Digital tools in the learning process, in agricultural technical high school.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n2.2024.131-145

Keywords:

Digital Tools, Learning, Technical Baccalaureate.

Abstract

The present research addresses a study on digital tools in the learning process in agricultural technical high schools and aims to determine the influence of ICT on the learning of high school students. Considering that knowledge of the existing tools for the agricultural technical area allows for the provision of innovative and quality education, the use of these allows you to convert traditional learning into modern learning, that is, students actively intervene in the learning process, which strengthens their academic growth with a constructivist model, with them being the ones who build their own learning with the guidance of their teachers. The study methodology is through deductive-inductive and analytical methods based on the survey technique and the application of a questionnaire, whose results will be systematized and analyzed in correspondence with the available bibliography. descriptive research with a mixed approach, that is, qualitative and quantitative analysis. The results show that there is a limitation in the use of digital tools by teachers as a result of some budgetary variables, the environment, and the educational model, concluding that greater access to technology and better use of resources should be encouraged. available, to benefit the students' learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alex Ramon Sabando Zambrano, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

Doris Patricia Cevallos Zambrano, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador.

References

Agriaffaires. (2015). El uso de las TIC en la agricultura.
Bobbio, R. (2019). Actitudes de los estudiantes ante el aprendizaje de la química en la universidad de Piura.
Bombino, L. (julio de 2019). La preparación del docente y su papel como líder del proceso de enseñanza-aprendizaje. Obtenido de https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/preparacion-docenteenseñanza.html.
Cabero, J. (2016). Las TIC en el bachillerato técnico agropecuario: una oportunidad para mejorar el proceso de aprendizaje. Bogotá.
Córdova, F. (2022). Transformación digital en la educación agrícola. Retos y oportunidades para el bachillerato técnico agropecuario.
Formación INTEF. (s.f.). Herramientas para la comunicación. https://formacion.intef.es/book/tool/print.
Guitert, M. (2013). La colaboración en la red: hacia una definición de aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. Teoría de la educación y cultura en la sociedad de la información 14 (1), 10-31.
Gutiérrez, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar. En su desarrollo emocional y aprender a aprender. (págs. 83-96). Tendencias pedagógicas (31).
Hernández, R. (2014). Método de la investigación. McGraw Hill.
IICA & CATIE. (2021). Instituto Interamericano para la Agricultura, Centro Agronómico Tropical de Investigación y Enseñanza. Sembrando hoy la agricultura del futuro. Aprovechamiento de las herramientas digitales para el clima y la agricultura.
Ledo, M. M. (2018). Docencia y Tecnologías móviles. Educación Médica Superior.
LLECE OREALC. (2008). Primer reporte de resultados. Santiago de Chile. Los aprendizajes de los estudiantes de América Latina y el Caribe.
Moruno Navarro, J. (2018). Análisis y propuesta de mejora de una aplicación móvil de realidad aumentada para la apreciación de la forma musical. Sevilla.
Pedro, F. (2018). Tendencias internacionales en la innovación educativa. Fundación Santillana. Sistemas Educativos Docentes.
Pérez, A. R. (2021.). Impacto de las herramientas digitales en el aprendizaje de estudiantes de bachillerato técnico agropecuario. Revista de Educación Técnica 15(2), 45-60.
Placencia, M. E. (2020). Guía práctica para la elaboración de trabajos académicos en lenguas extranjeras. Universitario.
Prensky, M. (2010). Teaching digital natives: Partnering for real learning. Corwin Press.
Sánchez, M. E. (2018). Perspectiva de la Innovación Educativa. Imagia, 56-65.
SERCE. (2017). New Bachillerato. Ecuador.: https://www.serce.org/ecuador-new-bachillerato/.
Siemens, G. (2004). Connectivism: A learning theory for the digital age. Obtenido de https://focusedusolutions.com/2018/12/22/connectivism/.
Smith, J. &. (2019). Perceptions of Digital Tool Integration in the Classroom. Journal of Educational Technology., 15(2), 45-60.
Smith, J. (2023). Investigación sobre limitaciones tecnológicas.
Spilka, R. (2020). Digital literacy for technical communication. 21st Century theory and practice.
Tomalá, R. (2021). Uso de las técnicas de información y comunicación.
Tomaselli, A. (2018). La educación técnica en el Ecuador. Noruega: Cepal.
UNESCO. (2024). Qué necesita saber acerca del aprendizaje digital y la transformación de la educación. https://www.unesco.org/es/digital-education/need-know.
UTM. (2022). Aplicación de las TIC y su repercusión en el aprendizaje del Bachillerato Técnico Agropecuario. Revista Científica de la Universidad Técnica de Manabí, 20(2).
UTN. (2021.). Estrategias metodológicas y herramientas digitales en el Bachillerato Técnico Agropecuario. Revista Científica de la Universidad Técnica del Norte, 14(1).
Zapata, M. (2015). Teorías y modelos sobre el aprendizaje en entornos conectados y ubicuos. Bases para un modelo teórico a partir de una visión crítica del conectivismo, Education in the Knowledge Society (EKS).

Published

2024-05-20

How to Cite

Sabando Zambrano, A. R. ., & Cevallos Zambrano, D. P. . (2024). Digital tools in the learning process, in agricultural technical high school. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 8(2), 131–145. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v8.n2.2024.131-145

Issue

Section

Artículo Originales