Las matemáticas y el uso de la inteligencia artificial (IA)
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n3.2024.16-23Keywords:
Artificial intelligence, math, technologyAbstract
Today, the use of artificial intelligence (AI) to solve mathematical problems is deeply interconnected, having an essential relationship with the advancement of modern technology within education in its teaching-learning process. The purpose of this research was to analyze the compression and precision of mathematical results with the use of AI, carried out with First and Second Level students of the Information Technology Degree and First and Second Level students of the Engineering Degree. in Telematics from the State University of the South of Manabí. The methodology that was used in the development of this research has a quantitative approach through a survey in order to obtain reliable information, which allowed determining the analysis and synthesis to understand and analyze the identified problem, the bibliographic with the purpose to investigate theoretical and scientific sources to provide the theoretical support for the research, and obtain the respective conclusions.
Downloads
References
Andrade, J. M. (2024). El uso de las nuevas tecnologías en la enseñanza de las matemáticas: una revisión sistemática. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 115-140.
Caicedo, C. P. M. (2023). La enseñanza de las matemáticas en la era de la Inteligencia Artificial. Aula Urbana, 1(130).
García, G. G. C., Bermeo, A. M. F., Pardo, V. H. D., & Añazco, J. P. C. (2024). La inteligencia artificial aplicada a la enseñanza de la matemática. Conocimiento global, 9(1), 234-242.
González-González, C. S. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación: transformación de la forma de enseñar y de aprender.
Manguay, M. J. A., Sánchez, A. E. S., Chicaiza, W. E. V., Tubon, E. M. P., Amores, A. D. A. C., Oñate, T. H. N., ... & Núñez, L. L. F. (2023). La inteligencia artificial en el dominio del sistema educativo: un estudio cuantitativo desde el desarrollo y evolución de la matemática. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(9), 1561-1572.
Monzón, M. Á. C. (2024). Inteligencia Artificial en el aula: oportunidades y desafíos para la didáctica de la matemática y física universitaria. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 4(1), 193-207.
Padilla, R. D. M. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI, 7(14), 260-270.
Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17-34
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Magdalena Tóala Zambrano, José Antonio Giler Sarmiento, Jimmy Leonardo Gutiérrez García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.