Inclusion of student with specific educational need associated with disability in higher education
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n2.2024.106-117Keywords:
disability; higher education; inclusion; studentsAbstract
The present research aims to analyze the inclusion of students with specific educational needs related to disability in higher education. To achieve this, a quantitative approach was utilized through surveys conducted with second-semester students from the Education program at the State University of South Manabí. Additionally, a documentary-bibliographic method was employed, allowing for a thorough review of information sources. The results reveal a higher female participation in the study and highlight a strong consensus among respondents regarding the preparedness of Higher Education Institutions to receive and support students with these needs. The importance of inclusion as a means to promote equal opportunities is also emphasized. Among the conclusions, it is evident that while teachers are generally well-prepared to address the needs of students with disabilities, there is still room for improvement in training and support in this area.
Downloads
References
Berrezueta, C. (2023). Necesidades educativas especiales en niños/as con discapacidad, alcances y limitaciones de la educación inclusiva nivel escolar. Universidad de Católica de Cuenca.
Bustamante, A. (2022). Las adaptaciones curriculares en el desempeño escolar en los alumnos de la Unidad Educativa Nuevo Rocafuerte del cantón Aguarico, provincia de Orellana. Universidad Técnica de Ambato.
Carrión, B., Córdova, H., & Murillo, M. (2023). Salud y educación superior inclusiva: evaluación del impacto de políticas y programas para personas con discapacidad en Ecuador. Revista Salud, Ciencia y Tecnología, IX(4), 20-38. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023361
Clavijo, R., & Bautista, M. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Revista de Educación Alteridad, XV(1), 63-85. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09
Diaz, D., & Alulima, L. (2021). Las redes sociales como medio de inclusión en la educación superior. Revista Runae, XII(6), 112-126. https://doi.org/10.1026/145
Gutiérrez, Y., & Martín, M. (2020). Acciones para la implementación de procesos inclusivos en instituciones de Educación Superior. Revista Calidad en la Educación, VII(53), 156-178. https://doi.org/10.31619/caledu.n53.832
Márquez, G., & Cueva, D. (2020). Estudiantes con necesidades educativas especiales. Obstáculo o reto en la educación inclusiva universitaria. Revista Universidad y Sociedad, XII(4), 125-139. https://doi.org/10.1620/196
Núñez, L. (2021). Métodos de enseñanza utilizados por docentes de educación tecnológica superior enfocados a necesidades educativas especiales: estudio de caso sobre discapacidad intelectual. Universidad Andina Simón Bolívar.
Ocaña, M., Guerra, H., & Reyes, N. (2019). Estrategias de inclusión en la educación universitaria en el área de ciencias: Retos bioéticos de la actualidad. Revista Iberoamericana de Bioética, XIII(10), 102-125. https://doi.org/10.14422/rib.i10.y2019.006
Sarango, A. (2021). La inclusión educativa como política pública, para integrar a niños, niñas y adolescentes con discapacidad leve en la educación regular, de centros educativos fiscales de la ciudad de Loja, en el periodo lectivo 2019-2020. Universidad Nacional de Loja.
Torres, R. (2020). Educación inclusiva: Condiciones que influyen en los estudiantes con discapacidad en la permanencia en educación superior. Caso del Instituto Yavirac. Universidad Andina Simón Bolívar.
Varguillas, C., Urquizo, A., Bravo, P., & Moreno, P. (2021). Experiencias en el proceso de inclusión educativa en la educación superior Iberoamericana. Revista Scielo, VIII(5), 72-92. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2795
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Henry Antonio Guerrero Alcívar, Ronny Antonio Ávila Parrales, Héctor Manuel Tuarez Bravo, Noe Salomón Moran Lozano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.