DESAFÍOS DEL USO DE PLATAFORMAS DIGITALES EN EL APRENDIZAJE DEL INGLÉS DURANTE PERIODOS DE CRISIS ENERGÉTICAS

Authors

Abstract

The research aims to identify the main challenges associated with the use of digital platforms in English learning during energy crisis periods at the "Sagrados Corazones" Educational Unit. To achieve this purpose, a mixed methodology was employed, combining quantitative and qualitative methods. Structured surveys were administered to a sample of 33 students aged 15, and direct observations were conducted to gather information on connectivity conditions and the impact of power outages. The main results revealed that interruptions in electricity supply and lack of internet access significantly affect student participation in learning activities. About 66.7% of participants agreed on the need for the institution to implement measures to mitigate the negative impact of energy crises, such as the use of asynchronous educational content. Additionally, a digital divide was identified, limiting access to educational tools and exacerbating inequalities in education. In conclusion, the findings emphasize the vulnerability of the educational system to energy crises and the dependency on technology in English teaching. To ensure continuity of learning, it is crucial to adopt pedagogical and technological strategies that minimize these effects, as well as to train teachers in the use of offline resources and hybrid methods. This will contribute to a more inclusive and resilient education in the face of current global challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS

Ally, M. (2020). The impact of the energy crisis on digital education. Educational Technology, 1(1), 123-134.

Alvarado, M. (2021). El uso de plataformas digitales en la enseñanza de idiomas en tiempos de crisis energética. Internacional de Lenguas y Tecnologías Educativas, 49-60.

Barrett, D. (2021). Bridging the digital divide: Strategies for overcoming energy-related educational disruptions. Journal of Educational Technology, 67-82.

Bax, S. (2021). The challenges of digital language teaching in times of energy crisis. TESOL Journal, 45-59.

Cepal, N., & Unesco. (2020, Agosto 13). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. UNESCO: https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19

Chávez, A. (2015). Cómo enseñar a las nuevas generaciones digitales Educativa. Revista Electrónica de Investigación, 17(2), 1-4. https://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v17n2/v17n2a11.pdf

Fundora, P., Rodríguez , R., & Reiné, Y. (2023). La enseñanza del inglés a través de las plataformas digitales en la Universidad de Artemisa, Cuba. Revista Científica Estelí, 12(46), 165-183. https://doi.org/10.5377/farem.v12i46.16484

García, J. (2021). La formación digital docente como solución a los retos de la enseñanza en tiempos de crisis energética. Revista de Tecnología y Educación, 75-88.

Garcia, & Penalvo, F. (2018). The role of offline platforms in educational resilience. International Journal of Educational Technology, 102-115.

Garrison, D. R. (2019). The transition to online learning and the impact of energy disruptions. Journal of Online Learning and Teachin, 23-40.

Lalonde, M. (2020). Building educational resilience: Adapting to energy crises. Global Education Review, 19-30.

Loor Sánchez, J. K. (2021). Plataformas virtuales y su impacto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(3), 213–220. https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/454

Romero, M. (2020). Enseñanza de programación de estructuras de datos aplicando estrategias didácticas basadas en la teoría de carga cognitiva. Universidad Autónoma de Aguascalientes. Centro de Ciencias Básicas. http://hdl.handle.net/11317/1857

Salinas , A., Castillo, A., Eras, S., Montalván, K., Piguave, C., & Anastacio, R. (2025). Resiliencia Docente en Tiempos de Crisis Energética en una Institución Pública de Guayaquil, Ecuador. Revista Veritas De Difusão Científica, 6(1), 261-276. https://doi.org/10.61616/rvdc.v6i1.408

Sunkel, G., Trucco, D., & Espejo, A. (2014). La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe. Naciones Unidas y Cepal. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/2568c26e-e12b-41fc-bd88-ca05efd73925/content

Tacoronte, J. (2024). Tecnología versus/para el aprendizaje de lenguas. Reflexiones y conversaciones sobre el futuro de la enseñanza y el aprendizaje de lenguas mediados por la tecnología. El Guiniguada(33), 285-288. https://doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2024.733

Velásquez , R., Salazar , R., Estrada, N., Aldana, M., Morales, L., Castañeda, E., Noguera, J., Martínez, A., De Los Reyes, L., & Villela, E. (2021). Teoría del aprendizaje conectivista, sobresaliente del siglo XXI. Revista Ciencia Multidisciplinaria CUNORI, 5(1), 141-152. https://doi.org/10.36314/cunori.v5i1.159

Published

2025-09-13

How to Cite

PIN LOOR, C. J., Zambrano Bravo, T. N., Pibaque Anzulez , L. A., Zumba de la Cruz, K. L., & Tenorio Rosales, J. A. (2025). DESAFÍOS DEL USO DE PLATAFORMAS DIGITALES EN EL APRENDIZAJE DEL INGLÉS DURANTE PERIODOS DE CRISIS ENERGÉTICAS. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 9(3). Retrieved from https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/994

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)