Blockchain technology and educational records management in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n3.2024.169-187

Keywords:

data security, educational institutions, network transaction, privacy, scalability

Abstract

Blockchain technology is revolutionizing the way we interact with the world, and education is no exception. With its ability to ensure data security, transparency and verifiability, blockchain is transforming the way academic credentials are issued, stored and verified. This research, aimed to evaluate the adoption of blockchain technology in educational records management for Higher Education, focusing on the Universidad Estatal del Sur de Manabí as a case study. To address this problem, a survey directed to students of the Information Technology career, and an interview to the academic staff involved in the management of educational records were carried out. The methodology used in this research included the analysis of qualitative and quantitative data, in order to obtain a holistic view of the different aspects related to the adoption of blockchain technology. The results obtained revealed that there are significant concerns regarding data privacy and security, which represents an important challenge for the implementation of blockchain-based solutions. Likewise, a positive perception was observed on the part of students towards the adoption of this technology, recognizing its potential benefits in terms of security and transparency. Indeed, the adoption of blockchain technology in educational records management offers an innovative and reliable alternative, overcoming the challenges present in the traditional system. This research contributes to the advancement of higher education, promoting modernization and adaptation to the demands of a globalized and technologically advanced world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jennifer Xiomara Barreto Pin, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Máster en Educación, Ingeniera en Tecnologías de la Información, Universidad Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Ecuador

John Denys Reina Paredes, Unidad Educativa Naval Jambeli - Universidad Estatal del Sur de Manabí

Máster en Formación, Ingeniero en Tecnologías de la Información, Docente de Informática, Unidad Educativa Naval Jambeli, Esmeraldas, Ecuador - Universidad Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Ecuador

Liseth Yamileth Barreto Pin, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Máster en Gestión de Proyectos / Project Management, Universidad Internacional de Valencia, Ingeniera en Sistemas Computacionales, Universidad Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Ecuador

Alberto Rodríguez Rodríguez, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Licenciado en Matemáticas, Máster en Ciencias de la Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Docente de la carrera Tecnologías de la Información, Universidad Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Ecuador

References

Álvares, R. L. R. (2018). Análisis De La Tecnología Blockchain, Su Entorno Y Su Impacto En Modelos De Negocios. In Universidad Técnica Federio Santa María. https://repositorio.usm.cl/bitstream/handle/11673/47346/3560900251199UTFSM.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Arias, M. del P. (2018). Tecnología Blockchain. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–34. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/20666/AriasTorresMariadelPilar2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Covarrubias, J. Z. L. (2021). Transparencia y protección de datos personales en la cadena de bloques (blockchain). Estudios En Derecho a La Información, 11, 27–63.

Hossain, M., Santhiya, S., Hossain, S., Maria, V., & Li, X. (2022). Software Engineering Process and Methodology in Blockchain-Oriented Software Development: A Systematic Study. IEEE, 25–27. https://doi.org/10.1109/SERA54885.2022.9806817

Lindín Soriano, C., & Rivera-Vargas, P. (2019). Blockchain en Educación. Cadenas rompiendo moldes. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1173–1174. https://doi.org/10.5209/rced.63394

López, J., Suárez, N., & Valencia, A. (2022). Tendencias en estudios sobre el uso y adopción de tecnologías de información y comunicación en instituciones de educación superior: un análisis bibliométrico. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 67, 136–162. https://doi.org/10.35575/rvucn.n67a6

Mata, J., & Avendaño, C. (2022). Blockchain en la educación: su uso en credenciales académicas. Revista Digital Universitaria, 23(1). https://doi.org/http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2022.23.1.1

Padilla Sánchez, J. A. (2020). Blockchain y contratos inteligentes: aproximación a sus problemáticas y retos jurídicos. Revista de Derecho Privado, 39, 175–201. https://doi.org/10.18601/01234366.n39.08

Rodríguez Rodríguez, A., Solórzano Álava, W. L., Anzules Ávila, X. L., & Cornelio, O. M. (2022). Impacto del uso de la tecnología en la formación integral de los estudiantes de la carrera tecnologías de la información. Journal TechInnovation, 1(2), 71–77. https://doi.org/10.47230/journal.techinnovation.v1.n2.2022.71-77

Ruiz, J. (2020). Public Permissioned blockchains as Common Pool Resources. FIWARE DLT, 15. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02477405

Salgado, N. (2023). La tecnología Blockchain y su potencial para revolucionar la gestión de datos y la seguridad de las transacciones. Revista Científica FIPCAEC, 8(2), 546–562. https://doi.org/https://orcid.org/0000-0001-8908-7613

Sydle. (2023). Gestión de procesos en la restauración. SYDLE. https://www.sydle.com/es/blog/gestion-de-procesos-en-la-educacion-626c2a0361423f655c608217

Tech, T. (2021). El futuro de las credenciales universitarias apunta hacia Blockchain y Open Badges. Telefonica Tech. https://telefonicatech.com/blog/futuro-credenciales-universitarias-blockchain-open-badges

Tinoco, C., Juarez, A., Gonzales, F., & Tamayo, J. (2023). Blockchain Technology in Education: a Systematic Review. Revista Conrado, 19(92), 326–334.

Published

2024-09-25

How to Cite

Barreto Pin, J. X., Reina Paredes, J. D. ., Barreto Pin, L. Y. ., & Rodríguez Rodríguez, A. . (2024). Blockchain technology and educational records management in Higher Education. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 8(3), 169–187. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n3.2024.169-187

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)