Inclusion of student with specific educational need associated with disability in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n2.2024.106-117

Keywords:

disability; higher education; inclusion; students

Abstract

The present research aims to analyze the inclusion of students with specific educational needs related to disability in higher education. To achieve this, a quantitative approach was utilized through surveys conducted with second-semester students from the Education program at the State University of South Manabí. Additionally, a documentary-bibliographic method was employed, allowing for a thorough review of information sources. The results reveal a higher female participation in the study and highlight a strong consensus among respondents regarding the preparedness of Higher Education Institutions to receive and support students with these needs. The importance of inclusion as a means to promote equal opportunities is also emphasized. Among the conclusions, it is evident that while teachers are generally well-prepared to address the needs of students with disabilities, there is still room for improvement in training and support in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henry Antonio Guerrero Alcívar, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Docente en la Carrera de Educación; Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

Ronny Antonio Ávila Parrales, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Docente en la Carrera de Educación; Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

Héctor Manuel Tuarez Bravo, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Docente en la Carrera de Educación; Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

Noe Salomón Moran Lozano, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Docente en la Carrera de Educación; Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

References

Berrezueta, C. (2023). Necesidades educativas especiales en niños/as con discapacidad, alcances y limitaciones de la educación inclusiva nivel escolar. Universidad de Católica de Cuenca.

Bustamante, A. (2022). Las adaptaciones curriculares en el desempeño escolar en los alumnos de la Unidad Educativa Nuevo Rocafuerte del cantón Aguarico, provincia de Orellana. Universidad Técnica de Ambato.

Carrión, B., Córdova, H., & Murillo, M. (2023). Salud y educación superior inclusiva: evaluación del impacto de políticas y programas para personas con discapacidad en Ecuador. Revista Salud, Ciencia y Tecnología, IX(4), 20-38. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023361

Clavijo, R., & Bautista, M. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Revista de Educación Alteridad, XV(1), 63-85. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09

Diaz, D., & Alulima, L. (2021). Las redes sociales como medio de inclusión en la educación superior. Revista Runae, XII(6), 112-126. https://doi.org/10.1026/145

Gutiérrez, Y., & Martín, M. (2020). Acciones para la implementación de procesos inclusivos en instituciones de Educación Superior. Revista Calidad en la Educación, VII(53), 156-178. https://doi.org/10.31619/caledu.n53.832

Márquez, G., & Cueva, D. (2020). Estudiantes con necesidades educativas especiales. Obstáculo o reto en la educación inclusiva universitaria. Revista Universidad y Sociedad, XII(4), 125-139. https://doi.org/10.1620/196

Núñez, L. (2021). Métodos de enseñanza utilizados por docentes de educación tecnológica superior enfocados a necesidades educativas especiales: estudio de caso sobre discapacidad intelectual. Universidad Andina Simón Bolívar.

Ocaña, M., Guerra, H., & Reyes, N. (2019). Estrategias de inclusión en la educación universitaria en el área de ciencias: Retos bioéticos de la actualidad. Revista Iberoamericana de Bioética, XIII(10), 102-125. https://doi.org/10.14422/rib.i10.y2019.006

Sarango, A. (2021). La inclusión educativa como política pública, para integrar a niños, niñas y adolescentes con discapacidad leve en la educación regular, de centros educativos fiscales de la ciudad de Loja, en el periodo lectivo 2019-2020. Universidad Nacional de Loja.

Torres, R. (2020). Educación inclusiva: Condiciones que influyen en los estudiantes con discapacidad en la permanencia en educación superior. Caso del Instituto Yavirac. Universidad Andina Simón Bolívar.

Varguillas, C., Urquizo, A., Bravo, P., & Moreno, P. (2021). Experiencias en el proceso de inclusión educativa en la educación superior Iberoamericana. Revista Scielo, VIII(5), 72-92. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2795

Published

2024-05-20

How to Cite

Guerrero Alcívar, H. A., Ávila Parrales, R. A. ., Tuarez Bravo, H. M., & Moran Lozano, N. S. (2024). Inclusion of student with specific educational need associated with disability in higher education. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 8(2), 106–117. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n2.2024.106-117

Issue

Section

Artículo Originales