila, X. L. A., & Cornelio, O. M. (2022). Impacto del uso de la tecnología en la formación integral de los estudiantes de la carrera tecnologías de la información. Journal TechInnovation, 1(2), 71-77.

Cornelio, O. M., & González, J. G. (2018). Modelo para la evaluación de habilidades en ingeniería automática. 3 c TIC: cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 7(1), 21-32.

Cornelio, O. M., González, J. G., & Ching, I. S. (2021). Método multicriterio para la evaluación de habilidades en un Sistema de Laboratorios a Distancia. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(1), 237-251.

De la Cueva-Ortega, M., & García-Celay, I. M. (2018). El papel de las competencias emocionales en la educación infantil: las relaciones en la comunidad educativa. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, 32(93), 31-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6758713

Engel, A., & Coll, C. (2022). Entornos híbridos de enseñanza y aprendizaje para promover la personalización del aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 225-242. https://www.redalyc.org/journal/3314/331469022014/331469022014.pdf

Espinoza, E. & Ley, N. (2020). Educación intercultural en el Ecuador: Una revisión sistemática. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI((Número especial 2), 275-288. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/index

Flores-Moran, J. F. (2019). La relación docente-alumno como variable mediadora del aprendizaje. Revista San Gregorio, (35), 174-186. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i35.957

Ibarra, M., Silva, G. E., & Fernández, C. (2021). Vínculos afectivos entre docentes y estudiantes diagnosticados con TEL para facilitar el aprendizaje en contextos virtuales en época de pandemia: estudio de caso realizado en escuela Albert Einstein de la comuna de Curicó (Doctoral dissertation, Universidad Academia de Humanismo Cristiano). https://www.bibliotecadigital.academia.cl/xmlui/handle/123456789/6453

García, X., Puig, J. M., & Gijón, M. (2018). Reconocimiento y don en la educación social. Edetania, (53), 45-60. https://riucv.ucv.es/handle/20.500.12466/544

Menéndez-Yépez, R., Nuñez-Carbonel, M., Paredes-Sánchez, C., & Ruiz-Marina, K. (2020). Modelo Thomas Gordon para lograr un vínculo afectivo en los estudiantes del nivel primario. http://161.132.172.67/handle/20.500.12905/1865

Merino, M. M. G. (2005). La importancia de la competencia sociocultural en el aprendizaje de segundas lenguas. Interlingüística, (16), 431-441. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2514240.pdf

Mar, O., & Gulín, J. (2018). Model for the evaluation of professional skills in a remote laboratory system. Revista Científica, 3(33), 332-343.

Rodorigo, M., & Aguirre-Martín, T. (2020). La educación social en los centros educativos institucionalizados posmodernos. Contextos educativos: revista de educación. 25: 183-200. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/217684

Rodríguez, M. N., Aguilar, J., & Apolo, D. (2018). El Buen vivir como desafío en la formación de maestros: aproximaciones desde la Universidad Nacional de Educación del Ecuador. Revista mexicana de investigación educativa, 23 (77), 577-596. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v23n77/1405-6666-rmie-23-77-577.pdf

Rodríguez, A., Castro, V. F. R., Gonzalez, A. D. C. R., Baque, N. A. C., & Tarragó, J. C. P. (2021). Aplicaciones de la Inteligencia Artificial en técnicas de minería de procesos. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(7), 136-155. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8590663

Rodríguez, A., Tarragó, J. C. P., Zúñiga, K. M., & Loor, L. V. V. (2021). Evaluación formativa de los procesos cognitivos con paradigma constructivista mediante Mapa Cognitivo Difuso. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(8), 130-142. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8590618

Rodríguez, A. R., Álava, W. L. S., Jara, L. D. S., & Castro, F. I. G. (2022). Las Categorías Enseñanza, Aprendizaje; Desarrollo, Innovación Educativa y formación. Relaciones entre ellas. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS-ISSN 2806-5794., 4(3), 178-183. http://editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/160

Rodríguez, A. R., Castro, M. I. R., Pilay, M. A. T., & Quimiz, L. R. M. (2022). Sistema inteligente para la evaluación de competencias docentes mediante un enfoque constructivista. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS-ISSN 2806-5794., 4(2), 316-325. http://editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/63

Rodríguez, A. R., Castro, V. F. R., González, A. d. C. R., Baque, N. A. C., & Tarragó, J. C. P. (2021). Aplicaciones de la Inteligencia Artificial en técnicas de minería de procesos. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(7), 136-155. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/920

Rodríguez, A. R., Escobedo, Y. V., García, L. J. P., & Lucas, H. B. D. (2021). Evaluación del aprendizaje mediante un enfoque constructivista a partir del método ponderación lineal. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(7), 156-165. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/921

Rodríguez, A. R., González, A. d. C. R., Tarragó, J. C. P., & Gálvez, D. L. D. (2021). Implementación de algoritmos de Inteligencia Artificial en la predicción de nuevos conocimientos mediante enseñanza constructivista. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(3), 131-141. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/762

Rodríguez, A. R., Lucas, H. B. D., Mero, C. J. Á., Pisco, R. J. L., & Castro, F. I. G. (2022). Método computacional de recomendación sobre la evaluación del aprendizaje bajo el paradigma constructivista. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 15(1), 178-187. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/966

Rodríguez, A. R., Tarragó, J. C. P., Zuñiga, K. M., & Loor, L. V. V. (2021). Evaluación formativa de los procesos cognitivos con paradigma constructivista mediante Mapa Cognitivo Difuso. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(8), 130-142. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/931

Sarmiento-Berrezueta, S. M. S., García-Gallegos, K. H., & Sacta-Lazo, E. (2021). Innovaciones pedagógicas en educación intercultural: Un desafío para la práctica docente. Revista Electrónica Entrevista Académica (REEA), 2(8), 121-141. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7960575

Suárez-López, R., Eugenio, M., Lara, F., Molina-Motos, D. (2019). Examinando el papel de la educación ambiental en la construcción del buen vivir global: contribuciones de la corriente crítica a la definición de objetivos. Iberoamerican Journal of Development Studies, vol. 8(1):82-105. DOI: 10.26754/ojs_ried/ijds.336 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6933775

Valle-Vargas, M. E., & Salcedo, I. F. R. (2019). Política pública educativa y buen vivir: Análisis de su aplicación en contextos educativos Lojanos, experiencias de cátedra integradora-educación básica. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 4(4), 266-281. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164406

Zea-Bustamante LE. (2019). La educación para la salud y la educación popular, una relación posible y necesaria. Rev. Fac. Nac. Salud Pública, 37(2):61-66. DOI: 10.17533/udea.rfnsp.v37n2a07

Published

2023-08-05

How to Cite

Cerezo Segovia, B. A., Gallardo Peñaherrera, K., Vigoa Escobedo, Y., & Figeredo Sánchez, L. R. (2023). Influence of teaching work in the community. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 7(2), 20–28. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v7.n2.2023.20-28

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)