Gamification Strategies Applied in Mathematics for the Development of Digital Competencies in Students
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v9.n1.2025.16-29Keywords:
Gamification, Mathematics, Academic performance, Motivation, MathDi toolAbstract
This research aimed to evaluate the effectiveness of gamification on the academic performance and motivation of students in the Unified Technical Baccalaureate (BTU). Using a mixed-methods approach, both qualitative and quantitative methods were employed. The experimental project included two groups: the Experimental Group (EG) with 30 students and the Control Group (CG) with 30 students. The EG utilized the MathDi tool, while the CG followed a traditional teaching method. Additionally, surveys were administered to the students and 10 teachers to gain a comprehensive view of the intervention. The results showed that the students in the EG significantly improved their academic performance and demonstrated greater motivation to learn mathematics autonomously and playfully, according to the Student's t-test. Both teachers and students also highlighted that gamification, through tools like MathDi, facilitated teaching by making classes more interactive and engaging for students. The study concludes that the integration of gamification in the mathematics curriculum not only enhances academic performance but also promotes greater participation and motivation among students. Furthermore, it emphasizes the importance of continuous teacher training in digital competencies for the effective implementation of gamified strategies. This research demonstrates the relevance of gamification for both teachers and students, suggesting the future use of tools like MathDi and other technological proposals, highlighting their potential to improve educational quality and more effectively motivate students.
Downloads
References
Acedo, O. (2020). Implicaciones de la gamificación en Educación Superior. Scielo-Revista Española, 87, 160–175.
Alfonzo, A. E., & Henríquez, L. C. (2020). ESTRATEGIAS DIDÁCTICAS PARA LA EFECTIVIDAD DE LA EDUCACIÓN FÍSICA-MATEMÁTICA: UN RETO EN TIEMPOS DE CONFINAMIENTO. RefCalE-Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 8, 191–206.
Ana, O. C., Jordán, J., & Agredai, M. (2020). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educacao e Pesquisa-Scielo, 44, 1–17.
Bernal Parraga, A. P., Haro Cedeño, E. L., Reyes Amores, C. G., Arequipa Molina, A. D., Zamora Batioja, I. J., Sandoval Lloacana, M. Y., & Campoverde Duran, V. del R. (2024). La Gamificación como Estrategia Pedagógica en la Educación Matemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 6436.
Cedeño, C. E. G., Escalante, K. M. A., & Cáceres, F. del S. T. (2020). Gamificación en el desarrollo del pensamiento lógico matemático en universitarios. 3C TIC. Cuadernos de Desarrollo Aplicados a Las TIC, 107–145. https://www.proquest.com/openview/c851858dc7e8cac2b4e6977ba20d29ad/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2042722
Cueva Tipán, J. R., Sanguano Pedraza, C. A., & Maliza Cruz, W. I. (2024). La gamificación en el proceso enseñanza-aprendizaje del área de Matemáticas en la Formación Técnico Profesional. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i3.4121
Delgado Fernández, J. R., & Chicaiza Taquire, C. D. (2022). Gamificación y herramientas tecnológicas en la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 262–285. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3485
Endara, D., & Gonzales, G. (2023). La gamificación como estrategia para el desarrollo de la Inteligencia Lógico – Matemática en el séptimo grado. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/10167/1/UPSE-TEB-2023-0075.pdf
Guallpa Erráez, P. A., Guerrero Guevara, D. I., & Tapia Malla, N. R. (2022). La gamificación en matemáticas, una necesidad educativa actual. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 4543–4554. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/1814/2589
Guisvert Espinoza, R. N., & Lima Cucho, L. I. (2022). La gamificación en el aprendizaje de la matemática en la Educación Básica Regular. Horizontes Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 6(25), 1698–1713.
Hoffman, D. W. (2020). Gamificación en la enseñanza de las matemáticas. 22, 62–75. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7200001
Holguin Garcia, F. Y., Holguin Rangel, E. G., & Garcia Mera, N. A. (2020). Gamificación en la enseñanza de las matemáticas: una revisión sistemática. Revista de Innovación Educativa, 22(1), 45–59.
Jaramillo-Mediavilla, L., Basantes-Andrade, A., Cabezas-González, M., & Casillas-Martín, S. (2024). Impact of Gamification on Motivation and Academic Performance: A Systematic Review. Education Sciences, 14(6). https://doi.org/10.3390/educsci14060639
Javier, G. Q., & Jurado, E. P. (2021). La realidad de la gamificación en educación primaria. Estudio multicaso de centros educativos españoles. Scielo, 42, 5–168.
Martínez, A.-J., Blanco, N.-S., Campo, E.-Y., & Garcia, L.-F. (2019). La gamificación de las matemáticas una estrategia de intervención en las habilidades lógico matemáticas HLM. Revista Científica Signos Fónicos, 5(2), 2422–1716. https://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CDH/article/view/3984
Mendieta Parra, D. I., Balarezo Lata, E. D., Pérez Pérez, J. M., & Hurtado Crespo, G. P. (2023). Desarrollo de una aplicación móvil aplicando la gamificación como apoyo a la estimulación cognitiva de niños con Síndrome de Down. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1), 2132–2154. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.403
Michael, C. B. R. (2023). Trabajo colaborativo en red asistido por herramientas digitales como apoyo a la educación inclusiva, dirigido a los Líderes Unidocentes del circuito C16_17 de la ciudad de Loja. Master’s Thesis, Universidad Nacional de Educación), 1. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3285
Pegalajar Palomino, M. del C. (2021). Implicaciones de la gamificación en Educación Superior: una revisión sistemática sobre la percepción del estudiante. Revista de Investigación Educativa-Universidad de Murcia, 39, 1–5.
Petruse, R. E., & Langa, M. C. (2024). Enhancing Metal Forging Tools and Moulds: Advanced Repairs and Optimisation Using Directed Energy Deposition Hybrid Manufacturing. Applied Sciences (Switzerland), 14(2). https://doi.org/10.3390/app14020567
Quiñones Vásquez, A. J., & Huiman Tarrillo, H. E. (2022). Resolución de problemas con el método matemático de Polya: La aventura de aprender. Revista de Ciencias Sociales, 22(5), 75–86. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i.38146
Sánchez, G. I., Jara, X. E., & Verdugo, F. A. (2024). Los estándares para docentes en formación: nudos críticos. Formación Universitaria, 17(2), 173–184. https://doi.org/10.4067/s0718-50062024000200173
Suarez Caballero, J. (2023). Gamificación y las Tecnologías Digitales en el área de Matemáticas de Educación Primaria. Journal of Research in Mathematics Education, 82.
Vasquez Unda, M. M. (2021). Gamificación y estándares de aprendizaje del área de matemáticas en estudiantes, U.E. 1–69. http://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/5731
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Diego Sornoza-Parrales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.