Prospective analysis of dental education in Latin America. Bibliographic review

Authors

Keywords:

Education, Latin America, Dentistry, Technology, Innovation

Abstract

The increase in dental education institutions in Latin America has raised concerns about the quality of training, as untreated oral diseases continue to affect over 3.5 billion people in the region. Despite the rise in educational offerings, significant challenges have been identified, such as academic stress among students, interruptions caused by the pandemic, and deficiencies in specific areas of knowledge, including forensic dentistry. The shift to virtual education has revealed both opportunities and difficulties, highlighting the need to improve interpersonal communication during clinical practice. This research aims to analyze the prospective state of

dental education, focusing on current trends, the quality of training, and the challenges facing the sector. The importance of a theoretical-practical education is emphasized, utilizing simulators to develop skills in controlled environments, which better prepares students for clinical practice. Additionally, the internationalization of universities is considered key to fostering knowledge exchange and student mobility.

Innovative methods, such as gamification, have been shown to enhance student motivation and academic performance. The training of dentists should include not only technical knowledge but also a solid foundation in bioethics, promoting a comprehensive approach that supports the overall well-being of patients and fosters a trusting relationship between dentists and their patients. Only in this way can we move towards dental education that effectively meets the needs of the population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ariana Patricia Alfaro Macías, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabi

Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabi, Manta, Ecuador

References

Alexander Maniangat Luke, S. M. (2021). Efectividad del Aprendizaje Basado en Problemas versus los Métodos de Enseñanza Tradicionales para Mejorar la Adquisición de Habilidades de Interpretación Radiográfica entre los Estudiantes de Odontología: Una Revisión Sistemática y Meta-Análisis. BioMed Research International, 1-9.

Br. Moncayo Sobrino, J. L. (2021). Método de Aprendizaje Basado en Competencias para mejorar el aprendizaje de los alumnos del curso de operatoria dental de la Escuela de Estomatología de la Universidad Privada Antenor Orrego – 2019. UNIVERSIDAD PRIVADA ANTENOR ORREGO, 1-82.

Carmen, G. Á. (30 de 11 de 2023). NIVEL DE CONOCIMIENTO EN ODONTOLOGÍA FORENSE SOBRE IDENTIFICACIÓN HUMANA EN EGRESADOS DEL 2019 DE LA FACULTAD DE ODONTOLOGÍA DE LA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE SANTA MARÍA, AREQUIPA - 2021. Universidad Católica de Santa María, págs. 1-87.

Cynthia Cantarutti, C. V.-H. (2022). Evaluación de la implementación de talleres con metodología de aprendizaje basado en casos en un curso de Salud Pública de estudiantes de OdontologíaEvaluation of the implementation of workshops with case-based learning methodology in a public health cour. Educación Médica.

Manuel Higinio Morales García, R. F. (2023). Competencias administrativas y de gestión en la práctica odontológica. Revista Iberoamericana para la investigación y del desarrollo educativo , 1 - 20.

Marroquín González Leonardo Alfonso, R. B. (2022). TENDENCIAS EN LOS METODOS DE ENSEÑANZA EN ODONTOLOGIA. REVISION SISTEMATICA DE LA LITERATURA 2016-2022. Universidad Cooperativa de Colombia, 1-24.

Marroquín González, L. A. (07 de 2022). endencias en los métodos de enseñanza en odontología. Revisión sistemática de la literatura 2016-2022. Universidad Cooperativa de Colombia, págs. 1-24.

Medina María Mercedes, F. O. (Septiembre de 2022). Evaluación de los enfoques de aprendizaje en alumnos de la Facultad de Odontología de la U.N.L.P. Jornadas sobre las prácticas docentes en la Universidad Pública , págs. 1 - 10.

Moncada, J. R. (2018). General Dental Practice as a Career. Springer International, 65 - 77.

Nadim M. Islam DDS, B. L.-Z. (2022). Adopting artificial intelligence in dental education: A model for academic leadership and innovation. Journal of Dental Education.

Nahuel Lizitza, V. S. (2020). EDUCACIÓN POR COMPETENCIAS: CAMBIO DE PARADIGMA DEL MODELO DE ENSEÑANZA-APRENDIZAJE . Revista Argentina de Educación Superior: RAES, 89-107.

Ole Fejerskov, S. U. (2018). Dentistry in a Historical Perspective and a Likely Future of the Profession. Springer International, 3–19.

Peña Vera, J. J. (2022). Fundamentos Teóricos del Aprendizaje Basado en Competencias para el mejoramiento de los procesos de enseñanza y aprendizaje en la asignatura cirugía dentoalveolar de la Carrera de Odontología. Journal ScientificMQRInvestigar, 278-292.

Rolando, G. H. (2023). Opinión de los aulmnos de la carrera corijano dentista de la importancia del área social en odontología. Univesidad Nacional Autónoma de México, 1-38.

Saluja, D. M. (24 de Abril de 2024). Análisis del mercado de atención dental en América Latina. Obtenido de Insights: https://www.insights10.com/report/latin-america-dental-care-market-analysis/

Soraya León, R. A.-B.-F.-P. (2023). Current status of geriatric dentistry education in selected dental schools in Latin America and the Caribbean. Gerodontology.

Universidad Católica de Argentina. (s.f.). Carrera de Odontología (Capital Federal). Obtenido de BuscoUniversidad: https://www.buscouniversidad.com.ar/odontologia-capital-federal-puerto-madero-uca-FO-302244

Universidad de Chile. (Marzo de 2022). Odontología. Obtenido de Universidad de Chile: https://odontologia.uchile.cl/carreras/5022/odontologia

Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. (2020). CARRERA DE ODONTOLOGÍA. Obtenido de Carreras Uleam : https://carreras.uleam.edu.ec/facultad-ciencias-de-la-salud/carrera-de-odontologia/

Vacca, C. M. (2022). La Integración Curricular de la Realidad Extendida en la Práctica Odontológica. Un Estado del Arte. Universidad de San Buenaventura, 1-105.

Published

2024-12-20

How to Cite

Alfaro Macías, A. P. . (2024). Prospective analysis of dental education in Latin America. Bibliographic review. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 8(3). Retrieved from https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/860

Issue

Section

Artículos de Revisión