Use of digital tools to improve academic performance in the Natural Sciences subject in students in the seventh year of basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v7.n2.2023.131-150

Keywords:

Digital, evaluation, guide, teaching materials, school performance

Abstract

The purpose of the research study was to improve the academic performance in the Natural Sciences subject of students in the seventh year of basic education at the John F. Kennedy School, period 2020-2021. The study had a quantitative approach, the type of research was explanatory with a quasi-experimental design. The sample consisted of 35 students. For data collection, a pre-test was applied, an intervention proposal based on a didactic guide around the use of digital tools, such as: Genially, Canva and Padlet and finally a post-test. For data analysis, the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) was used based on descriptive statistics and inferential statistics. As the main result, there was a significant contribution to the academic performance of the students thanks to the intervention proposal, this was also reflected by the non-parametric Wilcoxon test, with a significance of 0.000 <0.005. Concluding that the didactic guide on the use of digital tools did significantly improve the academic performance of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Holger Lizandro Meza Arguello, Universidad César Vallejo Piura-Perú

Magíster en Innovación en Educación. Licenciado en Docencia y Gestión de Educación Básica. Maestrante de Psicología Educativa por la Universidad César Vallejo Piura-Perú. Docente de la Unidad Educativa Marista PÍO XII, autor y coautor de varios artículos científicos publicados en revistas indexadas.

Danny Meliton Meza Arguello, Universidad César Vallejo Piura-Perú

Magíster en Innovación en Educación. Licenciado en Docencia y Gestión de Educación Básica. Maestrante de Psicología Educativa por la Universidad César Vallejo Piura-Perú, autor y coautor de varios artículos científicos publicados en revistas indexadas.

Lisseth Vanessa Moreira Ramirez, Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Magíster en Innovación en Educación. Licenciada en Docencia y Gestión de Educación Básica. Escuela de Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Santo Domingo. Autora y coautora de varios artículos científicos publicados en revistas indexadas. 

José Luis Vera Solórzano, Universidad de Zulia

Ingeniero en Alimentos por la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Magíster en Formación del Profesorado Especialidad Física y Química por la UNED, Madrid – España, Doctorado en Ciencias Humanas y Educación en la Universidad de Zulia – Venezuela.

References

Brovelli, F., Cañas, F., y Bobadilla, C. (2018). Herramientas digitales para la enseñanza y aprendizaje de Química en escolares Chilenos. Educación Química. 29(3), 99-107. http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.3.63734.

García, G. (2019). Padlet como aula virtual. Madrid, España: Intef.

González, A. (2019). Guía didáctica de recursos interactivos para el desarrollo de la comprensión lectora en cuarto año de educación básica. (Tesis de posgrado) Universidad tecnológica Israel. Quito, Ecuador.

González, M. (2019). Genially, Libros Interactivos Geniales. Madrid, España: Intef.

Hernández, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixtas. México: S.A.

Medina, V. (2018). Manual de Kahoot para docentes. Murcia, CPR.

Meza, D., Obaco, E., y Cedeño, C. (2019). Disciplina Escolar y Rendimiento Académico: Análisis Correlacional. Mundo Recursivo. 2(1), 112-128.

Ministerio de Educación. (2016). Instructivo para la aplicación de la evaluación estudiantil. Quito: Ecuador. Recuperado de: http://consultaseducacion.com/wp-content/uploads/2017/10/instructivo_para_la_aplicacion_de_la_evaluacion_estudiantil_febrero-2017-1.pdf.

OCDE. (2017). Informe del Programa Internacional para la evaluación de estudiantes (PISA), resultados claves. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf.

Pino, R., y Urías, G. (2020). Guías didácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje: ¿Nueva estrategia? Scientific, 5(18), 371-392.

Plan Nacional de Desarrollo. (2017-2021). Toda una Vida. Recuperado de http://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/10/PNBV-26-OCT-FINAL_0K.compressed1.pdf

Ramírez, W., y Barajas, J. (2017). Uso de las plataformas educativas y su impacto en la práctica pedagógica en instituciones de educación superior de San Luis Potosí. EDUTEC. Electrónica de Tecnología Educativa. 60, 1-13.

Romero, S. (2020). Guía de uso de la herramienta de diseño gráfico Canva. Recuperado de: https://bibliosaude.sergas.gal/DXerais/864/GUIA_CANVA.pdf

Ruiz, F. (2020). Implementación de edmodo para el mejoramiento del proceso de enseñanza-aprendizaje en la asignatura de Física. (Tesis de maestría). Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo, Ecuador.

Salas, S. (2017). Uso de la Plataforma Virtual Moodle y el Desempeño Académico del Estudiante en el Curso de Comunicación II en el Período 2017-02. (Tesis doctoral) Universidad Privada del Norte. Lima. Perú.

Sánchez, P. (2020). Impacto del aula virtual en el proceso de aprendizaje de los estudiantes de bachillerato general. Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(1), 75-82. https://doi.org/10.37843/rted.v9i1.105.

Trujillo, M. (2015). Análisis del impacto de las herramientas tecnológicas de E-learning como beneficio en el proceso enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de comunicación social. Universidad Politécnica Salesiana Sede Guayaquil, Guayaquil-Ecuador.

UNESCO/OREALC. (2020). Tercer estudio Regional Comparativo y Explicativo (TERCE). Factores asociados. Publicado por la Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago).

Vaillant, D., Rodríguez, E., y Bentancor, G. (2020). Uso de plataformas y herramientas digitales para la enseñanza de la Matemáticas. Ensaio. 28, 718-740. http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362020002802241.

Published

2023-08-05

How to Cite

Meza Arguello, H. L., Meza Arguello, D. M., Moreira Ramirez, L. V. ., & Vera Solórzano, J. L. . (2023). Use of digital tools to improve academic performance in the Natural Sciences subject in students in the seventh year of basic education: . UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 7(2), 131–150. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v7.n2.2023.131-150

Issue

Section

Artículo Originales