El contexto social y la práctica de los valores morales en los alumnos de la Educación Básica Superior
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v9.n1.2025.193-203Keywords:
Valores morales, Contexto social, Responsabilidad, AlumnosAbstract
The practice of moral values ??is essential in the formation of students. Responsibility, respect, empathy and solidarity help to form individuals capable of living in society in a harmonious way, favoring the development of skills such as conflict resolution, teamwork and tolerance towards differences. Within this context, educational centers contribute to the strengthening of these values. At this stage, students begin to consolidate their identity and their ability to make autonomous decisions, so that values ??become a guide for their behavior, emphasizing external factors such as family, community and the media. It is important that students fulfill the obligations entrusted within the social context. This research aims to design a strategy in the educational process of the Fiscal Educational Unit Quince de Octubre that contributes to the development of the value of responsibility in eighth-year students of Higher Basic Education through a diagnosis and axiological references of the value under study. The methodology used is a non-experimental transversal cohort, using techniques and statistical data for the analysis and collection of data. The results showed that responsibility is intrinsically linked to conscience, allowing us to reflect on the repercussions we face daily in the course of school obligations. It is concluded that moral values ??are essential for the progress of students' educational activities through activities, projects, coexistence practices and daily interaction.
Downloads
References
Abrahan, C. M. (13 de 06 de 2017). Talleres teatrales para el fortalecimiento del valor responsabilidad en los alumnos del 6to grado de la escuela primaria “Roberto Rodríguez Fernández”. Obtenido de Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas Sede “Féliz Varela”: https://dspace.uclv.edu.cu/server/api/core/bitstreams/24405115-9b9b-4c64-949b-4cf9030e8421/content
Andrade, J. J. (2013). "Los valores morales y su influencia en el comportamiento social de las niñas y niños del quinto grado de educación básica del centro escolar experimental N° 1 Eloy Alfaro, ubicado en la Parroquia San Blas, del Cantón Quito, Provincia de Pichincha. Obtenido de Universidad Técnica de Ambato, Ecuador.
Bauzá, E., & Marañón, E. J. (2020). LA FORMACIÓN Y DESARROLLO DE LOS VALORES EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR CUBANA Y SU PROCESO DE SOCIALIZACIÓN. Didáctica y Educación . doi:https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/100
Becerra, J. A., & Ferrer, S. (2023). La educación en valores morales; una necesidad educativa contemporánea . Obtenido de Eumed.
Camizán, H., Benites, L., & Damián, I. (2021). Estrategias de aprendizaje. TecnoHumanismo. Revista Científica , 1(8), 1-20. doi:https://doi.org/10.53673/th.v1i8.40
Cárdaba, R., Ovejero, S., & Soto, R. (2020). Percepción del clima social en el aula por estudiantes de enfermería de tres facultades españolas. Scielo. Enfermería universitaria ISSN 2395-8421, 17(1). doi:https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2020.1.645
Chica, F. (2022). La práctica del valor de la responsabilidad y su incidencia en el rendimiento escolar de los alumnos del cuarto año básico . Obtenido de Universidad Estatal del Sur de Manabí : https://repositorio.unesum.edu.ec/bitstream/53000/5002/1/Chica%20Far%C3%ADas%20Fanny%20Patricia.pdf
Domínguez, C. d. (2021). El clima social en el aula y en el centro educativo: vision del alumnado . Revista de intervención psicosocioeducativa en la desadaptación social , 14(14), 11-36.
Estrada, L. (2019). El ciclo vital de la familia . Obtenido de México, Grijalbo.
Gálvez, J., Vera, D., Trizano, Í., Polanco, K., & Salvo, S. (2018). Propiedades Psicométricas de la Versión Reducida de la Escala de Valores para el Desarrollo Positivo Adolescente (EVDPA-R) en Estudiantes Chilenos. Revista Colombiana de Psicología, 27(2), 69-84. doi:https://doi.org/10.15446/rcp.v27n2.65500
Guanipa, J. M., Nava, J. D., & Dávila, S. C. (2018). La disciplina escolar: aportes de las teorías psicológicas. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 8(18), 126-148. doi:http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=170118447007
Loor, M., & Villón, J. (04 de 2019). Valores morales en el proceso de enseñanza aprendizaje. Campaña educativa. Obtenido de Universidad de Guayaquil: https://repositorio.ug.edu.ec/server/api/core/bitstreams/1c32092b-7b72-4333-aef2-b4a8936af09b/content
López, L. (2012). La protección constitucional de la familia . Revista de los Derechos Sociales. ISSN: 2174-6419, 2(1), 124-131.
Maltos, J., Tejera, J. F., & Terry, C. (2018). Didactic strategy for the formation of the responsibility value. Sinéctica, Scielo(50), 1-7. doi:https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2018)0050-013
Manzano, D., & Valero, A. (2019). El Modelo de Responsabilidad Personal y Social (MRPS) en las diferentes materias de la Educación Primaria y su repercusión en la responsabilidad, autonomía, motivación, autoconcepto y clima social. Journal of Sport and Health Research., 11(3), 273-288. Obtenido de https://recyt.fecyt.es/index.php/JSHR/article/view/80924
Martinez, M. M. (2016). Los valores morales y su incidencia en el proceso enseñanza-aprendizajede los estudiantes de cuarto año de Educacion Basica de la Unidad Educativa "Guillermo Baquerizo Jiménez" Cantón Babahoyo. Obtenido de Universidad Técnica de Babahoyo.
Milicic, N., & Marchant, T. (2020). Educación Emocional en el sistema escolar chileno: un desafío pendiente. https://repsi.cl/wp-content/uploads/2020/04/Educacion-emocional-en-el-sistema-escolar-2.pdf.
Pavía, M. (22 de 06 de 2022). La responsabilidad en familia, así beneficia a todos . Obtenido de https://www.hacerfamilia.com/familia/responsabilidad-familia-asi-beneficia-todos-20190703142335.html
Pérez, G. C. (2019). Aportes desde la psicología educativa para el desarrollo de los valores y ética profesional. Revista de Investigacion Psicologica. ISSN 2223-3032, 21. doi:http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2223-30322019000100003&script=sci_arttext
Pionce, Y. (2022). Valor de la responsabilidad y el comportamiento en los alumnos de preparatoria de la Unidad Educativa Fiscal "Eleodoro González Cañarte". Obtenido de Universidad Estatal del Sur de Manabí.
Quijije, K. (17 de 03 de 2019). La responsabilidad . Obtenido de Los Valores : https://losvalores.org/que-es-la-responsabilidad/
Ramos, A. (2020). Los valores morales y eticos en el docente una perspectiva personal . Revista de Investigación Académica sin Frontera(32), 1-18. doi:https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi32.320
Rodríguez, L. (21 de 02 de 2019). La importancia de que los niños y las niñas aprendan a ser responsables. Obtenido de Gobierno de Canarias : https://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/edublog/ceiparegume/2019/02/21/la-importancia-de-que-los-ninos-y-ninas-aprendan-a-ser-responsables/
Torres, I. (15 de 07 de 2019). Importancia de la educación en el contexto social . Obtenido de https://it884473.wixsite.com/website/post/importancia-de-la-educaci%C3%B3n-en-el-contexto-social
Vargas, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas. . ISSN 1562-6776, 61(1). Obtenido de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S1652-67762020000100010&script=sci_arttext
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Karen Pilar Quijije Quiroz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.