Comprehensive intervention in an infant with autistic spectrum disorder: case study
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n1.2024.94-103Keywords:
Gross Motor Skills, Fine Motor Skills, Autonomy, Gamification, EducationAbstract
Autism spectrum disorder (ASD) is a set of neurodevelopmental conditions related to brain development, which is characterized by degrees of difficulty in social interaction and communication at different levels, as well as atypical patterns of activity and behavior. The methodology of this research is a case study that will analyze in detail a phenomenon, its quasi-experimental design with a descriptive approach, using the technique of observation and as an instrument a questionnaire and a checklist to evaluate the areas with the greatest needs. In a comprehensive educational intervention, this research focuses on a 5-year-old learner diagnosed with grade II autism spectrum disorder. In this case, intervention was carried out in the areas of gross motor skills, fine motor skills/hand-eye coordination, autonomy of social development, social skills, inappropriate behaviors and movement skills, in which difficulties were observed. The learner showed significant progress overall, however, in areas such as autonomy and social development, little significant progress was evidenced. Importantly, the breakthrough was not more significant due to the limited intervention time with the child.
Downloads
References
Arce, C., Mora, L., & Mora, G. (2016). Trastorno del espectro autista. Revista médica de Costa Rica y Centroamerica LXXIII, 621(73), 73-779. doi: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=69873&idP=6808
Aresti, B., & García, Z. (2014). Las tecnologías como herramientas de apoyo a las personas con trastorno del espectro autista: una revisión sistemática. National Library of Medice, 11(8), 776-882. https://doi:10.3390/ijerph110807767
Castillo, I. B. (2018). El estudio de casos. Madris-España: Universidad Autonoma de Madrid. e https://nexosarquisucr.files.wordpress.com/2016/03/el-estudio-de-casos.
Chamorro, M. (2010). El trastorno del trastorno espectro autista. Intervención educativa. Pedagogía Magna (9), 63-66. www.pedagogiamagna.com
González, C. (2018). Intervención en un niño con autismo mediante el juego. Investigacion original, 66(3), 365-374. doi:http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v66n3.62355
Gortazar, D. M. (2018). Programa Socio-Comunicativo de Atención Infantil Temprana para los Trastornos del Espectro del Autismo.
Guerrero, C., & Yartu, R. (2019). Coordinación óculo manual en la estimulación temprana de niños con trastorno psicomotor. Universidad Chimborazo. https://acortar.link/eEFAlS
Moreira, V. (2022). Recursos de gamificación a través de la gestión educativa para potenciar los ambientes de aprendizajes en los niños con trastornos de espectro autista de la unidad educativa Montessori kids de la ciudad de guayaquil, período lectivo 2021-2022. Milagro. Obtenido de https://repositorio.unemi.edu.ec/bitstream/123456789/6794/1/MOREIRA%20RAMIREZ%20VIVIANA%20ROCIO.pdf
OMS, Organización Mundial de la salud. (30 de marzo de 2022). Autismo. Obtenido de Datos y cifras: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders
Real Academia Española. (2023). Presentaciones de libros en el IX Congreso de la Lengua. Obtenido de https://www.rae.es/noticia/presentaciones-de-libros-en-el-ix-congreso-de-la-lengua
Reynoso, C. R. (2017). Trastorno del espectro autista: aspectos etiológicos, diagnósticos y terapéuticos. Rev Med Inst Mex Seguro Soc, 55(2), 214-222. Obtenido de https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=71938#
Russo, M., & Larrosa, D. (2019). Habilidades de Autocuidado para el desarrollo de Autonomía en el Trastorno del Espectro Autista [ tesis de grado]. Montevideo. Obtenido de https://acortar.link/7GrUTS
Tamay, M. (2017). Técnicas grafoplásticas con recursos naturales para estimular la motricidad fina en niños y niñas de 2 a 3 años en el Centro Infantil del Buen Vivir Los Traviesos. Tambo. Obtenido de https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/14499/4/UPS-CT007140.pdf
Vizcay, C., & Ramos, G. (2018). : Conductas inadecuadas de autolesión y lesión a terceros en un paciente con TEA. Buenos aires: Universidad de Palermo. Obtenido de https://acortar.link/bxaAwZ