Influence of teaching work in the community
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v7.n2.2023.20-28Keywords:
School, society, education, student, teacherAbstract
Influence of te The school currently has an irreplaceable role in society; It is not only a space where knowledge is built and cognitive skills are developed, but it is also very important for the education of children and young people, since it is here where students learn social aspects and develop culturally. The objective of this research is to demonstrate the importance of educational influences in the community. This is how the education received at school must be unique because the educational institution promotes the education of students, which is the engine of development of any society; being the student-teacher relationship a great support to achieve academic success, even more so, helping each student to develop in a holistic, social, personal and professional way, also considering that the behavior of each student is closely related to their previous experiences in the family environment and is reflected in their social and affective life. Theoretical and empirical methods are used that allowed the qualitative analysis of the research.aching work in the community
Downloads
References
Álava, W. L. S., Rodríguez, A. R., & Ávila, X. L. A. (2022a). Impacto del uso de la tecnología en la formación integral de los estudiantes de la carrera tecnologías de la información. Journal TechInnovation, 1(2), 71-77. https://revistas.unesum.edu.ec/JTI/index.php/JTI/article/download/21/36
Álava, W. L. S., Rodríguez, A. R., & Ávila, X. L. A. (2022b). Redes inalámbricas, su incidencia en la privacidad de la información. Journal TechInnovation, 1(2), 104-109. https://revistas.unesum.edu.ec/JTI/index.php/JTI/article/download/25/42
Álava, W. L. S., Rodríguez, A. R., Ávila, X. L. A., & Cornelio, O. M. (2022). Impacto del uso de la tecnología en la formación integral de los estudiantes de la carrera tecnologías de la información. Journal TechInnovation, 1(2), 71-77.
Cornelio, O. M., & González, J. G. (2018). Modelo para la evaluación de habilidades en ingeniería automática. 3 c TIC: cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 7(1), 21-32.
Cornelio, O. M., González, J. G., & Ching, I. S. (2021). Método multicriterio para la evaluación de habilidades en un Sistema de Laboratorios a Distancia. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(1), 237-251.
De la Cueva-Ortega, M., & García-Celay, I. M. (2018). El papel de las competencias emocionales en la educación infantil: las relaciones en la comunidad educativa. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, 32(93), 31-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6758713
Engel, A., & Coll, C. (2022). Entornos híbridos de enseñanza y aprendizaje para promover la personalización del aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 225-242. https://www.redalyc.org/journal/3314/331469022014/331469022014.pdf
Espinoza, E. & Ley, N. (2020). Educación intercultural en el Ecuador: Una revisión sistemática. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI((Número especial 2), 275-288. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/index
Flores-Moran, J. F. (2019). La relación docente-alumno como variable mediadora del aprendizaje. Revista San Gregorio, (35), 174-186. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i35.957
Ibarra, M., Silva, G. E., & Fernández, C. (2021). Vínculos afectivos entre docentes y estudiantes diagnosticados con TEL para facilitar el aprendizaje en contextos virtuales en época de pandemia: estudio de caso realizado en escuela Albert Einstein de la comuna de Curicó (Doctoral dissertation, Universidad Academia de Humanismo Cristiano). https://www.bibliotecadigital.academia.cl/xmlui/handle/123456789/6453
García, X., Puig, J. M., & Gijón, M. (2018). Reconocimiento y don en la educación social. Edetania, (53), 45-60. https://riucv.ucv.es/handle/20.500.12466/544
Menéndez-Yépez, R., Nuñez-Carbonel, M., Paredes-Sánchez, C., & Ruiz-Marina, K. (2020). Modelo Thomas Gordon para lograr un vínculo afectivo en los estudiantes del nivel primario. http://161.132.172.67/handle/20.500.12905/1865
Merino, M. M. G. (2005). La importancia de la competencia sociocultural en el aprendizaje de segundas lenguas. Interlingüística, (16), 431-441. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2514240.pdf
Mar, O., & Gulín, J. (2018). Model for the evaluation of professional skills in a remote laboratory system. Revista Científica, 3(33), 332-343.
