Management proposal aimed at reactivating the hotel industry by gaining the loyalty of tourists in southern Manabí

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n3.2024.106-116

Keywords:

Management, Reactivation, Hospitality, Tourism

Abstract

The present study was carried out with the objective of proposing a management that promotes the reactivation of the hotel industry from the loyalty of tourists to the south of Manabí. Therefore, a research framed in a mixed approach with a descriptive design and non-experimental nature was developed, applying the bibliographic review as a technique and instrument for data collection, and the survey which was aimed at tourists who were present in the southern zone of the province of Manabí. In turn, the design of a management proposal based on the opinions and experiences of tourists was carried out, as well as the support of the bibliographic review, this in order to promote the reactivation of 125 hotels that served as a sample in research, which are located within the studied locality. Highlighting among the main results found that through the diagnosis, the use of strengths and opportunities, loyalty, and training, an efficient reactivation of the hotel industry can be promoted through strategies that lead to the satisfaction of needs as well as loyalty. of tourists as clients of the hotel sector.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angela Agripina Cevallos Ponce, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Ingeniera Comercial, Magíster en Ciencias de la Administración, Docente Titular e Investigadora. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí; Manta, Ecuador

Karla Rosanna Marcillo Pin, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Ingeniera en Marketing, Máster en Dirección y Gestión de Recursos Humanos, Docente Auxiliar. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador

Ricardo Xavier Gutiérrez Cevallos, Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información

Ingeniero en Electrónica, Magíster en Telecomunicaciones, Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información, Quito, Ecuador

Otto Wagner Macías Catagua, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Ingeniero Comercial, Magíster en Gerencia Educativa, Docente Titular, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador

References

Arias, E. (2020). Investigación descriptiva. Pagina Web Economipedia. Recuperado desde https://economipedia.com/definiciones/investigacion-descriptiva.html

Arias, E. (2020). Investigación mixta. Página web Economipedia. Recuperado desde https://economipedia.com/definiciones/investigacion-mixta.html

Arroyo, M. (2018). Importancia del turismo para el desarrollo local de la provincia Manabí. Revista Electrónica Cooperación Universidad Sociedad. file:///E:/MI%20DATA/Downloads/Dialnet-ImportanciaDelTurismoParaElDesarrolloLocalDeLaProv-6719895%20(1).pdf

Castillo, F. Guerra, P. (2021). Gestión turística para la reactivación del sector hotelero de la parroquia San Lorenzo del cantón Manta, Post Pandemia Covid-19. Grupo Editorial “Ediciones Futuro” Universidad de las Ciencias Informáticas. La Habana, Cuba. file:///E:/MI%20DATA/Downloads/Dialnet-GestionTuristicaParaLaReactivacionDelSectorHoteler-8590582.pdf

Cevallos, K. (2019). “Plan de fidelización de clientes para la Empresa Scanfort dedicada a la fabricación y comercialización de muebles para el hogar”. Pontificia Universidad Católica del Ecuador-Matriz. Ecuador. http://repositorio.puce.edu.ec/bitstream/handle/22000/17260/TRABAJO%20TITULACI%c3%93N%20KATHERINE%20CEVALLOS.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fung C., King E. M., & Kulendran N. (2015). Estimating Future Room Occupancy Fluctuations to Optimize Hotel Revenues. Journal of Travel & Tourism Marketing, 32(7), 870-885. https://doi.org/10.1080/10548408.2015.1063827

INEC - Instituto Nacional de Estadística y Censos. (Noviembre de 2019). Directorio de Empresas y Establecimientos - DIEE. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/webinec/Estadisticas_Economicas/DirectorioEmpresas/Directorio_Empresas_2017/Document os_DIEE_2017/Documentos_DIEE_2017/Principales_Resultados_DIEE_2017.pdf

Luque, S.(2021).Estrategias de marketingdigital utilizadas por empresas del etaildeportivo. Revista CEA,v.7, n.13, .https://doi.org/10.22430/24223182.1650

Martínez, L. (2020). Propuesta de un sistema de gestión de relacionamiento con los clientes para una empresa del sector alimenticio. Caso: Distrialimentos G&S SAS. Universidad Católica de Colombia. https://repository.ucatolica.edu.co/server/api/core/bitstreams/c29c3c05-278f-49e6-ad79-0748467b84af/content

Ministerio del Turismo (2020). Comportamiento del turismo en la provincia de Manabí, Ecuador. Dirección de Inteligencia de Mercados. https://servicios.turismo.gob.ec/descargas/Turismo-cifras/Publicaciones/DespuesCovid/Folleto-MANABI.pdf

Reyes, A. (2020). Diseño de un plan de marketing estratégico para la unidad de negocio planes exequiales de Jardines la Colina en Bucaramanga. Universidad Pontifica Bolivariana. Bucaramanga-Colombia.

Rodríguez, G. (2021). La reducción de tiempo y la lealtad del cliente. Universidad Técnologica de San Juan del Rio. Researchgate. file:///E:/MI%20DATA/Downloads/Lareduccindeltiempoylalealtaddelcliente..pdf

Saltos, G. Pin, F. Marcillo, E. Zambrano, N. (2021). Espacio turístico de la zona sur de Manabí. R evista Científica Multidisciplinaria. https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/485/337

Viera, E. Cabrera, A. Fernández, B. Font. M. (2022.). La vinculación con la sociedad y la calidad del servicio turístico en San Mateo, Ecuador. Revista Refcale. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3703

Published

2024-09-25

How to Cite

Cevallos Ponce, A. A., Marcillo Pin, K. R., Gutiérrez Cevallos, R. X. ., & Macías Catagua, O. W. (2024). Management proposal aimed at reactivating the hotel industry by gaining the loyalty of tourists in southern Manabí. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 8(3), 106–116. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n3.2024.106-116

Issue

Section

Artículo Originales