THE SELF-REVIEW OF WRITTEN TEXTS: PEDAGOGICAL URGENCY ALREADY SOLVED?
LA AUTORREVISIÓN DE TEXTOS ESCRITOS
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n1.2022.622Keywords:
self-review, process, interdisciplinary, written textsAbstract
Teaching and learning the process of text construction in language classes is still a problem to be solved, but, even more so, it is about who should review and if it is possible to self-review. Therefore, this research aims to assess the theoretical and methodological references on the self-review process of written texts, the role that this plays as part of the teaching-learning process of textual construction and present the results of the validation of a system of self-review guides that have been applied to eleventh and twelfth grade students, a feasible instrument to achieve autonomy in students. To do this, the following questions were started: what are the students' knowledge and abilities to self-check their writing? What are the methods or procedures assumed by teachers to teach students to self-check their written texts? The barriers that students encounter in this type of exercise, and what are the barriers that teachers encounter to teach students to self-check? How important is it to teach and learn to self-review in times when education, a product of the pandemic, is virtual or at a distance?
Downloads
References
ADDINE, F. (comp.). Didáctica: teoría y práctica. La Habana. Pueblo y Educación. 2004
Álvarez Pérez, Marta. Hacia una formación interdisciplinaria del profesorado. IPLAC Cuba. 2000
BEAUGRANDE, de R. y DRESSLER, W. Introducción a la textolingüística. Trad. Bonilla, S. Barcelona. Ariel. 1981
CABALLERO, A. Diagnóstico de dificultades. Determinación de niveles en el aprendizaje de la composición escrita. En Vida Escolar. 1990 CASTELLANOS, D. Aprender y enseñar en la escuela: una concepción desarrolladora. Pueblo y educación. La Habana. 2002
CASTELLANOS, D. Reflexiones metacognitivas y estrategias de aprendizaje. Pedagogía UCPEJV. La Habana. 2003.
CASTELLANOS, D. Reflexiones metacognitivas y estrategias de aprendizaje. Pedagogía. UCPEJV. La Habana. 2003.
DOMÍNGUEZ, I. Modelo didáctico para la orientación del proceso de construcción de textos escritos. Tesis de doctorado. ISPEJV.
GARCÍA ALZOLA, E. Lengua y Literatura. La Habana. Pueblo y Educación. 1972.
GARCÍA ALZOLA, E. Metodología de la enseñanza de la lengua. La Habana. Pueblo y Educación. 1978.
JIMÉNEZ RIVERO, MAYTE. Propuesta metodológica para orientar la autorregulación del proceso de construcción de textos escritos en la escuela primaria. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. 2012
JIMÉNEZ RIVERO, MAYTE. La revisión de textos escritos: un reto para el profesional en formación. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 2017
MAÑALICH, R. Didáctica de las humanidades. La Habana. Pueblo y Educación. 2005.
MONTAÑO, J. (Re) novando la enseñanza – aprendizaje de la lengua española y la literatura. La Habana. Pueblo y educación. 2010.
ORTEGA, E. Redacción y Composición I y II. La Habana. Ed. Félix Varela. 2001
RODRÍGUEZ, L. Español para todos, más temas y reflexiones. La Habana. Pueblo y Educación. 2006.
RODRÍGUEZ, M A. Tipologías de estrategia. Santa Clara. CCIP Universidad Pedagógica “Félix Varela”. 2004
RODRÍGUEZ, M A. y otros. Didáctica de las Humanidades en la secundaria Básica. En Maestría en Ciencias de la Educación. Módulo III. Segunda Parte. MINED. IPLAC. La Habana. Pueblo y Educación. 2007.
ROMÉU, A. et. al. Acerca de la enseñanza del español y la literatura. La Habana. Pueblo y Educación. 2003.
ROMÉU, A. et. al. Normativa: un acercamiento desde el enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. La Habana. Pueblo y Educación. 2011.
ROMÉU, A. El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana. Pueblo y Educación. 2007
ROMÉU, A. y otros. Didáctica de la lengua española y la literatura. Pueblo y Educación. La Habana. 2000
VAN DIJK, T. Estudios sobre el discurso. Vol. I y II. Barcelona Gedisa. 2000.