Management proposal aimed at reactivating the hotel industry by gaining the loyalty of tourists in southern Manabí
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n3.2024.106-116Keywords:
Management, Reactivation, Hospitality, TourismAbstract
The present study was carried out with the objective of proposing a management that promotes the reactivation of the hotel industry from the loyalty of tourists to the south of Manabí. Therefore, a research framed in a mixed approach with a descriptive design and non-experimental nature was developed, applying the bibliographic review as a technique and instrument for data collection, and the survey which was aimed at tourists who were present in the southern zone of the province of Manabí. In turn, the design of a management proposal based on the opinions and experiences of tourists was carried out, as well as the support of the bibliographic review, this in order to promote the reactivation of 125 hotels that served as a sample in research, which are located within the studied locality. Highlighting among the main results found that through the diagnosis, the use of strengths and opportunities, loyalty, and training, an efficient reactivation of the hotel industry can be promoted through strategies that lead to the satisfaction of needs as well as loyalty. of tourists as clients of the hotel sector.
Downloads
References
Arias, E. (2020). Investigación descriptiva. Pagina Web Economipedia. Recuperado desde https://economipedia.com/definiciones/investigacion-descriptiva.html
Arias, E. (2020). Investigación mixta. Página web Economipedia. Recuperado desde https://economipedia.com/definiciones/investigacion-mixta.html
Arroyo, M. (2018). Importancia del turismo para el desarrollo local de la provincia Manabí. Revista Electrónica Cooperación Universidad Sociedad. file:///E:/MI%20DATA/Downloads/Dialnet-ImportanciaDelTurismoParaElDesarrolloLocalDeLaProv-6719895%20(1).pdf
Castillo, F. Guerra, P. (2021). Gestión turística para la reactivación del sector hotelero de la parroquia San Lorenzo del cantón Manta, Post Pandemia Covid-19. Grupo Editorial “Ediciones Futuro” Universidad de las Ciencias Informáticas. La Habana, Cuba. file:///E:/MI%20DATA/Downloads/Dialnet-GestionTuristicaParaLaReactivacionDelSectorHoteler-8590582.pdf
Cevallos, K. (2019). “Plan de fidelización de clientes para la Empresa Scanfort dedicada a la fabricación y comercialización de muebles para el hogar”. Pontificia Universidad Católica del Ecuador-Matriz. Ecuador. http://repositorio.puce.edu.ec/bitstream/handle/22000/17260/TRABAJO%20TITULACI%c3%93N%20KATHERINE%20CEVALLOS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Fung C., King E. M., & Kulendran N. (2015). Estimating Future Room Occupancy Fluctuations to Optimize Hotel Revenues. Journal of Travel & Tourism Marketing, 32(7), 870-885. https://doi.org/10.1080/10548408.2015.1063827
INEC - Instituto Nacional de Estadística y Censos. (Noviembre de 2019). Directorio de Empresas y Establecimientos - DIEE. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/webinec/Estadisticas_Economicas/DirectorioEmpresas/Directorio_Empresas_2017/Document os_DIEE_2017/Documentos_DIEE_2017/Principales_Resultados_DIEE_2017.pdf
Luque, S.(2021).Estrategias de marketingdigital utilizadas por empresas del etaildeportivo. Revista CEA,v.7, n.13, .https://doi.org/10.22430/24223182.1650
Martínez, L. (2020). Propuesta de un sistema de gestión de relacionamiento con los clientes para una empresa del sector alimenticio. Caso: Distrialimentos G&S SAS. Universidad Católica de Colombia. https://repository.ucatolica.edu.co/server/api/core/bitstreams/c29c3c05-278f-49e6-ad79-0748467b84af/content
Ministerio del Turismo (2020). Comportamiento del turismo en la provincia de Manabí, Ecuador. Dirección de Inteligencia de Mercados. https://servicios.turismo.gob.ec/descargas/Turismo-cifras/Publicaciones/DespuesCovid/Folleto-MANABI.pdf
Reyes, A. (2020). Diseño de un plan de marketing estratégico para la unidad de negocio planes exequiales de Jardines la Colina en Bucaramanga. Universidad Pontifica Bolivariana. Bucaramanga-Colombia.
Rodríguez, G. (2021). La reducción de tiempo y la lealtad del cliente. Universidad Técnologica de San Juan del Rio. Researchgate. file:///E:/MI%20DATA/Downloads/Lareduccindeltiempoylalealtaddelcliente..pdf
Saltos, G. Pin, F. Marcillo, E. Zambrano, N. (2021). Espacio turístico de la zona sur de Manabí. R evista Científica Multidisciplinaria. https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/485/337
Viera, E. Cabrera, A. Fernández, B. Font. M. (2022.). La vinculación con la sociedad y la calidad del servicio turístico en San Mateo, Ecuador. Revista Refcale. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3703
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Karla Rosanna Marcillo Pin, Angela Agripina Cevallos Ponce, Angela Agripina Cevallos Ponce, Otto Wagner Macías Catagua, Ricardo Xavier Gutiérrez Cevallos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.