APPLICATION OF INNOVATIVE EVALUATIVE PRACTICES IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE RURAL AREA

APLICACIÓN DE LAS PRÁCTICAS EVALUATIVAS

Authors

  • Arturo Carvajal Zavala a:1:{s:5:"es_ES";s:7:"ninguna";}
  • Vanessa Burgos Oviedo ninguna
  • Mariela Molina Cevallos ninguna
  • Alejandra Briones Zambrano ninguna

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n1.2021.248

Keywords:

prácticas evaluativas, evaluación, desempeño académico

Abstract

The research shows a focus on the assessment profile that has been used in the classrooms of the rural area, and the importance of innovating evaluative practices, showing theories that allow knowing what techniques, types, instruments and pedagogical strategies can be applied, in a way that these lead to the development of learning objectives, with timely and dynamic information when carrying out their activities, pretending that the learner develops with their own thoughts, being creative and analytical when organizing their thoughts with understanding. To develop the subject, an exploratory research was carried out, through the systematization of surveys and interviews; external sources such as published books, scientific articles, research theses and even academic search engines were analyzed for the bibliographic search.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, P. &. (2018). La evaluación como referente de calidad educativa. El caso del Municipio de Sopetran, Antioquia (Colombia). Revista Espacios, 39(15), 8-15. Obtenido de https://www.researchgate.net/profile/Cesar_Nunez8/publication/324546872_La_evaluacion_como_referente_de_calidad_educativa_El_caso_del_Municipio_de_Sopetran_Antioquia_Colombia_The_evaluation_as_a_reference_of_educational_quality_The_case_of_the_municipalit

Álvarez, M. J. (2019). La evaluación como actividad crítica de aprendizaje. Obtenido de https://repositorio. idep. edu. co/handle/001/196.

Castillo, & Cabrerizo, y. J. (2003). Evaluación educativa y promoción escolar. Madrid, España.

Duque, P. A., & Rodríguez, J. C. (2016). Prácticas pedagógicas y su relación con el desempeño académico (Master's thesis). Obtenido de https://repository.cinde.org.co/bitstream/handle/20.500.11907/401/DuquePaulaAndrea2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Escalona, A. C., Rodríguez, N. C., & Ortiz, M. (2020). Evaluación del aprendizaje: significados construidos por los docentes en la escuela rural primaria. Voces de la educación. Obtenido de https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02505973/document

Escorza, Y. H., Díaz, B. I., & Nómada, E. (2017). Estudios sobre el desempeño académico. Editora Nómada. Obtenido de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=fNdBDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA11&dq=desempe%C3%B1 o+acad%C3%A9mico+del+estudiante&ots=6b4hTHtHmV&sig=GZGYELv7liS798Bmt2xR3czp950#v=onepage&q=desempe%C3%B1o%20acad%C3%A9mico%20del%20estudiante&f=false

Fajardo, Z. I., Ramírez, R. A., & García, M. D. (2020). Instrumento alternativo para la evaluación del proceso enseñanza-aprendizaje en la educación básica general. Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 50(2), 121-132. Obtenido de file:///C:/Users/win10/AppData/Local/Temp/Dialnet InstrumentoAlternativoParaLaEvaluacionDelProcesoEn-7355758.pdf

Garcia, A. L. (2020). Instrumentos y técnicas de evaluación. Contextos universitarios mediados. Obtenido de https://aretio.hypotheses.org/4244

Gil, Á. J., Morales, C. M., & Mesa, S. J. (2017). LA EVALUACIÓN EDUCATIVA COMO PROCESO HISTÓRICO SOCIAL.: PERSPECTIVAS PARA EL MEJORAMIENTO DE LA CALIDAD DE LOS SISTEMAS EDUCATIVOS. Revista Universidad y Sociedad, 9(4), 162-167. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000400022

Jiménez, C. A. (2017). Efecto de innovar la estrategia evaluativa sobre la motivación y rendimiento de estudiantes en prácticas de planta piloto para el desarrollo de nuevos productos alimenticios. Cuadernos de Investigación UNED, 9(2), 218-225. Obtenido de https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42662017000200218

López, M. S. (2017). Evaluación y aprendizaje. MarcoELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera(24), 3. Obtenido de http://marcoele.com/descargas/24/fernandez-evaluacion_aprendizaje.pdf