Rodorigo, M., & Aguirre-Martín, T. (2020). La educación social en los centros educativos institucionalizados posmodernos. Contextos educativos: revista de educación. 25: 183-200. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/217684
Rodríguez, M. N., Aguilar, J., & Apolo, D. (2018). El Buen vivir como desafío en la formación de maestros: aproximaciones desde la Universidad Nacional de Educación del Ecuador. Revista mexicana de investigación educativa, 23 (77), 577-596. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v23n77/1405-6666-rmie-23-77-577.pdf
Rodríguez, A., Castro, V. F. R., Gonzalez, A. D. C. R., Baque, N. A. C., & Tarragó, J. C. P. (2021). Aplicaciones de la Inteligencia Artificial en técnicas de minería de procesos. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(7), 136-155. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8590663
Rodríguez, A., Tarragó, J. C. P., Zúñiga, K. M., & Loor, L. V. V. (2021). Evaluación formativa de los procesos cognitivos con paradigma constructivista mediante Mapa Cognitivo Difuso. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(8), 130-142. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8590618
Rodríguez, A. R., Álava, W. L. S., Jara, L. D. S., & Castro, F. I. G. (2022). Las Categorías Enseñanza, Aprendizaje; Desarrollo, Innovación Educativa y formación. Relaciones entre ellas. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS-ISSN 2806-5794., 4(3), 178-183. http://editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/160
Rodríguez, A. R., Castro, M. I. R., Pilay, M. A. T., & Quimiz, L. R. M. (2022). Sistema inteligente para la evaluación de competencias docentes mediante un enfoque constructivista. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS-ISSN 2806-5794., 4(2), 316-325. http://editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/63
Rodríguez, A. R., Castro, V. F. R., González, A. d. C. R., Baque, N. A. C., & Tarragó, J. C. P. (2021). Aplicaciones de la Inteligencia Artificial en técnicas de minería de procesos. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(7), 136-155. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/920
Rodríguez, A. R., Escobedo, Y. V., García, L. J. P., & Lucas, H. B. D. (2021). Evaluación del aprendizaje mediante un enfoque constructivista a partir del método ponderación lineal. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(7), 156-165. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/921
Rodríguez, A. R., González, A. d. C. R., Tarragó, J. C. P., & Gálvez, D. L. D. (2021). Implementación de algoritmos de Inteligencia Artificial en la predicción de nuevos conocimientos mediante enseñanza constructivista. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(3), 131-141. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/762
Rodríguez, A. R., Lucas, H. B. D., Mero, C. J. Á., Pisco, R. J. L., & Castro, F. I. G. (2022). Método computacional de recomendación sobre la evaluación del aprendizaje bajo el paradigma constructivista. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 15(1), 178-187. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/966
Rodríguez, A. R., Tarragó, J. C. P., Zuñiga, K. M., & Loor, L. V. V. (2021). Evaluación formativa de los procesos cognitivos con paradigma constructivista mediante Mapa Cognitivo Difuso. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(8), 130-142. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/931
Sarmiento-Berrezueta, S. M. S., García-Gallegos, K. H., & Sacta-Lazo, E. (2021). Innovaciones pedagógicas en educación intercultural: Un desafío para la práctica docente. Revista Electrónica Entrevista Académica (REEA), 2(8), 121-141. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7960575
Suárez-López, R., Eugenio, M., Lara, F., Molina-Motos, D. (2019). Examinando el papel de la educación ambiental en la construcción del buen vivir global: contribuciones de la corriente crítica a la definición de objetivos. Iberoamerican Journal of Development Studies, vol. 8(1):82-105. DOI: 10.26754/ojs_ried/ijds.336 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6933775
Valle-Vargas, M. E., & Salcedo, I. F. R. (2019). Política pública educativa y buen vivir: Análisis de su aplicación en contextos educativos Lojanos, experiencias de cátedra integradora-educación básica. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 4(4), 266-281. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164406
Zea-Bustamante LE. (2019). La educación para la salud y la educación popular, una relación posible y necesaria. Rev. Fac. Nac. Salud Pública, 37(2):61-66. DOI: 10.17533/udea.rfnsp.v37n2a07