VIRTUAL EDUCATION: AN ALTERNATIVE IN HIGHER EDUCATION FACING THE COVID-19 PANDEMIC IN MANAB͍

EDUCACIÓN VIRTUAL: UNA ALTERNATIVA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR

Authors

  • Jeniffer Michelle Indio Toala a:1:{s:5:"es_ES";s:37:"Universidad Estatal Del Sur de Manabi";}
  • Melissa Ximena León Tigua
  • Freddy Alberto López Farfán
  • Laura Patricia Muñiz Jaime

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n1.2021.328

Keywords:

Virtual classrooms, virtual education, implemented strategies, technological tools, learning methodology

Abstract

Virtual education in Ecuador as a transitory measure for the development of activities in Higher Education institutions due to the health emergency due to the declaration of the Covid-19 Pandemic that began through Ministerial Agreement No. 00126 of March 11, 2020, giving way from a face-to-face modality to a virtual study modality. The main problem of this teaching process lies in the lack of technological inputs and internet service that directly influences the students' teaching-learning process; whose main objective is to analyze virtual education as an alternative in higher education in the face of the Covid-19 pandemic in ManabÍ­. The applied methodology was descriptive and documentary, having as a search strategy different sources, books, essays and current regulations of the Council of Higher Education and universities respectively. In addition to knowing the different tools and technological platforms that are being used in virtual education by different Institutions of Higher Education, both public and private. Obtaining as results through research that universities implemented the use of the following platforms and / or technological tools for the development of their synchronous hours: Zoom, Meet, Classroom, among others; An emergent action plan was adopted for the development of academic activities and the substantive axes of research and connection with society designed to the current reality of the environment of students and teachers, avoiding student desertion, the proper development of the process teaching and reduce the risk of contagion Covid-19.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baena, M. D. (s.f). El papel de la educación superior en el crecimiento y desarrollo de los países iberoamericaNOS. Scripta Nova.

Cáceres, K. F. (2020). Educación virtual: Creando espacios afectivos, de convivencia y aprendizaje en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 1-7.

Cáceres, P. ,. (Mayo de 2020). Educación virtual: creando espacios afectivos de convivencia y aprendizaje en tiempos de covid-19. CieciaAmérica.

Carvajal, V. J. (2020). ¿Cómo usar Google Meet? Obtenido de Pisapapeles: https://pisapapeles.net/como-usar-google-meet/

Cedeño Escobar , M. R., Ponce Aguilar , E. E., Lucas Flores, Y. A. y Perero Alonzo, V. E. (Julio de 2020). Classroom y Google Meet, como herramientas para fortalecer el proceso de enseñanza- aprendizaje. Polo del Conocimiento, 5(7), 388-405.

Cruz Sancho, S. y Sandí Delgado, J. C. (s.f.). SEDICI. Recuperado el 22 de Agosto de 2020, de SEDICI: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/46200/Documento_completo.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Giannini, S. (13 de Mayo de 2020). Unesco. Obtenido de Unesco: http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

InGenio Learning. (s.f). La educación presencial y virtual en el siglo XXI. Obtenido de https://ingenio.edu.pe/educacion-presencial-vs-educacion-virtual/

Jurado, M. (24 de Marzo de 2020). Las plataformas virtuales y su uso durante el covid-19. El Comercio.

Leon, B. (18 de Junio de 2020). Periodico digital de la carrera de Comunicacion Universidad San Gregorio de Portoviejo. CEIBO news.

Mecapacito.com. (2020). Covid 19. Obtenido de Ministerio de Educación-Plataforma Mecapacito: https://mecapacito.educacion.gob.ec/covid-19/

Ministeristerio de Salud del Ecuador. (2020). Lineamientos generales coronavirus. Obtenido de Ministerio de Eduación: https://educacion.gob.ec/lineamientos-generales-coronavirus/

Naciones Unidas. (s.f.). Recuperado el 22 de Agosto de 2020, de Naciones Unidas: https://academicimpact.un.org/es/content/educaci%C3%B3n-superior

Pacheco Olea, L. A. y Pacheco Mendoza, R. (18 de Abril-Junio de 2015). Evolución de la educacion superior en el Ecuador. La revolución Educativa de la Universidad Ecuatoriana. Pecarina del Cur, 6(23).

