Efectividad de las estrategias de enseñanza en línea y presencial en el ámbito universitario

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n2.2024.146-161

Keywords:

Evaluation; Methodology; Hybrid models; Learning; Educational quality

Abstract

ABSTRACT

The article addresses how to evaluate the effectiveness of online and face-to-face teaching strategies on the quantity and quality of learning of university students. To this end, a method is proposed that allows for a comprehensive evaluation of the effectiveness of these strategies in the Ibero-American university context. To design the method, it was necessary to conduct a bibliographic review to find practical experiences of measuring the impact of different teaching strategies. The study's results highlight that a well-founded method can provide clear knowledge about how these strategies influence university students' learning, thus allowing the teaching methodologies used to be effectively assessed and compared. This provides a solid foundation for future improvements in the educational field. The most remarkable results show that a well-founded method for evaluating the effectiveness of strategies can provide clear knowledge about their impact on the learning of university students. This approach allows the teaching methodologies used to be effectively assessed and compared, providing a solid foundation for future improvements in the educational field. The importance of adapting strategies to the different educational contexts of the region is highlighted, considering the existing diversity and the implementation of hybrid models is proposed that integrate the advantages of online and face-to-face teaching to improve educational quality.

KEYWORDS: Evaluation; Methodology; Hybrid models; Learning; Educational quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Stefanía Quijije Véliz, Universidad Técnica de Manabí

Estudiante de Maestría Académica con Trayectoria Profesional en Educación, Mención Pedagogía en Entornos Digitales; Facultad de Posgrado; Universidad Técnica de Manabí; Portoviejo, Ecuador

 

Ulises Mestre Gómez, Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

Maestrando en Tecnología Educativa y Competencias Digitales en la Universidad Internacional de la Rioja; Facultad de Ciencias de la Educación; Universidad Técnica de Manabí; Portoviejo, Ecuador

References

Aguaded, I., Cabero-Almenara, J., & Romero-Tena, R. (2020). Evaluación de la efectividad de la educación en línea en universidades iberoamericanas. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 45-62.

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (Eds.). (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Longman.

Ausubel, D. P. (1968). Psicología educativa: una visión cognitiva. Holt, Rinehart, and Winston.

Bandura, A. (1977). Teoría del aprendizaje social. Prentice-Hall.

Bryman, A. (2016). Social Research Methods. Oxford University Press.

Calderón Muñoz, R. (2018). aula invertida una estrategia para la enseñanza de funciones básicas. Tesis. Recuperado el 24 de Julio de 2024, de https:// repositorio.uptc.edu.co/bitstream/001/2986/1/TGT_1606.pdf

CEU. (2018). El aprendizaje basado en el pensamiento permite poner en práctica y asimilar los procedimientos necesarios para generar y desarrollar el conocimiento. Recuperado el Julio de 2024, de https://www.ceu.es/blog/ index.php/2018/aprender-a-pensar-desde-la-infancia/

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications.

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications.

De los Heros Rondenil, M. (2018). Experiencia de estrategias didácticas en la modalidad blended learning para educación de adultos. Revista Internacional de Tecnologías en la Educación, 5(2), 2018, pp. 51-61, 55. Recuperado el 4 Julio de 2024, de https://www.researchgate.net/publication/341045014_Experiencias_de_estrategias_didacticas_en_la_modalidad_blended_learning_para_educacion_de_adultos_Teaching_Strategies_Experiences_in_the_Blended_Learning_Method_for_Adult_Education

Deci, E. L. y Ryan, R. M. (1985). Motivación intrínseca y autodeterminación en el comportamiento humano. Plenum Press.

Denzin, N. K. (2017). The Research Act: A Theoretical Introduction to Sociological Methods. Routledge.

Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: defining “gamification". Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments, 9-15. https://doi.org/10.1145/2181037.2181040

Elliott, K. M. y Shin, D. (2002). Satisfacción de los estudiantes: un enfoque alternativo para evaluar este importante concepto. Revista de Política y Gestión de la Educación Superior, 24(2), 197-209. https://doi.org/10.1080/1360080022000013518

Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M. K., Okoroafor, N., Jordt, H., & Wenderoth, M. P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(23), 8410-8415. https://doi.org/10.1073/pnas.1319030111

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review, 27.

IntechOpen. (2023). Evaluation of Online Learning Activities in Higher Education. Educational Technology & Society. https://www.intechopen.com/chapters/76023

Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.

Kokotsaki, D., Menzies, V., & Wiggins, A. (2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267-277. https://doi.org/10.1177/1365480216659733

Kolb, D. A. (1984). Aprendizaje experiencial: la experiencia como fuente de aprendizaje y desarrollo. Prentice-Hall.

Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice Hall.

Lave, J. y Wenger, E. (1991). Aprendizaje situado: participación periférica legítima. Cambridge University Press.

Martin, F., Sun, T. y Westine, C. (2020). Una revisión sistemática de la investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje en línea de 2009 a 2018. Computers & Education, 159, 104009. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104009

Martínez, A., & Rodríguez, L. (2021). Estrategias de enseñanza en la UNAM: Comparación entre modalidades en línea y presencial. Educación y Tecnología, 37(4), 200-215.

Pane, J. F., Griffin, B. A., McCaffrey, D. F., & Karam, R. (2017). Effectiveness of Cognitive Tutor Algebra I at Scale. Educational Evaluation and Policy Analysis, 36(1), 41-59. https://doi.org/10.3102/0162373713507480

Pérez, M., & González, J. (2020). Impacto de la enseñanza en línea y presencial en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios: Un estudio en la Universidad de Buenos Aires. Revista de Educación Superior, 45(2), 150-165.

Piaget, J. (1970). La teoría de Piaget. En P. H. Mussen (Ed.), Manual de psicología infantil de Carmichael (Vol. 1, pp. 703-732). John Wiley & Sons.

Piaget, J. (1972). The Psychology of Intelligence. Routledge.

Principios de la pedagogía evolutiva 2. (n.d.). Studocu. Recuperado de https://www.studocu.com/co/document/universidad-del-atlantico/educacion-y-contexto/principios-de-la-pedagogia-evolutiva-2/37053978

Radianti, J., Majchrzak, T. A., Fromm, J., & Wohlgenannt, I. (2020). A systematic review of immersive virtual reality applications for higher education: Design elements, lessons learned, and research agenda. Computers & Education, 147, 103778. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103778

Roschelle, J. y Teasley, S. D. (1995). La construcción de conocimiento compartido en la resolución colaborativa de problemas. En C. E. O'Malley (Ed.), Computer supported collaborative learning (pp. 69-97). Springer.

Sánchez, E., Young, M. F., & Jouneau-Sion, C. (2020). Classcraft: From Gamification to Ludicization of Classroom Management. Frontiers in Psychology, 11, 337. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00337

Vygotsky, L. S. (1978). La mente en la sociedad: el desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Harvard University Press.

Published

2024-05-20

How to Cite

Quijije Véliz, F. S., & Mestre Gómez, U. (2024). Efectividad de las estrategias de enseñanza en línea y presencial en el ámbito universitario. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 8(2), 146–161. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n2.2024.146-161

Issue

Section

Artículo Originales