METHODOLOGICAL TRAINING FOR COMPUTER TEACHERS, IN MANAGEMENT WITH TELEFORMATION TOOLS

CAPACITACIÓN METODOLÓGICA A DOCENTES DE INFORMÁTICA

Authors

  • Anyelis Rodríguez Rodrí­guez
  • José Alexis Trujillo Saínz

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n1.2022.619

Keywords:

Virtual Teaching-Learning Environments, Informatics, Methodological training, tele-training, Moodle

Abstract

At present humanity is in the midst of an unstoppable technological advance that in many ways impacts today's society. The Virtual Teaching-Learning Environments are currently the technological architecture that provides functional support to the various e-learning initiatives. The article addresses one of the partial results of the research "The methodological training of Computer Science teachers, in management with Moodle as a tele-training tool", which proposes the work with tele-training elements using Moodle, in the subject of computer science , in 12th grade of pre-university education; related to the new programs included as a result of the III Improvement of the National Educational System where it is desired that the student appropriate knowledge that allows him to prepare himself to develop learning processes with high levels of independence and self-teaching, based on the use of educational software designed to learning from virtual didactic platforms. Methods of the theoretical and empirical level were used, all under a general dialectical-materialist methodological approach. The creation of a system of workshops was achieved that contribute to the training of teachers of the Computer science subject in pre-university education, which will allow to enhance the preparation of students when facing the higher level

Downloads

Download data is not yet available.

References

Addine, F. F. et. al. (1998). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza – aprendizaje. Ciudad de La Habana: IPLAC.

Álvarez de Zayas, C. (1984). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso de formación del profesional de perfil ancho. Ciudad de La Habana.

Bernaza, G. (2003). Teoría, reflexiones y algunas propuestas desde el enfoque histórico cultural para la educación de posgrado. Documento impreso.

Expósito, R. C. (2001). Algunos elementos de Metodología de la Enseñanza de la Informática. Ciudad de La Habana. (soporte magnético).

Fariñas, G. (1995). Maestro. Habilidades para la enseñanza. Ciudad de La Habana: Academia.

Fariñas, G. (2004). Maestro, para una didáctica del aprender a aprender. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

García Leyva, M. (2009). Dirección y organización de las instituciones educacionales cubanas. En Reflexiones teórico- prácticas desde las Ciencias de la Educación. La Habana: Pueblo y Educación.

García Ramis, L. (2002). El modelo de escuela. En: Compendio de Pedagogía. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

García Ramis, L. y otros (1996). Autoperfeccionamiento docente y creatividad. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación. Resolución Ministerial 210/2007.

Ruíz, M. (2004). La gestión pedagógica en la Universalización. UCLV. Diplomado impartido a las Sedes Universitarias Municipales, Villa Clara.

Published

2022-01-01

How to Cite

Rodríguez Rodrí­guez , A. ., & Trujillo Saínz , J. A. . (2022). METHODOLOGICAL TRAINING FOR COMPUTER TEACHERS, IN MANAGEMENT WITH TELEFORMATION TOOLS : CAPACITACIÓN METODOLÓGICA A DOCENTES DE INFORMÁTICA. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(1), 41–48. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n1.2022.619

Issue

Section

Artículos