System of teaching activities to favor the construction of creative texts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n4.2022.695

Keywords:

learning, cognition, teaching, strategy

Abstract

The construction of texts is a field of necessary reflection for specialists and teachers. The gaps in its systematization and the failures in its teaching require urgent didactic contributions. In this sense, the Spanish Literature subject has as a fundamental objective, to contribute to the integral development of the students, by propitiating the knowledge and appreciation of the masterpieces of universal literature and the development of their cognitive-communicative and sociocultural competence, from the improvement of communication skills. Therefore, the teaching material is prepared from a system of activities based on developer learning, worked from the subject. This proposal was inserted into practice, through the implementation, validation of a pedagogical strategy that integrates the different components of the subject, whose objective is to promote the formation of an efficient communicator, which was verified through an experimental variant.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daysi Mojena Rosabal, Granma

Metodóloga Provincial de Español Literatura de la enseñanza Preuniversitaria de Granma, Cuba, Licenciada en Español Literatura, Máster en Ciencias de la Educación con 25 años de experiencia en la enseñanza Preuniversitaria. Investiga en las estrategias de aprendizaje para lograr una eficiente construcción de textos en el proceso de enseñanza-aprendizaje

References

Castellanos, D. et al (2002): Aprender y enseñar en la escuela: una concepción desarrolladora. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Maggi, B. (1996). Aprender una lengua, elegir la literatura. Revista Educación, 89,23- 25.

Mañalic, R. et al. (1999). Taller de la palabra. La Habana: Pueblo y Educación.

Roméu, E. A. (2007). El enfoque Cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la Lengua y la Literatura. La Habana: Para todas las actividades, de manera general, es necesario que el maestro estimule la búsqueda de información previa sobre el tema que se va a producir, el tipo de texto, sus características y pasos a seguir.

Vigotsky, S. L. (1987) Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Editorial Científico Técnica.

Published

2022-09-30

How to Cite

Mojena Rosabal, D. . (2022). System of teaching activities to favor the construction of creative texts. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(4), 165–176. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n4.2022.695

Issue

Section

Artículos de Revisión

Most read articles by the same author(s)