Social networks and their influence on teaching planning
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n3.2024.117-139Keywords:
Collaborative Learning, Technological Didactics, Didactic Strategy, Educational innovation, Digital interactionAbstract
The integration of social networks in teaching planning in higher education represents an innovative strategy that improves communication, promotes collaborative learning and optimizes access to educational resources, adapting to the demands of a digitalized and globalized academic environment. This research focused on developing a didactic strategy to optimize the integration of social networks in education. The objective was to design a didactic strategy to improve interaction and collaborative learning through contemporary digital tools in the Information Technology (IT) career of the Universidad Estatal del Sur de Manabí (UNESUM). The methodology combined qualitative and quantitative approaches, using surveys of 36 teachers and interviews with the coordinator of the IT career at UNESUM. The results revealed that social networks, when used appropriately, can be effective didactic tools within the classroom, facilitating communication, collaboration and access to relevant educational resources. Consequently, the prototype of the didactic strategy established a solid structure for the incorporation of social networks in teaching planning, as it not only improves the educational quality and digital competencies of students, but also positions the university as a leader in educational innovation, strengthening its competitiveness and academic attractiveness.
Downloads
References
Bastida, D. (2019). Adaptación del modelo 5E con el uso de herramientas digitales para la educación: propuesta para el docente de ciencias. . Revista científica, (34), 73-80.
Blanquicett, P., & Castro, Y. (2023). Análisis de los beneficios en el aprendizaje mediante el uso de plataformas digitales en las aulas de clase. Bogota: Pontificia Universidad Javeriana. Obtenido de https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/64427/Tesis%20castro-4-97.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Bonifas, L. (2023). Estrategias digitales para el procesos de enseñanza en la educación. Ambato: Universidad Indoamérica. Obtenido de https://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/5257/1/BONIFAS%20COBO%20LUIS%20FERNANDO.pdf
Evangelista, P. (2019). Uso de Redes Sociales como herramienta pedagógica durante el proceso de enseñanza aprendizaje en el nivel bachillerato. Guayaquil: Universidad Casa Grande.
Garzón, S. (2022). Las TIC como herramienta en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Lengua y Literatura. Universidad Técnica de Cotopaxi, 1-115. Obtenido de https://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/8922
Guevara, P., & Mena, V. (2020). Uso de redes sociales y rendimiento académico en estudiantes del 4° año de secundaria en la institución educativa 051 “Virgen de Fátima”, Tumbes 2020. Ciencia Latina, 1-79. Obtenido de https://biblioteca.ciencialatina.org/wp-content/uploads/2023/05/Uso-de-redes-sociales-y-rendimiento-academico-en-estudiantes.pdf
Hernández, E., & Navarro, J. (2023). Las redes educativas virtuales en el entorno docente: participación y trabajo en sus espacios web. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 159-175. doi:https://doi.org/10.6018/riite.548241
Limas, S., & Vargas, G. (2020). Redes sociales como estrategia académica en la educación superior: ventajas y desventajas. Educación y Educadores, 559-574. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/834/83469061001/html/
López, J., Pozo, S., & Fuentes, A. (2019). La realidad de la aplicación de redes sociales en el entorno educativo. El caso de una cooperativa de enseñanza de Ceuta. Scielo, 24(1), 1-22. Obtenido de https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v24n1/1409-4258-ree-24-01-326.pdf
Martinez, M., & Dominguez, R. (2023). Los docentes y las redes sociales: usos y motivaciones. Revista de Educación a Distanci, 1-20. doi:http://dx.doi.org/10.6018/red.523561
Nuñez, C. (2023). Uso de las redes sociales con fines pedagógicos: Una alternativa educativa emergente: Use of social networks for pedagogical purposes: An emerging educational alternative. . Educación Superior, (35), 85-94.
Pérez, M., Tárrega, S., & Vilajosana, J. (2021). Pérez Bonaventura, M., Tárrega, S., & Vilajosana Crusells, J. (2021). Análisis del uso de las redes sociales de las instituciones de educación superior catalanas. . REIRE Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 14(1), 1-20.
Solano, E. (2023). Estrategias metodológica para la integración de las TICs. Baleares: Universidad Baleriaca. Obtenido de https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/688338/Solano_Hernandez_Ernesto.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Génessis Anabell Sánchez Arteaga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.