Parrales, M. L., Gracia, E. A., Miller, J. H. y Ponce, O. S. (2017). Lineaminetos Estratégicos y Comunicación Digital. Mawil Publicaciones del Ecuador.

Tillman, M. (5 de Agosto de 2020). ¿Qué es Zoom y cómo funciona? Más consejos y trucos. Obtenido de Pocket-lint: https://www.pocket-lint.com/es-es/aplicaciones/noticias/151426-que-es-el-zoom-y-como-funciona-ademas-de-consejos-y-trucos

Uleam. (Abril de 2020). Obtenido de https://www.uleam.edu.ec/wp-content/uploads/2020/04/NORMATIVA-ACADEMICA-PERIODO-DE-EMERGENCIA-SANITARIA-1.pdf

Uleam. (Abril de 2020). Normativa académica transitoria para el desarrollo de las actividades del periodo académico 2020(1) en la Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí, debido al estado de excepción decretado por la emergencia sanitaria ocasionada por pandemia de Covid-19. Recuperado el 10 de agosto de 2020, de Uleam: https://www.uleam.edu.ec/wp-content/uploads/2020/04/NORMATIVA-ACADEMICA-PERIODO-DE-EMERGENCIA-SANITARIA-1.pdf

UNESCO. (6 de Abril de 2020). Recuperado el 19 de Julio de 2020, de http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/04/COVID-19-060420-ES-2.pdf

Unigarro, M. (2004). Educacion Virtual . Colombia : Universidad de colombia .

Unigarro, M. A. (2015). Educacion Virtual.

Universidad Estatal Del Sur De Manabi. (26 de 05 de 2020). La modalidad de estudios, en primera instancia será virtual asincrónica y sincrónica. Recuperado el 10 de agosto de 2020, de file:///C:/Users/Jorge/Downloads/Plan-de-Acciones-y-medidas-a-adoptar-para-el-desarrollo-del-I-Per%C3%ADodo-Acad%C3%A9mico-del-a%C3%B1o-2020-PI-Reforma-26-mayo-de-2020.(1).pdf

Universidad San Gregorio de Portoviejo. (22 de Mayo de 2020). La Educación virtual es la mejor estrategia para avanzar. Obtenido de https://www.facebook.com/watch/?v=250376582696524

Universidad Técnica Particular de Loja. (3 de junio de 2020). Tecnologías educativas: adaptación y aplicación en el entorno del COVID-19. Recuperado el 10 de agosto de 2020, de UTPL: https://noticias.utpl.edu.ec/tecnologias-educativas-adaptacion-y-aplicacion-en-el-entorno-del-covid-19

Velasco S, P. A. (4 de Mayo de 2020). Confirmado.net. Obtenido de Confirmado.net: https://confirmado.net/2020/05/04/impacto-de-la-covid-19-en-la-educacion-superior-del-ecuador-posibles-acciones-de-mitigacion-o-patricio-antonio-velasco-s/

Vélez, S. M. (2016). Google Classroom en la enseñanza: Manual sobre las funciones básicas y mejoras prácticas deuso. CEA, 5

Published

2020-11-25

How to Cite

Indio Toala, J. M., León Tigua , M. X., López Farfán, F. A., & Muñiz Jaime, L. P. (2020). VIRTUAL EDUCATION: AN ALTERNATIVE IN HIGHER EDUCATION FACING THE COVID-19 PANDEMIC IN MANAB͍ : EDUCACIÓN VIRTUAL: UNA ALTERNATIVA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR . UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(1), 1–14. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n1.2021.328

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)