THE IMPORTANCE OF THE IMPLEMENTATION OF A QUALITY MANAGEMENT SYSTEM AFTER COVID 19 IN COMPANIES
IMPLEMENTACIÓN DE UN SISTEMA DE GESTIÓN DE CALIDAD
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n1.2022.634Keywords:
Quality management, efficiency, ISO, organizations, achievement of objectives, continuous improvementAbstract
The planned implementation of quality management systems allows to systematize processes and operations so that they are efficient, however, the implementation of an ISO standard goes a little further, because its implementation certification ensures high standards in quality, safety, reliability and efficiency consumers and suppliers. Therefore, the objective of this research is to know the importance of correct planning in the implementation of QMS in companies, so that they can overcome times of crisis, such as post-Covid 19. Information was collected for the development of this research from different sources, which provided relevant data and premises of the topic addressed, thus demonstrating how important it is to implement in a planned way a quality management system in organizations that lead to the fulfillment of objectives and continuous improvement.
Downloads
References
Abad, L. M. (2009). ISO 2000: Guia completa de aplicacion para la gestion de los servicios de tecnologias de la informacion. España: AENORediciones. Obtenido de https://www.proactivanet.com/images/Blog/ISO20000_GuiaCompletadeAplicacion_LuisMoran.pdf
Armijos, M., & Angulo, E. (2018). Principios de calidad en las pequeñas y medianas empresas ecuatorianas. Espacios, 39 (48), 22. Obtenido de http://www.revistaespacios.com/a18v39n48/18394822.html
Benzaquen, J., & Perez, M. (2016). El ISO 9001 y TQM en las empresas. Revista de Globalización,, 10 (3), 153-176. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/5118/511854477006.pdf
Bermudez, K., & Bailon, E. (2015). Analisis en seguridad informatica y seguridad de la informacion basada en norma ISO 27001-Sistemas de Gestion de Seguridad de la Informacion dirigido a una empresa de servicios financiera. Guayaquil: Universidad Politecnica Salesiana. Obtenido de https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/10372/1/UPS-GT001514.pdf
Carro Cartaya, J. C., & Carro Suarez, J. C. (2008). Inteligencia empresarial y el sistema de gestion de calidad ISO 9001:2000. Ciencias de la informacion, 39
(1), 31-44. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/1814/181418336003.pdf
Dahik, A. (2020). El Coronavirus: Respuesta del mundo y del Ecuador. Universidad Espiritu Santo. Obtenido de Universidad Espiritu Santo : https://www.uees.edu.ec/coronavirus.pdf
ISO 27000. (2017). Integrar normas y sistemas. Obtenido de http://www.iso27000.es/iso27000.html.
KPMG. (marzo de 2020). El impacto del COVID 19, más alla de 2020. Obtenido de KPMG tendencias: https://www.tendencias.kpmg.es/2020/03/covid-19-impacto-economico/
Lojan, E., Navarro, J., & Cagua, C. (2017). Modelo de evaluacion de gestion de continuidad del negocio basado en la Norma ISO 22301:2012. Espacios, 38 (54), 3. Obtenido de https://www.researchgate.net/signup.SignUp.html
Martínez, B. (2008). Calidad. ¿Qué es el modelo EFQM (European Foundation for Quality Management)? ElSevier, 313-318. Obtenido de https://www.elsevier.es/es-revista-anales-pediatria-continuada-51-articulo-calidad-que-es-el-modelo-S169628180874887X
OMS. (2020). Coronavirus. Obtenido de Organizacion Mundial de la Salud: https://www.who.int/es/health-topics/coronavirus
Rincón, D. (2012). Modelo para la implementación de un sistema de gestion de la calidad basado en la norma ISO 9001. Universidad EAFIT, 47-55. Obtenido de https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/947
Torres, K., Ruiz, T., Solis, L., & Martinez, F. (2013). Una mirada hacia los modelos de gestion de calidad . NVESTIGIUM IRE: Ciencias Sociales y Humana, 2216 - 1473. Obtenido de https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/article/view/55/54