DIGITAL COMMUNICATION AND ADAPTATION OF MSMEs IN THE ISIDRO AYORA CANTON

COMUNICACIÓN DIGITAL Y ADAPTACIÓN DE LAS MIPYMES

Authors

  • Betty María Martillo Alvarado
  • Estefanía Karina Martillo Alvarado
  • Diana Katiuska Peña Ponce

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n3.2021.536

Keywords:

Adaptation, Digital communication, MSMEs

Abstract

The web presence managing in the last two decades has become a fundamental activity in any type of organization, a situation that is not different in the field of digital communication in micro, small and medium-sized companies in the Isidro Ayora canton. This research explored the adaptation of digital media in companies and how to adapt them in business. The objective was to determine how the MSMEs of the Isidro Ayora canton have managed to adapt to digital communication, for this a qualitative approach was carried out, through in-depth interviews, to know the way in which businesses have adapted digital communication in the workplace, where inductive and deductive methods allowed to base the development of the work. The results show that in most of these ventures, the owners consider the implementation of digital platforms important, as well as the use of social networks as communication channels with the client, this due to their reduced costs and the use of their advantages. Facebook and Instagram are the most frequently used social networks, among the messaging services the most prominent is WhatsApp, which has become a useful tool for companies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, H. (2016). Estrategia De Comunicacion Digital. Bogota.

Acosta, C. (20 de 04 de 2018). Medios digitales: herramientas útiles para el crecimiento de las empresas. Obtenido de http://www.entreperiodistas.com/medios-digitales-herramientas-utiles/

Armírola Garcés, L., García Nieto, M., & Romero González, G. (2020). La comunicación digital en las micro y pequeñas empresas. . Dialnet Plus, 149.

Delgado, J. L. (2015). El poder de la comunicación digital como herramienta de gestión. . https://www.suonacomunicacion.com/blognoticias/.

Esdesign. (2018). El concepto de comunicación digital en la actualidad.

García, S. (2015). 25 Ideas para mejorar tu comunicación digital.

ISPGRUP. (2020). La nueva era de la comunicación: la comunicación digital. Obtenido de https://www.ispgrup.cat/nueva-era-la-comunicacion-digital/. Consultado 17-03-2021.

Iurcovich, P. (2009). Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación Nº28. Año IX, Vol. 28, Abril 2009, Buenos Aires, Argentina, 176 páginas. DOI: https://doi.org/

Jileana. (23 de Noviembre de 2019). Pymes (Tipos, Características, Ventajas, Desventajas y Ejemplos). Recuperado el 25 de Diciembre de 2020, de https://www.webyempresas.com/pymes/

Lazaro Robles, C. (2018). Gestión de calidad con el uso de las tecnologías de información y comunicación en las micro y pequeñas empresas del sector comercio. ciudad de Pucallpa. Obtenido de http://repositorio.uladech.edu.pe/handle/123456789/4778

Macias, L. A. (28 de Agosto de 2015). “Análisis Sectorial De Las Micro, Pequeñas Y Medianas Empresas (Mipymes) De La Provincia Del Guayas, Periodo 2011 - 2013”. Recuperado el 25 de Diciembre de 2020, de http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/8956/1/TESIS%20MIPYMES.pdf

Monserrat, J., & Martínez, A. (2011). La comunicación digital de la empresa de franquicia:uso y presencia en los medios sociales. Revista de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 105.

Parrales , M., Gracia, E., & Miller, J. (2017). Lineamientos Estratégicos y Comunicación Digital. Ecuador: Mawil .

Scolari, C. (10 de 06 de 2008). Hipermediaciones.Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa Editorial. Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232009000100031:

Taylor, F. (1911). Teoria de la Administracion Cientifica. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/45645/1/Tesis%20-%20Marcial%20Aquino%20M%C3%B3nica%20del%20Rocio.pdf

Zanoni, L. (2009). El imperio digital. Buenos Aires–Argentina: el nuevo paradigma de la comunicación 2.0. .

Published

2021-05-01

How to Cite

Martillo Alvarado, . B. M., Martillo Alvarado , E. K., & Peña Ponce, D. K. . (2021). DIGITAL COMMUNICATION AND ADAPTATION OF MSMEs IN THE ISIDRO AYORA CANTON: COMUNICACIÓN DIGITAL Y ADAPTACIÓN DE LAS MIPYMES. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(3), 113–126. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n3.2021.536

Issue

Section

Ciencias Económicas