STRATEGIC MANAGEMENT: RESPONSE TO THE CURRENT NEEDS OF EDUCATION

Authors

  • Perpetua Elizabeth Lucio Alarcón
  • Alber Jeovanny Ibáñez Castillo
  • Cleotilde Elizabeth Giler Quiroz

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n5.2021.603

Keywords:

strategic management, education, stages, current needs and strategic planning

Abstract

The article that is presented aims to reflect on the importance of strategic management to achieve the goals of education and teaching. The bibliographic study and the respective analysis carried out allows to conclude that the stages of strategic planning: philosophical, analytical and operational constitute the essential element of strategic administration to achieve the ends of education and teaching in the current conditions of education. , which is complemented by the indicators of viability, competence and adequacy, which allow the institution to take the institution to a higher level with respect to the quality of internal and external processes in order to satisfy needs and solve current problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Armijos, L. (2017). La prospectiva estratégica como herramienta de planificación en Instituciones de Educación Superior de Latinoamérica. Ecuador: Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Obtenido de https://www.researchgate.net/profile/Lorenzo-

Beltrán, S. M. (2016). La gestión directiva: un concepto construido desde las comprensiones de los directivos docentes de las escuelas públicas bogotanas. Colombia: Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. doi:2007-7467

Bolívar, O. E. (2021). Gestión de la calidad educativa y clima institucional en el Instituto de Educación Superior Pedagógico Publico “Puquio”, Ayacucho, 2020. Peru: Universidad César Vallejo. Obtenido de https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/61883/Bol%c3%advar_OEOM-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Campozano, V. (2016). Planificación estratégica de tecnologías de la información y comunicación. Ecuador: Revista Cientifica Dominio de las ciencias. doi:2477-8818

García, G. J. (2020). La filosofía de la educación ante la emergencia tecnológica : hacia una ética de la anticipación en tiempos de hiperconectividad. Italia: torrossa. Obtenido de https://www.torrossa.com/en/resources/an/4702340

García, M. J. (2018). Gestión curricular en centros educativos costarricenses: Un análisis desde la percepción docente y la dirección. Costa Rica: Revista Electrónica Educare. doi:1409-4258

Hernández, N. B. (2016). Universidad y Planificación Estratégica en el Ecuador. Ecuador: dialnet. doi:2224-2643

López, J. G. (2015). La gestión de los riesgos de planificación estratégica en las instituciones de educación superior. Cuba: scielo. Obtenido de 0257-4314

Martín, F. (2021). Diagnóstico interno institucional 2020 : momento analítico-descriptivo para un enfoque del TEC hacia resultados. Costa Rica: Instituto Tecnológico de Costa Rica. Obtenido de https://repositoriotec.tec.ac.cr/handle/2238/12472

Mendoza, M. L. (2018). Uso de las tic como estrategia de mediación para el aprendizaje de la lectura en educación primaria. Colombia: Revista gestión, Competitividad e Innovación. Obtenido de https://pca.edu.co/editorial/revistas/index.php/gci/article/view/35

Morales, Z. G. (2016). La Planificación Estratégica En La Administración Educativa Para Diseño De Plan De Seguimiento. Ecuador: Universidad De Guayaquil. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/32042/1/SALVADOR%20MORALES%20ZULEMA.pdf

Muñoz, J. G. (2021). La lectoescritura como capacidad cognitiva: procesos componentes. Intervención en educación primaria. España: southfloridapublishing.com. Obtenido de https://southfloridapublishing.com/ojs/index.php/jdev/article/view/219

Ortega, S. M. (2018). La gestión educativa como factor asociado en la eficacia del clima organizacional en el Colegio Fiscal Compensatorio “31 de Octubre” del cantón Samborondón, provincia del Guayas. Ecuador: Universidad Andina Simón Bolívar. Obtenido de https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/6376/1/T2717-MGE-Tutiven-La%20gestion.pdf

Pachas, H. J. (2019). La planificación estratégica y su importancia en las instituciones educativas. Perú: Universidad Inca Garcilaso de la Vega Facultad de Educación. Obtenido de http://168.121.45.184/bitstream/handle/20.500.11818/4669/TRABSUFICIENCIA_PACHAS_JESSICA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ramírez, C. M. (2017). La planificación estratégica y su relación con la eficacia de los planes de trabajo en la Institución Educativa San Roque de Castrovirreyna, año 2009. Ecuador: Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Obtenido de http://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/3087

Rosati, G. (2017). El Qualitative Comparative Analysis (QCA) como herramienta analítica : Dos aplicaciones para el análisis de entrevistas. Argentina: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. doi:http://dx.doi.org/10.24215/18537863e018

Rosillón, N. (2015). Análisis financiero: una herramienta clave para una gestión financiera eficiente. Venezuela: Revista Venezolana de Gerencia. Obtenido de http://ve.c.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-99842009000400009

Taype, P. A. (2018). Planificación Estratégica y Gestión Institucional en las Instituciones Educativas del Nivel Secundario de la Red Educativa de Ayaccocha Acoria, 2018. Peru: Escuela de Posgrado Universidades Cesar Vallejo. Obtenido de https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/31379/acevedo_tp.pdf?sequence=1

Valdés, D. H. (2015). Filosofía para niños y lo que significa una educación filosófica. Colombia: revistasojs. Obtenido de https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/discusionesfilosoficas/article/view/549

Valle, O. A. (2017). Planificación estratégica como instrumento de la sostenibilidad ambiental en Pymes de Barranquilla Colombia. Colombia: Universidad de la Costa. Obtenido de http://hdl.handle.net/11323/4601

Published

2021-09-01

How to Cite

Lucio Alarcón, P. E. ., Ibáñez Castillo , A. J. ., & Giler Quiroz, C. E. (2021). STRATEGIC MANAGEMENT: RESPONSE TO THE CURRENT NEEDS OF EDUCATION. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(5), 135–142. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n5.2021.603