NEUROEDUCATION IN PRESCHOOL LEARNING

LA NEUROEDUCACIÓN EN EL APRENDIZAJE

Authors

  • Vanessa Burgos Oviedo ninguna
  • Mariela Molina Cevallos ninguna
  • Arturo Carvajal Zavala

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v4.n1.2021.231

Keywords:

Preschool education, Neuroeducation, Neuroscience, Brain and Learning in early childhood

Abstract

The research presents a clear vision of neuroeducation as a dynamic in the acquisition of knowledge in preschoolers, the effects of the application of the union of this science with education, of how the brain learns in contrast to educational reality, which is constantly changing, the application of innovative methods and new techniques, all with the simple objective of catching the attention of the student in  teaching-learning process, using the qualitative bibliographic method, in the field that neuroscience focuses on early childhood. This learning is innovative and contributes to affective and cognitive development, through playful, didactic and fun activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernaschina, C. (2019). Las TIC y Artes mediales: La nueva era digital en la escuela inclusiva. Revista de Educación, 40-52. Obtenido de http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86422019000100040

Canosa, A., & Collado, R. J. (2019). Fundamentos epistemológicos transdisciplinares de educación y neurociencia. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 83-113. Obtenido de http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/sophia/n26/1390-3861-sophia-26-00083.pdf

Castellar, A. G., González, E. S., Santana, R. Y., & Coronado, L. A. (2015). Las actividades lúdicas en el proceso de enseñanza aprendizaje de los niños de preescolar del instituto madre Teresa de Calcuta. Doctoral dissertation, Universidad de Cartagena. Obtenido de http://repositorio.unicartagena.edu.co/bitstream/handle/11227/2106/SANDRA%20-%20TESIS%20LUDICA%20FINAL%20-%2024%20de%20marzo%20de%202015.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chilan, D. (2018). Las destrezas intelectuales en el proceso enseñanza aprendizaje. Universidad Central del Ecuador. Obtenido de (Tesis de Grado): file:///C:/Users/win10/AppData/Local/Temp/Dialnet-LaArquitecturaProductoDelCerebro-7433668.pdf

Cortes, C. (2019). La neuroeducación en preescolar para la enseñanza de las matemáticas. Revista investigacion La Salle. Obtenido de file:///C:/Users/win10/AppData/Local/Temp/2165-Texto%20del%20art%C3%ADculo-14496-1-10-20200106.pdf

Garcia, L. M. (2019). Una propuesta de Neuroeducación: No hay un cerebro igual que otro. Lulu. com. (23), 83-113. Obtenido de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=FW6jDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=Una+propuesta+de+Neuroeducaci%C3%B3n:+No+hay+un+cerebro+igual+que+otro&ots=5TEb9pyVED&sig=hkexBnNN1SrUjtLV2D6cw4-xt-E#v=onepage&q=Una%20propuesta%20de%20Neuroeducaci%C3%B3n%3A%20No%2

Martins, M., Posada, S. L., & Tavera, P. A. (2019). Neuroeducación: Una Propuesta Pedagógica para Educación Infantil. Análisis: revista colombiana de humanidades(94), 159-179. Obtenido de file:///C:/Users/win10/AppData/Local/Temp/Dialnet-Neuroeducacion-7385990.pdf

Mendoza, J. (2017). Otra idea de mente social: lenguaje, pensamiento y memoria. Revista Científica Mexicana, 13(1), 13-46. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/pdf/polis/v13n1/1870-2333-polis-13-01-00013.pdf

Montoya, H. D., Correal, O. N., & Benjumea, G. S. (2019). La Neuroeducación articulada al desarrollo de la inteligencia emocional en los procesos de aprendizaje de los niños y niñas del grado Prejardín del Preescolar 1, 2, 3 Por Todos ubicado en el municipio de Medellín. Obtenido de https://docplayer.es/173771260-Diana-marcela-montoya-henao-natalia-correal-ortega-sara-benjumea-gonzalez.html

Ocaña, A. O. (2015). Neuroeducación:¿ Cómo aprende el cerebro humano y cómo deberían enseñar los docentes?. Obtenido de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=bTOjDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA2&dq=%C2%BFcomo+aprende+el+cerebro%3F+y+como+debe+ense%C3%B1ar+el+docente&ots=HA2rX-uezo&sig=B2VWfV0w99U4NVqHR2wawDQJprg#v=onepage&q=%C2%BFcomo%20aprende%20el%20cerebro%3F%20y%20como%20de

Pesantez, G. A., & Rodriguez, R. F. (2016). La adaptación como parte del desarrollo socio-afectivo en los niños en el nivel inicial i. UTMACH, Unidad Académica de Ciencias Sociales. Machala, Ecuador. Obtenido de http://186.3.32.121/bitstream/48000/9576/1/TTUACS-EIP-DE00038.pdf

Pineda Martínez, E. O., & Orozco Pineda, P. A. (2018). Estado del arte y abordaje del concepto de ludificación en el aprendizaje en primera infancia. Infancias Imágenes, 17(2), 147-162. Obtenido de https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/infancias/article/view/12471/14236

Teulé, J. (2015). Procesos cognitivos relacionados con el aprendizaje de la lectura del alumnado de Educación Primaria. Universidad Internacional de La Rioja. Obtenido de https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3268/TEULE%20MELERO,%20JUDITH.pdf?sequence=1

Tlapalamatl, E. (2019). La arquitectura producto del cerebro. Revista Científica, XIII(19), 64. Obtenido de file:///C:/Users/win10/AppData/Local/Temp/Dialnet-LaArquitecturaProductoDelCerebro-7433668.pdf

Published

2020-11-09

How to Cite

Burgos Oviedo, V. ., Molina Cevallos, M., & Carvajal Zavala, A. (2020). NEUROEDUCATION IN PRESCHOOL LEARNING: LA NEUROEDUCACIÓN EN EL APRENDIZAJE . UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 4(3), 83–92. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v4.n1.2021.231

Issue

Section

Ciencias Pedagógicas

Most read articles by the same author(s)