Food and nutrition in children and young people of middle basic education

Authors

  • María José Cevallos Pérez Universidad  Estatal del Sur de Manabí
  • Bryan Javier Alarcón Veliz Universidad  Estatal del Sur de Manabí
  • Evelyn Jamileth Zavala Panchana Universidad  Estatal del Sur de Manabí
  • Jair Alexander Moreira Zavala Universidad  Estatal del Sur de Manabí
  • María del Rosario Herrera Velázquez Universidad  Estatal del Sur de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n4.2022.525

Keywords:

healthy, malnutrition, food pyramid, anthropometric measures

Abstract

Introduction: Food and nutrition in children and young people must be adequate using good behavior and eating habits, because if it is not carried out in an adequate way, they can have malnutrition which can lead to severe malnutrition, type I obesity, II or develop chronic non-communicable diseases. Objective: Identify the behaviors and habits of young people in basic secondary education to promote a healthy lifestyle. Materials and methods: A quantitative, observational analytical study was used, in which the nutritional and nutritional status of the young people of the Jipijapa Educational Unit was assessed, having as study population 128 students between 11 and 14 years of age, to know the type of food that they consume the most at home. Applying surveys sent to their institutional emails of each of the students under study with questions related to their daily diet. Results: It was obtained that the students of secondary basic education mostly consume fruits, cereals, vegetables, legumes, red and white meat, giving as results that 63% of the young people surveyed have an adequate weight for their age, and 17 % of them are underweight and overweight. Conclusion: The students under study have a good diet despite their ignorance of the food pyramid, they consume essential foods to grow healthy and strong in order to prevent multiple diseases that can develop if they do not have a good diet at home.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María José Cevallos Pérez, Universidad  Estatal del Sur de Manabí

Estudiante de  octavo semestre intensivo, paralelo A, Interna de Enfermería, Universidad  Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Manabí, Ecuador

Bryan Javier Alarcón Veliz, Universidad  Estatal del Sur de Manabí

Estudiante de  octavo semestre intensivo, paralelo A, Interno de Enfermería, Universidad  Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Manabí, Ecuador

Evelyn Jamileth Zavala Panchana, Universidad  Estatal del Sur de Manabí

Estudiante de  octavo semestre intensivo, paralelo A, Interna de Enfermería, Universidad  Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Manabí, Ecuador

Jair Alexander Moreira Zavala, Universidad  Estatal del Sur de Manabí

Estudiante de  octavo semestre intensivo, paralelo A, Interno de Enfermería, Universidad  Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Manabí, Ecuador

María del Rosario Herrera Velázquez, Universidad  Estatal del Sur de Manabí

Docente; Universidad  Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Manabí, Ecuador

References

Bahamonde, N. (2009). Educacion Alimentaria y Nutricional Libro para el Docente (2 ed.). (R. F. Rubinstein, Ed.) Argentina , Buenos Aires. Obtenido de https://cpncampus.com/biblioteca/files/original/1ddf2da599a5dcb5041b3778d1e3151c.pdf

Bajaña Nuñez, R., Quimis Zambrano , M., Sevilla Alarcon , M., Vicuña Monar , L., & Calderon Cisneros, J. (Mayo de 2018). Alimentacion saludable como factor influyente en el rendimiento escolar de los estudiantes de instituciones educativas en Ecuador. FACSalud, 1(1). Obtenido de https://repositorio.comillas.edu/xmlui/bitstream/handle/11531/19666/TFG%20-%20Olivares%20CaparroIs%20Juan%20Carlos.pdf?sequence=1&isAllowed=y

De La Cruz Sanchez , E. E. (03 de Junio de 2015). La Educacion alimentaria y nutricional en el contexto de la educacion incical. Scielo, 36(1), 1-23. Obtenido de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512015000100009

Garcia, A. M., & Trecastro, E. M. (Junio de 2016). Actividades de educación alimentaria y nutricional en escolares de 3o de primaria en el Colegio Público "La Serranica" de Aspe (Alicante): Experiencia piloto. Scielo, 20(2). doi:http://dx.doi.org/10.14306/renhyd.20.2.192

Hernández Cabria, M. (2012). Nutricion y Alimentaicon en el ambito escolar (1 ed.). (M. A. Roman, Ed.) Madrid. Obtenido de http://www.codajic.org/sites/www.codajic.org/files/Nutricion%20%20y%20alimentaci%C3%B3n%20en%20el%20ambito%20escolar%20Espa%C3%B1a_0.pdf

Lagunas , E. A., & Luyando Cuevas , J. R. (Enero / Junio de 2013). Alimentos saludables: la percepción de los jóvenes adolescentes en Monterrey, Nuevo León. Scielo, 21(41), 1-20. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-45572013000100006

Macias, A. I., Gordillo, L. G., & Camacho, E. J. (Septiembre de 2012). Hábitos alimentarios de niños en edad escolar y el papel de la educación para la salud. Scielo, 39(3), 1-4. Obtenido de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-75182012000300006

Molina Herrera , S. M. (2015). “Los hábitos alimenticios y su incidencia en el rendimiento académico de los estudiantes de 2º y 3º grado de e.e.b. Del comil n° 13 patria, parroquia Guaytacama, cantón Latacunga, en el año lectivo 2014-2015. Tesis, Universidad Tecnica de Cotopaxi, Unidad Academica de Ciencias Admistrativas, Latacunga. Obtenido de http://repositorio.utc.edu.ec/bitstream/27000/2395/1/T-UTC-3704.pdf

Olivares Caparrós, J. C. (2018). Creencias sobre la alimentacion saludable en jòvenes. Tesis, Universidad Pontificada Comillas Madrid, Facultad de Ciencias Economicas y Empresariales, Madrid. Obtenido de https://repositorio.comillas.edu/xmlui/bitstream/handle/11531/19666/TFG%20-%20Olivares%20CaparroIs%20Juan%20Carlos.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pereira Chavez , J. M. (20 de Agosto de 2017). Análisis de los hábitos alimenticios con estudiantes de décimo año de un Colegio Técnico en Pérez Zeledón basados en los temas transversales del programa de tercer ciclo de educación general básica de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 21(3). Obtenido de https://www.redalyc.org/jatsRepo/1941/194154512011/html/index.html

Published

2022-09-30

How to Cite

Cevallos Pérez, M. J., Alarcón Veliz, B. J., Zavala Panchana, E. J., Moreira Zavala, J. A., & Herrera Velázquez, M. del R. (2022). Food and nutrition in children and young people of middle basic education. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(4), 57–63. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n4.2022.525

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2