THE COMMUNICATIVE ABILITY OF LISTENING IN THE GUIDING FUNCTION IN OF THE TEACHER IN BASIC SECONDARY

LA HABILIDAD COMUNICATIVA DE ESCUCHA

Authors

  • Karla Virgen Batista Ramos

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n2.2022.639

Keywords:

communication skills; listening; guiding function; digital brochure.

Abstract

Today's society requires a teacher to effectively fulfill his social mission; and from the close link that exists between educational guidance and communication, it is required that throughout their training this professional develops communication skills to exercise their guidance function. The author through the theoretical, methodological and empirical foundations made during the research process, related to the communicative ability of listening for the performance of the guiding function, confirmed that the current state of the development of the listening skill for the performance of the function guidance in teachers is of a low level of knowledge. It is necessary a material that serves as support to appropriate content and exercise that ability. The epidemiological situation that the country has gone through has required the use of the media, so the author, from her professional profile, as a psychopedagogical advisor, has designed a digital brochure that contributes to the preparation in the development of the communication skills for the performance of the guiding function in the teacher of Basic Secondary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Constituyente (2019). Constitución de la República de Cuba, Capítulo VII, Artículo 53.

DEL PINO, J. L. (1998). La orientación profesional en los inicios de la formación superior pedagógica: una perspectiva desde el enfoque problematizador. Tesis de Doctorado. I. S. P “Enrique José Varona, La Habana.

Cornelio, O. M., Díaz, P. M. P., & Fonseca, B. B. (2017). Estrategia metodológica para disminuir el impacto medioambiental de la tecnología obsolescente. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. ISSN 1390-9010, 5(2), 99-118.

Cornelio Mar, J. G. G., Ivan Santana Ching, Barbara Bron Fonseca. (2020). Remote Laboratory System for Automatic Engineering. International Journal of Wireless and Ad Hoc Communication, 1(2), 55-63.

Fernández A, M., & Coautores. (2008). La competencia comunicativa como factor de eficiencia profesional del educador. Tesis presentada en opción al Grado Científico del Doctor de Ciencias. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

MINED. (2017). Plan de Estudio Provisional Secundaria Básica. La Habana: Pueblo y Educación.

Mar Cornelio, O. (2019). Modelo para la toma de decisiones sobre el control de acceso a las prácticas de laboratorios deIngeniería de Control II en un sistema de laboratorios remoto.

Mar, O., Santana, I., & Gulín, J. (2019). Algorithm to determine and eliminate neutral nodes in Cognitive Neutrosophic Map. Neutrosophic Computing and Machine Learning, 8, 4-11.

Olmedo, S. (2011). Comprender la comunicación. Razón y palabra.

Recarey Fernández, S. (2004).La preparación del profesor general integral de secundaria básica en formación inicial para el desempeño de la función orientadora. La Habana: ISPEJV: Facultad Ciencias de la Educación.--120h.--Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.--2004.

Reinoso, C., & Colectivo de autores, Comunicación educativa. (2008). Una estrategia intervenidapara el desarrollo de la competencia comunicativa. La Habana: Pueblo y Educación.

Barbara Bron Fonseca, O. M. (2020). Método para la evaluación del desempeño de los Recursos Humanos en proyectos médicos mediante computación con palabras. Revista Cubana de Informí¡ tica Mí© dica, 12(2), 377.

Hernández González, B., Ramírez Ramírez, T., & Mar Cornelio, O. (2019). Sistema para la auditoría y control de los activos fijos tangibles. Revista Universidad y Sociedad, 11(1), 128-134.

Published

2022-02-01

How to Cite

Batista Ramos , K. V. . (2022). THE COMMUNICATIVE ABILITY OF LISTENING IN THE GUIDING FUNCTION IN OF THE TEACHER IN BASIC SECONDARY : LA HABILIDAD COMUNICATIVA DE ESCUCHA. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(2), 193–202. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n2.2022.639

Issue

Section

Ciencias Agropecuarias