Educación ambiental en Ecozoológico San Martín cantón Baños para promover ecoturismo y conservación de especies de fauna silvestres
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n1.2024.45-60Palavras-chave:
ecozoológico, fauna silvestre, educación ambiental, turistaResumo
The purpose of the research was to give the visitor a unique experience, in a special tour inside the facilities of the San Martín Ecozoological and certain cubiles selected by the guides, using attached tools that provide necessary information, making known the reality of the rescue centers for the care of wildlife species. In accordance with the objectives set, a tourism diagnosis of the Ecozoologico was carried out, which allowed obtaining information about the tourist facilities, physical support, supply and demand of the place, opening the way to continue with the implementation of tools for Environmental Education that raised awareness of the Ecozoologico tourists in the conservation of wildlife species, an environmental interpretation center was built and adapted to provide visual information for the visitor, also an informative script was restructured, turning it into a training manual for the guides who work at this site. Once the preparation of the program was completed, we began to make the tour a reality, randomly selecting the visitors that arrived at the Ecozoological and confirming that the program would effectively transmit environmental awareness to the tourist, The visitors participating in the Environmental Education Program were evaluated with two question tests, one at the beginning and the other at the end of the tour, to determine the level of knowledge acquired during their visit to the San Martín Ecozoological San Martín in Baños, province of Tungurahua-Ecuador.
Downloads
Referências
Álvarez, P. y Vega, P. (2009). Revista de psicodidáctica, 14(2), 245-260. Obtenido de. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/19179
Beraldo, F. (2009). Estudios y perspectivas en turismo, 18(1), 92-106. Obtenido de. http://www.scielo.org.ar/pdf/eypt/v18n1/v18n1a06.pdf
Bernal, L. (2013). Trabajo de Grado para optar por el título de Ecóloga. Pontificia Universidad Javeriana Facultad de Estudios Ambientales y Rurales Carrera de Ecología. Bogotá. 72 p. Obtenido de. http://hdl.handle.net/10554/12464
Bertonatti, C. Iriani, O. & Castelli L. (2010). Boletín de Interpretación. 21-26 p. Obtenido de. https://boletin.interpretaciondelpatrimonio.com/index.php/boletin/article/view/253
Canavos, G. (1988). Probabilidad y estadística, aplicaciones y métodos, vol. 1. Universidad Autónoma de México, Departamento de Matemáticas, Facultad de Ciencias. Obtenido de. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/53471
Carrillo, E., S. Aldás, M. Altamirano, F. Ayala, D. Cisneros, A. Endara, C. Márquez, M. Morales, F. Nogales, P. Salvador, M. L. Torres, J. Valencia, F. Villamarín, M. Yánez, P. Zárate. (2005). Fundación Novum Milenium, UICN-Sur, UICN-Comité Ecuatoriano, Ministerio de Educación y Cultura. Serie Proyecto PEEPE. Quito. 53 p. Obtenido de. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/56617.pdf
Corona, R. (2003). Educacion Ambiental en el Zoológico de Chapultepec. Estado de Chapultepec: Ciencias Biológicas y de la Salud. Obtenido de. https://doi.org/10.21664/ 2238-8869.2021v10i2.p168-186
Fundación Botánica y zoológica de Barranquilla. (2010). Fundación Zoobotánica. Obtenido de. https://www.zoobaq.org/zoo/zoo_fundacion.php
Giraldo, L. C. (2013). Análisis de las actividades de Educación Ambiental en el acuario mundo marino. Bogotá D C.: Pontifica Eniversidad Javeriana. Obtenido de. https://core.ac.uk/outputs/71419910
Granizo, T., Pacheco, C., Ribadeneira, M. B., Guerrero, M., Suárez, L. (Eds.). (2002). Libros Rojos del Ecuador, Tomo 2. Quito, Ecuador. 452 p. Obtenido de. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/56484.pdf
Levy, A. (2010). Boletín de Interpretación, 7. Obtenido de. https://boletin.interpretaciondelpatrimonio.com/index.php/boletin/article/view/92/92
Ministerio del Ambinte Ecuador (2011). Programa para la Conservación y Manejo sotetenible del patrimonio Natural y Cultural de la Reserva de la Biosfera Yasuní. Quito: Fondos para logro de ODM. Obtenido de. http://www,ambiente.gob.ec
Monterrubio, J., & Mendoza, M. (2011). Cuadernos de turismo, 28 p. Obtenido de. https://revistas.um.es/turismo/article/view/147291
Pacheco, M. F. (2010). Planeación educativa en los centros de recreación, educación y cultura ambiental. Revista Topicos . en Educación Ambiental, Vol. 4, Nº 10, 2002, págs. 63-74. Obtenido de https://xdoc.mx/documents/paginas-63-74-academia-nacional-de-educacion-ambiental-5fc1dbae58a0d
Rivera, N., & Rivera, M. (2010). Diseño de un Centro de Interpretacion Ambiental para el Bosque Estatal de Carite (Doctoral dissertation, Universidad Metropolitana). Obtenido de. http://www.suagm.edu/umet/biblioteca/UMTESIS/Tesis_Ambientales/educacion_ambiental/2010/NRiveraMRivera070510.pdf
Tirira, D. (Ed.). 2001. Libro rojo de los mamíferos del Ecuador. Obtenido de. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/56615.pdf
Unión Internacional para la Conservación de la Naturaleza. (2008). Lista Roja de la UICN de especies amenazadas Una herramienta fundamental para la conservación: Obtenido de. www.iucn.org/redlist/
Vinces, M; Milán, M; De La Peña, G. (2018). Revista Espacios. 39(46). Obtenido de. https://revistaespacios.com/a18v39n46/a18v39n46p25.pdf
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2024 Cesar Alberto Cabrera Verdesoto, Cristian Ney Espinoza Zambrano, Ana Noemi Moreno Vera, José Luis Alcívar Cobeña, Diana Carolina Bravo Paredes
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.