Las matemáticas y el uso de la inteligencia artificial (IA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n3.2024.16-23

Keywords:

Artificial intelligence, math, technology

Abstract

Today, the use of artificial intelligence (AI) to solve mathematical problems is deeply interconnected, having an essential relationship with the advancement of modern technology within education in its teaching-learning process. The purpose of this research was to analyze the compression and precision of mathematical results with the use of AI, carried out with First and Second Level students of the Information Technology Degree and First and Second Level students of the Engineering Degree. in Telematics from the State University of the South of Manabí. The methodology that was used in the development of this research has a quantitative approach through a survey in order to obtain reliable information, which allowed determining the analysis and synthesis to understand and analyze the identified problem, the bibliographic with the purpose to investigate theoretical and scientific sources to provide the theoretical support for the research, and obtain the respective conclusions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Magdalena Tóala Zambrano, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Magíster en Seguridad y Salud Ocupacional. Master en Tecnologías de la Información mención gestión y administración TI. Auditor Interno de Sistemas de Gestión Integrados en ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018. Personal académico auxiliar 1. Profesor. Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa, Manabí-Ecuador

José Antonio Giler Sarmiento, Universidad Técnica de Manabí

Magíster en Gestión Ambiental. Personal académico auxiliar 1. Docente de la Facultad de Ciencias Básicas del Departamento de Matemáticas y Estadísticas. Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo, Manabí-Ecuador

Jimmy Leonardo Gutiérrez García, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Ingeniero Computación y Redes. Magíster en Gerencia Educativa. Candidato a doctor en Tecnologías de la Información y Comunicaciones. Profesor. Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa, Manabí-Ecuador

References

Andrade, J. M. (2024). El uso de las nuevas tecnologías en la enseñanza de las matemáticas: una revisión sistemática. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 115-140.

Caicedo, C. P. M. (2023). La enseñanza de las matemáticas en la era de la Inteligencia Artificial. Aula Urbana, 1(130).

García, G. G. C., Bermeo, A. M. F., Pardo, V. H. D., & Añazco, J. P. C. (2024). La inteligencia artificial aplicada a la enseñanza de la matemática. Conocimiento global, 9(1), 234-242.

González-González, C. S. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación: transformación de la forma de enseñar y de aprender.

Manguay, M. J. A., Sánchez, A. E. S., Chicaiza, W. E. V., Tubon, E. M. P., Amores, A. D. A. C., Oñate, T. H. N., ... & Núñez, L. L. F. (2023). La inteligencia artificial en el dominio del sistema educativo: un estudio cuantitativo desde el desarrollo y evolución de la matemática. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(9), 1561-1572.

Monzón, M. Á. C. (2024). Inteligencia Artificial en el aula: oportunidades y desafíos para la didáctica de la matemática y física universitaria. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 4(1), 193-207.

Padilla, R. D. M. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI, 7(14), 260-270.

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17-34

Published

2024-09-25

How to Cite

Tóala Zambrano, M. M., Giler Sarmiento, J. A., & Gutiérrez García, J. L. (2024). Las matemáticas y el uso de la inteligencia artificial (IA). UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 8(3), 16–23. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n3.2024.16-23

Issue

Section

Artículo Originales