STRATEGIES FOR THE DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL INNOVATIONS BASED ON THE USE OF TECHNOLOGICAL RESOURCES
ESTRATEGIAS PARA EL DESARROLLO DE INNOVACIONES EDUCATIVAS
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n2.2022.624Keywords:
strategies, innovation, technological resources, toolsAbstract
The research was carried out at the State University of the South of ManabÍ in the agricultural engineering career within the framework of the scientific methodological seminar of the academic period PI 2021 with the aim of identifying and presenting general strategies for the development of educational innovations based on the use of Information and Communication Technologies, based on the teaching experiences reported by the participants of the different subjects of the Agricultural career, where bibliographic reviews of different articles, magazines, books, lectures and experiences of the teachers of the different subjects were carried out, using the method of bibliographic review, analysis and synthesis and the techniques of surveys and debates. Analyzing new learning environments with varied technological resources and improvement in educational models. These environments, in general, provide the tools and technological resources necessary for the development of an educational proposal based on their use. The most common resources that can be found are: communication or messaging tools, forums, assessment management tools and learning self-assessment, content systematization, videoconferences and chat, among others. They also provide teachers with the possibility of carrying out specific monitoring of the students who participate in the proposal and the availability of different types of statistics on the development of the content. Its main advantage is the ability to track students, record their work, apply online tests, storage of electronic work portfolios and record their evaluations.
Downloads
References
Baños, J. (2007). La plataforma educativa Moodle. Creación de aulas virtuales. Manual de consulta para el profesorado (versión 1.8), España, Getafe.En línea. https://es.slideshare.net/enramos/la-plataforma-educativa-moodle-creacin-de-aulas-virtuales
Barraza Macías, Arturo. (2015). Los proyectos de innovación didáctica para la mejora de la práctica docente. Universidad Pedagógica de Durango. Primera edición: Diciembre del 2015. México. file:///C:/Users/MiPc/Downloads/proyectos%20de%20innovación%20educativa.pdf
Burbules y Callister, Thomas A. (2001). Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información Nicholas C. Editorial Granica. Primera edición: 2001. En línea. http://www.terras.edu.ar/biblioteca/2/2BURBU-1E.PDF
Fernández Díaz, Elia y Calvo Salvador, Adelina. (2013). Estrategias para la mejora de la práctica docente. Una investigación acción colaborativa para el uso innovador de las TIC Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 16, núm. 2, abril-junio, 2013, pp. 121-133 Asociación Universitaria de Formación del Profesorado Zaragoza, España: En línea. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217029557009
Hernández Carballido, Flor Alejandrina. (2004). Los fines de la educación. Educar para la sabiduría: Propuesta de Alfred North Whitehead. florhernandez@psi.net.mx. ISSN: 1607-6079.En Línea. http://www.revista.unam.mx/vol.5/num1/art5/portada.htm.
Lévy, P. (2007). La cultura en la era del ciberespacio Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. [Informe al Consejo de Europa]. Prólogo: Manuel Medina. Barcelona: Rubí; México: Anthropos Universidad Autónoma Metropolitana. isbn: 978-84-7658-808-6. En Línea.http
Litwin, E. (2009). Ficciones, realidades y esperanzas para la escuela del presente. En De Pablo Pons., J. (coord.) Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. Málaga: Aljibe. En línea.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3091727
Litwin, Edith. (2005). Estrategias didácticas en tiempos de internet: El pizarrón y la pantalla. En: Encrucijadas, no. 31. Universidad de Buenos Aires. Disponible en el Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires:
Litwin, Edith. (2008). El oficio del docente y las nuevas tecnologías: herramientas, apremios y experticias Educação Unisinos, vol. 12, núm. 3, septiembre-diciembre, 2008, pp. 167-173 Universidade do Vale do Rio dos Sinos São Leopoldo, Brasil. Educação Unisinos E-ISSN: 2177-6210 revistaeduc@unisinos.br Universidade do Vale do Rio dos Sinos Brasil. En línea. https://www.redalyc.org/pdf/4496/449644447002.pdf
Orta, Magdalena y Ojeda, Aurora. (2009). Aseguramiento de la Calidad en la Educación y en el Trabajo, S.C. México, septiembre de 2009.En línea. https://www.uv.mx/dgdaie/files/2013/04/Orta-Tecnologias-C.pdf
UNESCO. (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. En línea. http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf
UNESCO (1998): Informe mundial sobre la educación, 1998. Los docentes y la enseñanza en el mundo en mutación (Madrid, UNESCO/Santillana), 174 pp. En línea. http://espacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:reec-1998-4-10660/Documento.pdf
UNESCO, (2009). Conferencia mundial de educación superior 2009: Las Nuevas Dinámicas de la Educación Superior y de la Investigación para el Cambio Social y el Desarrollo. UNESCO, Paris, 5-8 de julio de 2009. Enlínea.https://pep.unc.edu.ar/wpcontent/uploads/sites/46/2017/04/Declaracion_conferencia_Mundial_de_Educacion_Superior_2009.pdf