“Moodle” virtual tool to support teaching, in the Bachelor of Education degree Chemistry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v9.n2.2025.115-123

Keywords:

Moodle interactive platform, Safety Techniques, school chemical laboratory

Abstract

Moodle offers Higher Education a robust and flexible interactive platform, which becomes a virtual space for teaching, where teachers and students come together to develop courses from an attractive and dynamic learning environment. This article describes how this tool can be efficiently integrated into the curriculum, in the initial training of professionals in the Bachelor of Education. Chemistry and be used as a support instrument, when addressing the content system corresponding to the subject "Safety Techniques", to familiarize students with work in the school chemical laboratory, encourage self-learning and cooperative learning, improve content management, evaluation, communication, collaboration and to provide an accessible, flexible and safe learning environment. Therefore, the objective of this work is: To assess the impact of the use of the interactive platform Moodle, as a support tool for teaching in the subject “Security Techniques”. The results obtained with the implementation of the proposal demonstrated that Moodle can constitute a valuable tool to support teaching and an effective strategy to encourage active learning, participation and practical preparation in students, from a safe and controlled environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lianne Hernández Morales, Universidad de Artemisa

Facultad de Ciencias Agropecuarias, Técnicas y Económicas, Departamento de Ciencias Naturales; Universidad de Artemisa; Artemisa, Cuba

Yaima Reyes Cárdenas, Universidad de Artemisa

Facultad de Ciencias Agropecuarias, Técnicas y Económicas, Departamento de Ciencias Naturales; Universidad de Artemisa; Artemisa, Cuba

Yizel Martínez Pérez, Universidad de Artemisa

Facultad de Ciencias Agropecuarias, Técnicas y Económicas, Departamento de Ciencias Naturales; Universidad de Artemisa; Artemisa, Cuba

References

Fracchia, C. C. y Alonso de Armiño, A. C. (2013). Moodle en la enseñanza universitaria: uso novedoso de la actividad libro. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. N.º 10, p. 65–70. DOI: 10.24215/18509959.0.p. 65-70.

Grisales Pérez, C. A. (2013). Implementación de la plataforma Moodle en la Institución Educativa Luis López de Mesa. Tesis de maestría. Medellín, Colombia: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales.

Hernández, L. y Reyes, Y. (2017). Estudio de los documentos normativos vigentes para la formación de pregrado en la Universidad de Artemisa. Revista Villena, Vol. 3, N.º 1, p. 1-12. ISSN: 1815-7025.

Hernández, L. y Valhuerdi, J. C. (2020). El empleo de las TIC y la necesidad del cuidado y conservación del medio ambiente. Revista Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas. Vol. 13, N.º 10, p. 103–123. ISSN: 2306-2495 | RNPS: 2343.

Hinojo, M. A. & Fernández, A. (2012). El aprendizaje semipresencial o virtual: nueva metodología de aprendizaje en Educación Superior. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10 (1), pp. 159-167.

Lorente, J. A. (2018). ¿Qué es la plataforma Moodle y para qué sirve? [Mensaje en un blog]. Disponible en: https://www.maximaformacion.es/blog-teleformacion/que-es-la-plataforma-moodle-y-para-que-sirve-2/[Consulta: 10/02/2020].

Ministerio de Educación Superior. (2016). Modelo del profesional de la Educación, carrera Licenciatura en Educación. Química. pp. 1–19.

Rodríguez et al. (2016). El Modelo Pedagógico para la Formación de Pregrado en la Universidad de Artemisa: Definición, Componentes y Fundamentos Teóricos. Informe de resultado investigativo. Centro de Estudio de Educación y Desarrollo, Universidad de Artemisa, pp. 1–41.

Santa Montoya, C. A. (2014). Estrategia didáctica para la enseñanza del equilibrio químico utilizando la metodología "The Flipped Classroom" y la plataforma Moodle. Trabajo final de grado. Medellín, Colombia: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias.

Published

2025-05-25

How to Cite

Hernández Morales, L. ., Reyes Cárdenas, Y., & Martínez Pérez, Y. (2025). “Moodle” virtual tool to support teaching, in the Bachelor of Education degree Chemistry . UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 9(2), 115–123. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v9.n2.2025.115-123

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)