CONNECTIVISM IN THE CULTURAL CHANGES OF ORGANIZATIONS TO IMPROVE EDUCATIONAL QUALITY
EL CONECTIVISMO EN LOS CAMBIOS CULTURALES PARA MEJORAR LA CALIDAD EDUCATIVA
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n3.2021.354Keywords:
Connectivism, educational quality, culture, organizational structureAbstract
The research presents the perspective on how connectivism could be focused on the cultural changes of organizations in educational units, for the improvement of the quality of education, showing how many times teachers tend to have a defined work culture and that They are not always in accordance with the current reality of teaching, rather they are framed by the use of traditional methodologies, strategies and resources. For there to be significant changes in a campus, the directors are the ones who must form commissions based on the experience and profile of the teacher, placing them in a hierarchical way so that they can direct adequately and institutional goals can be met, in order to produce educational quality and meaningful learning. Current students are considered the technological generation because they can manipulate various devices, they even carry out research that allows them to have knowledge of various subjects, focusing on self-learning, so this should be a reason for continuous training for teachers, since They must be at the forefront in the use of technological resources. The qualitative and quantitative method was used to obtain references and relevant information, which allowed obtaining results for the description of results and conclusions.
Downloads
References
Escorcia , J., & Barros , D. (2020). Gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior caracterización desde una reflexión teórica. Revista de Ciencias Sociales, 83-97.
Miras , J., & Longás, J. (2020). Liderazgo pedagógico y liderazgo ético: perspectivas complementarias de la nueva dirección escolar. Revista de estudios y experiencias en educación.
Arrieta , M. C., & Estupiñan , N. (2019). Cultura organizacional: Estrategia en la implementación de sistemas de gestión de calidad en organizaciones de educación. Colombia.
Bortoluzzi, D., Anzilago, M., & Lunkes, R. (2019). LA INFLUENCIA DE LA CULTURA ORGANIZACIONAL EN LA RELACIÓN ENTRE ESTRATEGIA Y SISTEMA DE CONTROL GERENCIAL. Estudios y Perspectivas en Turismo, 675 – 695.
Calles , M. E., & Luna, N. (2020). Cultura organizacional bajo el enfoque socioformativo proyección de Instituciones de Educación Superior en México. Revista de Ciencias Sociales, 172-189.
Camizán , E. (2020). El liderazgo en las instituciones educativas. Piura, Perú.
Castro, W., Montes, L., & Parada-Trujillo, A. (2016). Estudio de los factores de calidad educativa en diferentes instituciones educativas de Cúcuta. Investigación & Desarrollo, 329-354.
Chaparro , E. M., Alvarez , J., & Alvarez , J. (2020). LA GESTIÓN DE LA INNOVACIÓN EN LAS INSTITUCIONES DE EDUCACIÓN SUPERIOR EN EL ESTADO DE MÉXICO. Revista de Investigación Latinoamericana en Competitividad Organizacional RILCO.
Cornejo, B. D. (2019). Conectivismo y aprendizaje significativo de los docentes de una institución educativa, Guayaquil, 2019.
Escribano, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 717-739.
Gairín , J. (2020). Los directivos como promotores de la mejora educativa. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, 228-256.
García Colina, F. J., Juárez Hernández, S. C., & Salgado García, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana de Educación Superior, 206-216.
Hernández, L. (2020). Liderazgo sostenible como estrategia de cambio en el sistema educativo venezolano. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 26-32.
Hernandez, R. M. (2017). Impacto de las Tic en la educación:Retos y perspectivas. Propósitos y representaciones. Propósitos y representaciones, 5(1), 325-347. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5904762
Marcelino, S. G., & Luís, P. A. (2020). La neuroeducación.
Martínez-Chairez, G. I., Guevara-Araiza, A., & Valles-Ornelas, M. M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Ra Ximhai, 123-134.
Medina , I. L. (2019). EL LIDERAZGO Y LA GESTIÓN EDUCATIVA A PARTIR DE LA COMUNICACIÓN AL INTERIOR DE LAS ORGANIZACIONES EDUCATIVAS. Revista Caribeña de Ciencias Sociales.
Mena , D. (2019). La cultura organizacional, elementos generales, mediaciones e impacto en el desarrollo integral de las instituciones. Revista científica Pensamiento y Gestión.
Mite, B. A., & Sanz, M. J. (2017). Utilización de las Tic en el proceso de enseñanza-aprendizaje, una aproximación desde la comunicacón. INNOVA Research Journal, 2(8.1), 294-306. Obtenido de https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3486
Palacios-Dueñas, A. E., Loor-Peña, J. M., Macías-Macías, K. M., & Ortega-Macías, W. R. (2020). Incidencia de la tecnología en el entorno educativo del Ecuador frente a la pandemia del covid-19. Polo del Conocimiento, 5(10), 754-773.
Pedraja, L., Marchioni, Í., Espinoza, C., & Muñoz, C. (2020). Liderazgo y cultura organizacional como factores de influencia en la calidad universitaria: un análisis conceptual. Formación Universiatria.
Pérez, F. M., Rojas, A. d., Quinatoa, A. E., & Moya, E. J. (2017). Las tecnologías en el mejoramiento de los procesos educativos en la Educación Superior en América Latina. Revista Publicando, 4(11), 704-718.
Real Academia de la Lengua Española . (2015). Diccionario de la Real Academia Española. Obtenido de https://dle.rae.es/calidad
Sesme, C. L., & Arguello, N. A. (2018). Recursos tecnológicos en el aprendizaje significativo de Estudios Sociales (Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación).
Siemens, G. (2006). Conectivismo: aprender y conocer hoy. Obtenido de http://www.educationau.edu.au/jahia/webdav/site/myjahiasite/shared/globalsumm it /gs2006_siemens.pdf [consulta 17/03/2018
Soto, M. A. (2017). El uso de la tecnología educativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje en Ecuador. Opuntia Brava, 9(1), 125-132.
Torres, Y. E. (2018). Calidad educativa y gestión escolar: una relación dinámica. Educación y Educadores, 259-281.
Trillos, J. J., & Cuello , M. C. (2020). Gestión de la comunicación y cultura vial en instituciones educativas de Barranquilla. Revista Venezolana de Gerencia, 106-129.
Urías Martínez, M. L., Urías Murrieta, M., & Valdés Cuervo, Á. A. (2017). Creencias docentes del uso de tecnologías por familias para involucrarse en educación. Apertura (Guadalajara, Jal.), 9(2), 148-159.
Uribe, J. C., Colana, G. J., & Sánchez, P. A. (2019). Las teorías de aprendizaje y su evolución adecuada a la necesidad de la conectividad. Lex: Revista de la Facultad de Derecho y Ciencia Política de la Universidad Alas Peruanas, 17(23), 377-388.
Vallejo, P., Zambrano, G., Vallejo, P., & Bravo, G. (2019). Importancia del conectivismo en la inclusión para mejorar la Calidad Educativa ante la tecnología moderna. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 4(8), 522-543.
Villarroel, C., Vega, A., & Soto, S. (2020). Buscando la calidad de la educación a través de la gestión educativa. J. health med. sci, 173-175.