Teaching-learning in the subject of Biology and the development of critical thinking
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v9.n3.2025.166-175Keywords:
teaching-learning, critical thinking, traditional teaching, memorization, critical analysisAbstract
This study addresses how to foster the development of critical thinking in students of Biology at the El Quiteño Libre Fiscal Educational Unit. It begins with the problem of traditional teaching focused on memorization, which limits critical analysis and the practical application of knowledge. The objective is to relate the teaching and learning of Biology with the development of critical thinking, applying a mixed-method approach that included surveys and interviews with teachers. The results revealed that 85% of students believe that the implemented pedagogical strategies foster critical analysis and reflection, 70% of students perceive that the activities carried out in Biology classes contribute to the development of critical thinking skills, and 92% of students agree that a methodological strategy should be designed for the development of critical thinking. In conclusion, the design of a methodological strategy for the development of critical thinking is an essential step toward improving the teaching-learning process. This strategy must integrate active and collaborative activities that encourage student participation, preparing young people to successfully face the academic and professional challenges of today's world.
Downloads
References
Acosta, S. F. (2022). La gamificación como herramienta pedagógica para el aprendizaje de la biología. Revista Latinoamericana Ogmios, 2(5), 249 - 266. https://doi.org/https://doi.org/10.53595/rlo.v2.i5.036
Alcívar, F. S., y Alcívar, D. F. (2021). Uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en el proceso de enseñanza –aprendizaje de Biología. Dominio de las Ciencias, 7(6), 1585-1598. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i6.2608
Alonso, P. (2024). Herramientas para la adquisición de competencias en Biología: entendiendo e integrando la célula y los sistemas corporales. [Tesis Posgrado]. Universidad de Salamanca.
Amores, J. L., y Ramos, G. (2021). Limitaciones del modelo constructivista en la enseñanza-aprendizaje de la Unidad Educativa Salcedo, Ecuador. Revista Educación, 45(1), 38-50. https://doi.org/https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41009
Armiñana, R. R., Garcés, J. F., Castillo, Y., Fimia, R., Guerra, Y., y Iannacone, J. (2020). Conceptual maps in the process of teaching-learning of biology 2. Paideia XXI, 10(1), 59-75. https://doi.org/https://doi.org/10.31381/paideia.v10i1.2979
Benítez, B. (2023). El Constructivismo. Con-Ciencia Boletín Científico de la Escuela Preparatoria, 3(10), 65-66. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa3/article/view/10453
Bezanilla, M. J., Fernández Nogueira, D., Poblete, M., y Domínguez, H. G. (2019). Methodologies for teaching-learning critical thinking in higher education: The teacher’s view. Thinking Skills and Creativity, 33(1), 100584. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.100584
Bustami, Y., Syafruddin, D., y Afriani, R. (2018). The implementation of contextual learning to enhance biology students’ critical thinking skills. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7(4), 451-457. https://doi.org/10.15294/jpii.v7i4.11721
Cevallos, A. N. (2022). Estrategia didáctica para el desarrollo de la comprensión contextual de la asignatura de biología en los estudiantes de tercero de bachillerato. [Tesis Posgrado]. Universidad Estatal Del Sur de Manabí.
Chonillo, L., Sucari, W., Rocha, N., y Solís Luis, F. (2023). Influencia de los kits didácticos en el aprendizaje de las ciencias experimentales química y biología: Hallazgos desde la literatura científica. Technological Innovations Journa, 2(3), 7-24. https://doi.org/https://doi.org/10.35622/j.ti.2023.03.001
González, E., López, C., y Agosto, S. (2024). Escribir colaborativamente un informe de resolución de problemas en el área de Biología para aprender la disciplina. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 23(1), 131-152. https://doi.org/https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.25754
Lattanzi, R., y Vanegas, C. M. (2020). Acompañamiento de prácticas pedagógicas de formación inicial: un self-study a partir del rol como profesora guía. Revista IberoAmericána de Educación, 82(1), 141-160. https://doi.org/https://doi.org/10.35362/rie8213660
Laura Picón, M. (2020). ¿Es posible la enseñanza virtual? Foro educacional(34), 11-34. https://doi.org/https://doi.org/10.29344/07180772.34.2357
Leon, E. (2019). Estrategias de enseñanza utilizadas en clases de evolución biológica. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 21(1), 141-162.
López, D. D., Pastrano, E. V., Castillo, E. R., y Gordillo, M. C. (2023). Estrategias metodológicas y su incidencia en el aprendizaje significativo de los estudiantes de la Unidad Educativa “Eloy Alfaro”. Maestro y Sociedad, 20(3), 803-809.
López, M., Moreno, E. M., Uyaguari, J. F., y Barrera, M. P. (2023). El desarrollo del pensamiento crítico en el aula: testimonios de docentes ecuatorianos de excelencia. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, 8(15), 161-180. https://doi.org/https://doi.org/10.55560/arete.2022.15.8.8
Maravi, A. M. (2 de Febrero de 2019). Repositorio ULADECH. https://hdl.handle.net/20.500.13032/19975
Núñez, S., Ávila, J. E., y Olivares, S. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista iberoamericana de educación superior, 8(23), 84-103. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722017000300084#:~:text=Las%20dimensiones%20del%20desarrollo%20de,su%20pr%C3%A1ctica%2C%20el%20material%20humano.
Orellana, C. (2017). The teaching strategy and their use in the process of teaching and learning in the context of school libraries. e-Ciencias de la Información, 7(1), 1-23. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15517/eci.v7i1.27241
Ortiz, E. A., Mamani Quispe, G. D., Rivaldo Montenegro , C., Delzo Calderón, I. A., Trujillo Bravo, N., y Gonzales de del Castillo, M. d. (2021). Cognitivismo:perspectivas pedagógicas, para la enseñanza y aprendizaje del idioma inglés, en comunidades hispanohablantes. PAIDAGOGO. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 3(1), 89-102. https://doi.org/https://doi.org/10.52936/p.v3i1.48
Osorio, L., Vidanovic, A., y Finol, M. (2021). Elementos del proceso de enseñanza-aprendizaje y su interaccion en el Ambito Educativo. Revista Qualitas, 23(23), 1-11. https://doi.org/https://doi.org/10.55867/qual23.01
Parrales, F. R. (2023). Metodologías activas para la promoción del aprendizaje significativo en la enseñanza de la asignatura Biología. [Tesis Posgrado]. Universidad Estatal Del Sur De Manabí.
Sáes, J. M. (2018). Estilos de Aprendizaje y Metodos de Enseñanza. Universidad Nacional de Educacion a Distancia. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=fGVgDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=estilos+de+aprendizaje+y+m%C3%A9todos+de+ense%C3%B1anza&ots=fTC5RZgA5Z&sig=w35MWxuus8JodrhliSN5FOZmuZQ#v=onepage&q=estilos%20de%20aprendizaje%20y%20m%C3%A9todos%20de%20ense%C3%B1anza
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tomas Robert Fuentes Figueroa, Eloy Darío Piguave Figueroa, Javier Andrés Fuentes Aguilera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

