MUSICAL GUIDE: METHODOLOGICAL STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF ORAL LANGUAGE IN THIRD-YEAR STUDENTS OF BASIC EDUCATION
GUÍA MUSICAL COMO ESTRATEGIA METODOLÓGICA
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n1.2021.249Keywords:
teacher's manual, musical education, teaching methodAbstract
The purpose of this research was to develop oral language through the implementation of a musical guide in the students of the Third Year of the School of General Basic Education "Ana Reyna Muͱos", school period 2020 - 2021. The sample was 22 students of the Third Parallel Year "A" of the School of General Basic Education "Ana Reyna Muͱoz" of the Parish "La Unión" Province of Esmeraldas. The research was carried out under a quantitative approach with a quasi-experimental design and a type of explanatory research. For the data collection, the checklist was used, which helped in the pre-test and post-test of the inquiry. This study presents a data analysis based on the techniques of descriptive statistics. As a first result, it was obtained that the students have little developed oral language. Consequently, a musical guide was designed and applied as a methodological strategy, with resources and activities of a musical nature. In the same way, it was found that after the application of the guide there was a considerable improvement in the oral language development of the students. It is concluded that the application of the guide motivates and involves students in the teaching-learning process, it also supports the development of grammar and vocabulary.
Downloads
References
Acebes, A., & Giralez, A. (2019). El papel de la Musicoterapia y las terapias alternativas en el tratamiento del TDAH: un estudio exploratorio. Medicina naturista, 13(1), 15-19.
Agelvis,V.(1998).Semiótica del discurso lúdico: los trabalenguas. Revista y Habla, 3 (1), 10-21.
Arango, O. E., Pinilla, G. D., Lohaiza, T., Puerta, I. C., Olivera, A., Ardila, A., Matute, E., & Rosselli,M. (2018). Relación entre lenguaje expresivo y receptivo y habilidades pre lectoras. Revista Latinoamericana de Psicología, 50 (3), 136-144. doi: http://dx.doi.org/10.14349/rlp.2018.v50.n3.1
Berg, M. R. (2015). La música y las Tic en educación primaria: Del aula a la familia y la sociedad
(Tesis doctoral). Universidad de Valladolid. Valladolid, España.
Díaz, M. L., Morales, R., & Díaz, W. (2014). La música como recurso pedagógico en la edad preescolar. Revista Infancias Imágenes, 13 (1), 102-108.
Gálvez,G. (2013). Programas de poesías infantiles para estimular el desarrollo del lenguaje oral en los niños de 03 años, del nivel de educación inicial (Tesis de maestría). Universidad de Piura. Facultad de Ciencias de la Educación, Piura, Perú.
Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixtas. México: Limusa.
Lahoza,L.I.(2013).El desarrollo del Lenguaje oral en educación infantil. Revista artista digital, (38), 214-218.
Manterola, C., & Otzen, T. (2015). Estudios Experimentales 2a Parte. Estudios Cuasi-Experimentales.Int. J. Morphol, 33(1), 382-387.
Martínez, M. T., & Acosta, D. (2016). Aprestamiento, saberes y prácticas de una experiencia en educación musical para la primera infancia. Pensamiento palabra y obra, 16(16), 94-106.
Mass, L., López, A., León, M., Tomé, O., Vázquez, Y., & Armas, M. (2011). Guía metodológica para el diseño, ejecución y control de tareas docentes integradoras en Morfo fisiología Humana. Medisur, 9 (3), 272 - 277.
Ministerio de Educación. (2016). Instructivo para la aplicación de la evaluación estudiantil. Quito: Ecuador. Recuperado de: http://consultaseducacion.com/wp-content/uploads/2017/10/instructivo_para_la_aplicacion_de_la_evaluacion_estudiantil_febrero-2017-1.pdf
Montoro, A. G. (1984). Adivinanzas y trabalenguas: deriva a partir de “Tres tristes tigres”. Revista Chilena de Literatura, (23), 135-140.
Navarro, N. G., Falconí, A. V., & Espinoza, J. (2017). El mejoramiento del proceso de evaluación de los estudiantes de la Educación Básica. Universidad y Sociedad, 9 (4), 58-69.Recuperadode http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v9n4/rus08417.pdf
OCDE. (2015). Informe del Programa Internacional para la evaluación de estudiantes (PISA), resultados clave. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. Int. J, Morphol, 35 (1), 227-232.
Panchi, W., Lara, L., Panchi, J., Panchi, R., & Villavicencio, V. (2019). Influencia de la música en el desarrollo motriz y emocional en los niños de 8-10 años. Revista Cubana de investigaciones Biomédicas, 32 (2), 104-121.
Pérez,Y.,& Bayéz, E. (2017). Utilidad de una guía metodológica para la elaboración de proyectos de investigación. Medisan, 21(2),237-242.
Pérez, P., & Salmerón, T. (2006). Desarrollo de la comunicación y del lenguaje: Indicadores de preocupación. Pediatría Atención Primaria, 8(32), 111-125.
Piñeros,L.G.(2016). Influencia de la música en procesos de enseñanza – aprendizaje en estudiantes de medicina (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Bogotá,Colombia.
Piquer, R. (2019). Música y vanguardia en la revista Alfar (1923-1926): del ultraísmo al surrealismo. Bulletin of Spanish Studies, 96(5), 803-813. doi: 10. 1080/14753820.2019. 1645984
Salvador,M.B. (2008). El lenguaje oral en la escuela infantil. Revista Glosas didácticas, (14), 33-39.
Siguan, M. (2019). Las funciones mágicas del lenguaje. La linguistique, 30 (2), 57-66
UNESCO/OREALC. (2015). Triviño et al. “Tercer estudio Regional Comparativo y Explicativo (TERCE). Factores asociados”. Publicado por la Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago).
Willems, D. (2019). Lenguaje escrito y lenguaje oral. Historia y Fuente Oral, (1), 97-105.