SOCIAL NETWORKS IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS

LAS REDES SOCIALES EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE

Authors

  • Wilmer Patricio Calo Pallo

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n3.2021.575

Keywords:

Social networks, teaching and learning process

Abstract

The objective of this review article is to reflect on the role of social networks in the 21st century, where they have become a widely used tool in personal relationships, since they favor communication and the exchange of ideas or thoughts between friends, family, colleagues or individuals who share common interests, regardless of time and distance. Study that allowed to sustain that the traditional system manages to adapt to new changes and incorporate technological advances. In general, they are assumed as a mechanism of reference or obtaining information for reporting, but they are not given a relevant role for the development of mixed and creative models in which group work, finding information and the application of new learning theories positively affect the process

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcívar, A. M. (2019). Educational uses of the main social networks: the student who learns while navigating. Revista Científica ECOCIENCIA, 1-14.

Barba Téllez, M. N. (2018). Las redes sociales en el contexto académico universitario. Desafios al docentE. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento., 1-19.

Campos Freire, F. (2008). Las redes sociales trastocan los modelos de los medios de comunicación tradicionales. Revista Latina de Comunicación Social., 11.

Espinoza Guamán, E. E., Cruz Yaguachi, L. N., & Espinoza Freire, E. E. (2018). Social Networksandacademic performance. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas., 1-7.

Marín Díaz, V., & Cabero Almenara, J. (2019). Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia., 1-9.

Merchán Carreño, E. J. (2020). SOCIAL NETWORKS AND THEIR IMPORTANCE IN HIGHER EDUCATION. UTM, 5-6.

Mero Suárez, K. V. (2020). Las redes sociales y su importancia en la Educación Superior. Universidad Estatal del Sur de Manabí, Ecuador., 1-15.

Salas Bustos, D. A. (2020). Enseñanza remota y redes sociales: estrategias y desafíos para conformar comunidades de aprendizaje. Revista Andina de Educación., 1-7.

Sánchez Pacheco, C. L. (2019). Las redes sociales y las habilidades de enseñanza-aprendizaje del siglo XXI. Revista EDUSER, 1-7.

Segovia, N. (2007). Aplicación de las TIC a la docencia. Usos prácticos de las NNTT en el proceso de enseñanza aprendizaje. Vigo: Ideas propias.

Tapia, 2., & Gómez, J. H. (2018). Las redes sociales y rendimiento académico. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 1-7.

Buxarrais, Maria. 2016. “Social Networks and Education.” Education in the Knowledge Society 17(2):15–20.

Garc, Anna, and Doctoranda Uned Fecha. 2008. “Las Redes Sociales como herramientas para el aprendizaje colaborativo:” 1–14.

García Reyes, Luis Enrique. 2013. “?? No Title No Title.” Journal of Chemical Information and Modeling 53(9):1689–99.

Hermann-Acosta, Andrés, Diego E. Apolo, and Milton Molano-Camargo. 2019. “Reflexiones y perspectivas sobre los usos de las redes sociales en Educación. Un Estudio de Caso en Quito-Ecuador.” Información Tecnológica 30(1):215–24. doi: 10.4067/s0718-07642019000100215.

Hudson, Geovany, and Gladys Hoy. 2018. “40989646 - 39154521.”

De La Hoz, Lorcy P., Diofanor Acevedo, and Juan Torres. 2015. “Uso de Redes Sociales En El proceso de enseñanza y aprendizaje por los estudiantes y profesores de la Universidad Antonio Nariño, Sede Cartagena.” Formacion Universitaria 8(4):77–84. doi: 10.4067/S0718-50062015000400009.

Masapanta, Susana. 2010. “Uso de las redes sociales en el aprendizaje en la Educación Superior.”

Valverde, Juan Carlos, Mariela Romero-Zúñiga, and Lupita Vargas-Fonseca. 2020. “Tendencias actuales, retos y oportunidades de los procesos de aprendizaje universitario Aplicados a las Ciencias Forestales.” Revista Científica 39(3):262–77. doi: 10.14483/23448350.16030.

Published

2021-05-01

How to Cite

Calo Pallo , W. P. . (2021). SOCIAL NETWORKS IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS : LAS REDES SOCIALES EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE . UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(3), 273–284. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n3.2021.575

Issue

Section

Ciencias Informáticas