Equity and inequality within the educational model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n2.2024.47-54

Keywords:

Diversidad, Equidad, Cohesión social, Desigualdad, Brecha educativa

Abstract

The issue of equity and inequality today is usually considered a concern in certain family, social and educational areas since it involves a series of problems in both children and adolescents. For this reason, it is very important to know that 17% of The children and adolescents of the world are out of school. The proportion is much higher in developing countries: it amounts to 31% in Africa, 21% in Central Asia, compared to 3% in Europe and North America. When addressing this topic, emphasis was placed on the combination of surveys and interviews, which provided me with a comprehensive vision of the topic of equity and inequality in the educational model, allowing me to understand various aspects of this complex topic; On the other hand, with this work it is expected that programs aimed at educational personnel can be carried out in order to improve the quality of life of each individual by granting them opportunities based on their teaching-learning. Such as

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mallerly Tatiana Delgado Sánchez, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Estudiante de la Carrera de Educación Especial; Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí; Manta, Ecuador

Arturo Damián Rodríguez Zambrano, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Docente en la Facultad de Educación, Turismo, Artes y Humanidades de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí; Manta, Ecuador    

References

Adalid, P. (22 de Enero de 2020). Equidad y calidad educativa. Claves del exito en la enseñanza. Aula intercultural, el portal de la educacion intercultural. Obtenido de https://www.elperiodicodeaqui.com/epda-noticias/equidad-y-calidad-educativa-claves-del-exito-en-la-ensenanza/200937

Alburquerque, E., & Vizcarra, J. (14 de Marzo de 2022). Equidad Educativa en las Instituciones Publicas del nivel secundaria de la Educacion Basica Regular. Polo del conocimiento, 7(3), 927-945. doi:https://doi.org/10.23857/pc.v7i3.3770

Crespin, K., castillo, R., & Vargas, A. (11 de Enero de 2022). Desafíos de la educación inclusiva e igualdad escolar en instituciones educativas peruanas. Scielo, 22(78), 56-68. Recuperado el 05 de Mayo de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912022000100056

Hernández, R. F. (2014). Metodología de la investigación. (mcGraw-Hill., Editor) Obtenido de Metodología de la investigación: https://www.semanticscholar.org/paper/METODOLOG%C3%8DA-DE-LA-INVESTIGACI%C3%93N-Fundamentales-M%C3%A9todo/3e42246ee04eeab4fcef7b4bd80c13c59bc21292?p2df

Hernandez, Y., castillo, A., & Valdes, P. (01 de Abril de 2022). Equidad en la educacion superior: un acercamiento desde la teoria. Revista estudios del desarrollo social: Cuba y America Latina , 10(1). Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100014&lng=es&tlng=es.

Marchesi, A. (2000). Un sistema de indicadores de desigualdad educativa. Revista Ibero Americana, 135-163. Obtenido de https://rieoei.org/historico/documentos/rie23a04.htm

Martin, J. (2021). La igualdad y la equidad en educación. Representación y valoración de los egresados de Magisterio. Uva Doc . Obtenido de https://uvadoc.uva.es/handle/10324/49479

Pico, P., & Grasst, Y. (2021). La educación inclusiva desde el marco legal. Rehuso. Revista de Ciencias Humanisticas y Sociales., 6(3), 52-67. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.5512948

Sanchez, J., & Manzanares, A. (2012). La equidad educativa: DIlemas, controversias e implicaciones para garantizar el exito educativo para todos. España. Obtenido de https://www.researchgate.net/profile/Jose-Santamaria-8/publication/233427711_La_equidad_educativa_dilemas_controversias_e_implicaciones_para_garantizar_el_exito_educativo_de_todos_Educational_equity_dilemmas_controversies_and_implications_for_ensuring_the

Schmelkes, S. (22 de Enero de 2020). Reconocer y superar la desigualdad en la educacion. ONU, pág. 1. Obtenido de https://www.un.org/es/cr%C3%B3nica-onu/reconocer-y-superar-la-desigualdad-en-la-educaci%C3%B3n

UNESCO. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Obtenido de Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592?posInSet=269&queryId=50ce7668-e66c-4abb-aefe-be91c64352cb

Published

2024-05-20

How to Cite

Delgado Sánchez, M. T., & Rodríguez Zambrano, A. D. . (2024). Equity and inequality within the educational model. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 8(2), 47–54. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n2.2024.47-54

Issue

Section

Artículo Originales