Comprehensive Human Development in high school: case study on the assessment of its influence on educational processes
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v7.n2.2023.4-19Keywords:
: Comprehensive Human Development, educational process, integral education, high school education, vocational orientation, decision makingAbstract
The purpose of this research is: to identify conditions on Higher Secondary Education (EMS) about strategies related to knowledge, as well as the perspective of the application of Integral Human Development (DHI) incorporated in traditional education for the training of students and their contribution to their adequate and conscious decision-making, with a view to the search for a desired and adequate quality of life. The research is of a basic nature (since no application is reached), with a mixed, non-experimental, descriptive and cross-sectional design. Being a case study, the data collection was carried out in a private EMS educational institution with fifth and sixth semester students in the City of Chihuahua, Mexico, using for this, interviews, focus groups, participatory observation and a motivational scale. These data were classified as follows: (1) for qualitative analysis in: assessment of the conditions of the population studied and the educational process of the students based on observation; and (2) for quantitative data analysis, based on perception scales on motivational conditions. Among the main findings based on the objectives set for the purposes of this research are: the absence of clarification of the concept of DHI and the lack of actions that contribute to developing diverse expectations towards comprehensive education for students, without providing an opportunity to growth in conditions of self-knowledge and self-worth.
Downloads
References
Ademar Ferreyra, H. (2013). La educación: clave para el desarrollo humano: na perspectiva desde la educación auténtica. Análisis. Revista Colombiana de Humanidades, (82), 57-85.
Alonso-Jiménez, L. (2011). Educación y desarrollo humano. Hacia un modelo educativo pertinente. Revista de Educación y Desarrollo, (19), 43-50.
Barca-Lozano, A., Porto, A., Santorum, R., & Barca-Enríquez, E. (2014). Manual de la escala CEAP48: Escala de motivación académica y estilos atribucionales. Universidad de la Coruña.
Barca-Lozano, A., Porto, A., Santorum, R., Brenlla, J., Morán, H., & Barca-Enriquez, E. (2005). La Escala CEAP48: un instrumento de evaluación de la motivación académica y atribuciones causales para el alumnado de enseñanza secundaria y universitaria de Galicia. Revista de Psicología y Educación, 1(2), 103-136.
Battaglino, V. (2018). El DH como libertad: una aproximación a la propuesta del enfoque de las capacidades de Amartya Sen. Revista Internacional de Investigaciones Filosóficas, (16), 4-21.
Bolívar, A. y Cuellar, O. (2009). Un campo agonístico con vocación transdisciplinaria: el DH, Polis: Revista de la Universidad Bolivariana de Chile, 8(23), 21-42.
Cañedo, T., Figueroa, I. E. (2013). La práctica docente en educación superior: una mirada hacia su complejidad. Sinéctica, (41), 1-18. https://bit.ly/3KOvqpi
Cárdenas, H.L. (2006). El desarrollo humano integral, la teoría de sistemas y el concepto de competencias en el ámbito académico universitario. Revista Mexicana de Ciencias Farmacéuticas, 37(3), 40-55.
De Vincezi, A., y Tudesco, F. (2009). La educación como proceso de mejoramiento de la calidad de vida de los individuos y de la comunidad. Revista Iberoamericana de Educación, 49(7), 1-12.
Díaz Domínguez, T., y Alemán, P.A. (2008). La educación como factor de desarrollo.
Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (23),1-15.
Escribano Hervis, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2), 1-25.
Flores, L. & Hernández, G. (2010). El Desarrollo Humano en México: el caso de la educación. Espacios Públicos, 13(29), 137-157.
García, J. (2005). El pensamiento pedagógico de José Martí acerca de la formación docente y el currículum educativo. Revista Educación, 29(2), 67-75.
García-García, F. (2017). Educación y capacidades: hacia un nuevo enfoque del DH, de José Antonio Ibáñez-Martín y Juan Luis Fuentes (coordinadores). Perfiles Educativos, 40(162), 206-210. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.162.58529
García López, M.L. (2016). El desarrollo de la orientación educativa en el aprendizaje-servicio: un estudio de caso en un instituto de educación secundaria de la Comunidad de Madrid [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid].
Hernández, J., Barajas, J. & Campos, J. (2019). Educación de calidad y el Desarrollo Humano [Ponencia] (pp.698-703). Congreso Internacional de Investigación Academia Journals, Tepic, Nayarit, 13-15 de febrero.
Hernández-Sampieri, R. Fernández, C. & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. (6ª ed.). McGraw Hill.
Lafarga, J. (1992). Desarrollo Humano hacia el año 2000. Prometeo, Fuego para el propio conocimiento. Revista Mexicana de Psicología Humanista y Desarrollo Humano, 1(0), 4-10. https://bit.ly/333u70K
Martínez Miguélez, M. (2009). Dimensiones básicas de un Desarrollo Humano Integral. Polis, (23), 1-16.
Matos, A. (2019). Validación de la Escala de Motivación Académica y Atribuciones Causales, en estudiantes de la Universidad Ignacio Agramonte Loynaz [Tesis de Maestría, Universidad de Camagüey].
Ospina Rave, B. E. (2008). La educación como escenario para el Desarrollo Humano. Investigación y Educación en Enfermería, 26(2), 12-15.
Pérez-Luco, R., & Alarcón, P., & Zambrano, A. (2004). DH: paradoja de la estabilidad del cambio. Intervención Psicosocial, 13(1), 39-61.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (2016). Informe sobre Desarrollo Humano, 2016: Desarrollo Humano para todos. PNUD.
Rey, G. (2002). Cultura y Desarrollo Humano: unas relaciones que se trasladan. Revista Digital de Cultura Pensar Iberoamérica, (0), 1-10.
Soto Calderón, E. (2003). La inclusión educativa: Una tarea que le compete a toda una sociedad. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 3(1), 1-17.
Torche, P., Martínez, J., Madrid, J., & Araya, J. (2015). ¿Qué es “educación de calidad” para directores y docentes? Revista Calidad en la educación, (43), 103-135.
Vásquez, L. (2012). Educación y Desarrollo Humano: una visión compleja y transdisciplinaria [Tesis Doctoral, Universidad de Carabobo].