Teaching-learning in the subject of Biology and the development of critical thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v9.n3.2025.166-175

Keywords:

teaching-learning, critical thinking, traditional teaching, memorization, critical analysis

Abstract

This study addresses how to foster the development of critical thinking in students of Biology at the El Quiteño Libre Fiscal Educational Unit. It begins with the problem of traditional teaching focused on memorization, which limits critical analysis and the practical application of knowledge. The objective is to relate the teaching and learning of Biology with the development of critical thinking, applying a mixed-method approach that included surveys and interviews with teachers. The results revealed that 85% of students believe that the implemented pedagogical strategies foster critical analysis and reflection, 70% of students perceive that the activities carried out in Biology classes contribute to the development of critical thinking skills, and 92% of students agree that a methodological strategy should be designed for the development of critical thinking. In conclusion, the design of a methodological strategy for the development of critical thinking is an essential step toward improving the teaching-learning process. This strategy must integrate active and collaborative activities that encourage student participation, preparing young people to successfully face the academic and professional challenges of today's world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tomas Robert Fuentes Figueroa, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

Eloy Darío Piguave Figueroa, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

Javier Andrés Fuentes Aguilera, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

References

Acosta, S. F. (2022). La gamificación como herramienta pedagógica para el aprendizaje de la biología. Revista Latinoamericana Ogmios, 2(5), 249 - 266. https://doi.org/https://doi.org/10.53595/rlo.v2.i5.036

Alcívar, F. S., y Alcívar, D. F. (2021). Uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en el proceso de enseñanza –aprendizaje de Biología. Dominio de las Ciencias, 7(6), 1585-1598. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i6.2608

Alonso, P. (2024). Herramientas para la adquisición de competencias en Biología: entendiendo e integrando la célula y los sistemas corporales. [Tesis Posgrado]. Universidad de Salamanca.

Amores, J. L., y Ramos, G. (2021). Limitaciones del modelo constructivista en la enseñanza-aprendizaje de la Unidad Educativa Salcedo, Ecuador. Revista Educación, 45(1), 38-50. https://doi.org/https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41009

Armiñana, R. R., Garcés, J. F., Castillo, Y., Fimia, R., Guerra, Y., y Iannacone, J. (2020). Conceptual maps in the process of teaching-learning of biology 2. Paideia XXI, 10(1), 59-75. https://doi.org/https://doi.org/10.31381/paideia.v10i1.2979

Benítez, B. (2023). El Constructivismo. Con-Ciencia Boletín Científico de la Escuela Preparatoria, 3(10), 65-66. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa3/article/view/10453

Bezanilla, M. J., Fernández Nogueira, D., Poblete, M., y Domínguez, H. G. (2019). Methodologies for teaching-learning critical thinking in higher education: The teacher’s view. Thinking Skills and Creativity, 33(1), 100584. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.100584

Bustami, Y., Syafruddin, D., y Afriani, R. (2018). The implementation of contextual learning to enhance biology students’ critical thinking skills. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7(4), 451-457. https://doi.org/10.15294/jpii.v7i4.11721

Cevallos, A. N. (2022). Estrategia didáctica para el desarrollo de la comprensión contextual de la asignatura de biología en los estudiantes de tercero de bachillerato. [Tesis Posgrado]. Universidad Estatal Del Sur de Manabí.

Chonillo, L., Sucari, W., Rocha, N., y Solís Luis, F. (2023). Influencia de los kits didácticos en el aprendizaje de las ciencias experimentales química y biología: Hallazgos desde la literatura científica. Technological Innovations Journa, 2(3), 7-24. https://doi.org/https://doi.org/10.35622/j.ti.2023.03.001

González, E., López, C., y Agosto, S. (2024). Escribir colaborativamente un informe de resolución de problemas en el área de Biología para aprender la disciplina. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 23(1), 131-152. https://doi.org/https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.25754

Lattanzi, R., y Vanegas, C. M. (2020). Acompañamiento de prácticas pedagógicas de formación inicial: un self-study a partir del rol como profesora guía. Revista IberoAmericána de Educación, 82(1), 141-160. https://doi.org/https://doi.org/10.35362/rie8213660

Laura Picón, M. (2020). ¿Es posible la enseñanza virtual? Foro educacional(34), 11-34. https://doi.org/https://doi.org/10.29344/07180772.34.2357

Leon, E. (2019). Estrategias de enseñanza utilizadas en clases de evolución biológica. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 21(1), 141-162.

López, D. D., Pastrano, E. V., Castillo, E. R., y Gordillo, M. C. (2023). Estrategias metodológicas y su incidencia en el aprendizaje significativo de los estudiantes de la Unidad Educativa “Eloy Alfaro”. Maestro y Sociedad, 20(3), 803-809.

López, M., Moreno, E. M., Uyaguari, J. F., y Barrera, M. P. (2023). El desarrollo del pensamiento crítico en el aula: testimonios de docentes ecuatorianos de excelencia. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, 8(15), 161-180. https://doi.org/https://doi.org/10.55560/arete.2022.15.8.8

Maravi, A. M. (2 de Febrero de 2019). Repositorio ULADECH. https://hdl.handle.net/20.500.13032/19975

Núñez, S., Ávila, J. E., y Olivares, S. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista iberoamericana de educación superior, 8(23), 84-103. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722017000300084#:~:text=Las%20dimensiones%20del%20desarrollo%20de,su%20pr%C3%A1ctica%2C%20el%20material%20humano.

Orellana, C. (2017). The teaching strategy and their use in the process of teaching and learning in the context of school libraries. e-Ciencias de la Información, 7(1), 1-23. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15517/eci.v7i1.27241

Ortiz, E. A., Mamani Quispe, G. D., Rivaldo Montenegro , C., Delzo Calderón, I. A., Trujillo Bravo, N., y Gonzales de del Castillo, M. d. (2021). Cognitivismo:perspectivas pedagógicas, para la enseñanza y aprendizaje del idioma inglés, en comunidades hispanohablantes. PAIDAGOGO. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 3(1), 89-102. https://doi.org/https://doi.org/10.52936/p.v3i1.48

Osorio, L., Vidanovic, A., y Finol, M. (2021). Elementos del proceso de enseñanza-aprendizaje y su interaccion en el Ambito Educativo. Revista Qualitas, 23(23), 1-11. https://doi.org/https://doi.org/10.55867/qual23.01

Parrales, F. R. (2023). Metodologías activas para la promoción del aprendizaje significativo en la enseñanza de la asignatura Biología. [Tesis Posgrado]. Universidad Estatal Del Sur De Manabí.

Sáes, J. M. (2018). Estilos de Aprendizaje y Metodos de Enseñanza. Universidad Nacional de Educacion a Distancia. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=fGVgDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=estilos+de+aprendizaje+y+m%C3%A9todos+de+ense%C3%B1anza&ots=fTC5RZgA5Z&sig=w35MWxuus8JodrhliSN5FOZmuZQ#v=onepage&q=estilos%20de%20aprendizaje%20y%20m%C3%A9todos%20de%20ense%C3%B1anza

Published

2025-09-25

How to Cite

Fuentes Figueroa, T. R., Piguave Figueroa, E. D., & Fuentes Aguilera, J. A. (2025). Teaching-learning in the subject of Biology and the development of critical thinking. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 9(3), 166–175. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v9.n3.2025.166-175

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)