Malerva, I. S., & Escorza, Y. H. (2019). Estrategias de aprendizaje y desempeño académico en estudiantes de Medicina. Educación médica, 20(4), 256-262. Obtenido de https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S1575181318303498?token=A249AFBA01D572B7A39FF99CDA2890CE7EEFB8472DE12CE3DDF0AC5AC21B6D024D3118962BD6DB28E6068093E81EE662

Mamani, A. D., & Tintayam, C. P. (2019). Hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes de quinto y sexto de secundaria de la Unidad Educativa Urbana José Luis Suárez Guzmán y la Unidad Educativa Rural Simón Bolívar. (Doctoral dissertation). Obtenido de https://repositorio.umsa.bo/bitstream/handle/123456789/20318/PSI 1187.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Medina, L. M. (2018). Evaluacion en el aula - Tipos, técnicas e instrumentos de evaluación.

Mozombite, T. M. (2019). Estrategias de aprendizaje y el rendimiento académico en el área de ciencias sociales en estudiantes de la Institución Educativa Inicial Primaria y Secundaria de menores Nº 60756 “Claverito”, distrito de Iquitos, provincia de Maynas-región Loreto, 2019. Obtenido de http://repositorio.uladech.edu.pe/bitstream/handle/123456789/11550/ESTRATEGIAS_APRENDIZAJE_MOZOMBITE_TARICUARIMA_MARIO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Navarro, R. E. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(1). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/551/55110208.pdf

Núñez, F. C., & Urquijo, A. Q. (2012). Importancia de la evaluación y autoevaluación en el rendimiento académico. Zona próxima: revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación, 96-104. Obtenido de file:///C:/Users/win10/AppData/Local/Temp/Dialnet-ImportanciaDeLaEvaluacionYAutoevaluacionEnElRendim-6398351-1.pdf

Peña, C. G., & Rodríguez, C. K. (2017). El sistema de educación superior ecuatoriano visto desde los principios de pertinencia y calidad. Universidad y Sociedad, 9(5), 46-53. Obtenido de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/710

Pérez, P. J. (2017). Las técnicas e instrumentos de evaluación en el modelo pedagógico por competencia. Obtenido de http://repositorio.uigv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.11818/1886/TRAB.SUF.PROF.%20JUAN%20MIGUEL%20P%C3%89REZ%20PICHIGUA.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Quintero, M. T., & Vallejo, G. M. (2013). El desempeño académico: una opción para la cualificación de las instituciones educativas. Plumilla educativa, 12(2), 93-115. Obtenido de file:///C:/Users/win10/AppData/Local/Temp/Dialnet ElDesempenoAcademicoUnaOpcionParaLaCualificacionDe-4756664.pdf

Remolina, C. J. (2020). Evaluación educativa y codeterminaciones de la producción escolar. 28(106), 135-155. Obtenido de https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v28n106/1809-4465-ensaio-S0104-40362019002701629.pdf

Ruiz, C. M., & García, G. J. (2019). Aprendizaje-Servicio: Los retos de la evaluación. Narcea Ediciones, 155. Obtenido de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=GvikDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT2&dq=la+evaluaci%C3%B3n+un+reto+ante+el+docente+y+estudiante&ots=meOy_d_Bm_&sig=feabGbZGB9QmKbdmew3m8Pn7qH4#v=onepage&q=la%20evaluaci%C3%B3n%20un%20reto%20ante%20el%20docente%20y%20estudi

Ruiz, L. M., & Céspedes, D. G. (2018). Desafíos de la educación superior. Consideraciones sobre el Ecuador. INNOVA Research Journal, 3(2), 8-16. Obtenido de http://201.159.222.115/index.php/innova/article/view/617

S. A. Arias, & Arias, M. L. (2011). Evaluar los aprendizajes: un enfoque innovador. Educere, Universidad de los Andes Venezuela, 51(15), 357-368.

Zambrano, C. A., Guerrero, F. E., & Samaniego, J. F. (2017). ¿ Cómo evaluar los aprendizajes en matemáticas? INNOVA Research Journal, 2(6), 35-51. Obtenido de http://201.159.222.115/index.php/innova/article/view/183

Published

2020-11-25

How to Cite

Carvajal Zavala, A., Burgos Oviedo, V. . ., Molina Cevallos, M., & Briones Zambrano, A. (2020). APPLICATION OF INNOVATIVE EVALUATIVE PRACTICES IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE RURAL AREA: APLICACIÓN DE LAS PRÁCTICAS EVALUATIVAS. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(1), 43–56. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n1.2021.248

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)