Artificial intelligence as a teaching resource in university teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v9.n3.2025.281-292

Keywords:

Artificial intelligence; education; teaching; innovation; Ecuador.

Abstract

Artificial intelligence has positioned itself as a transformative tool with high potential to revolutionize teaching and learning processes in contemporary higher education. In Ecuador, its incorporation into university teacher training is experiencing progressive development, driven by governmental policies for technological modernization, innovative institutional initiatives, and the growing need to respond to dynamic and changing educational environments.

This bibliographic and analytical article examines the role of artificial intelligence as a didactic resource in Ecuadorian university teaching, identifying determining factors, facilitating elements, and specific tools that condition its effective implementation and pedagogical impact. The methodology employed included a systematic review of recent specialized literature and detailed analysis of four representative case studies from national universities that have integrated adaptive systems, academic chatbots, intelligent tutors, and learning analytics platforms.

Results show that strategic implementation of artificial intelligence significantly contributes to learning personalization, optimizes tutorial process efficiency, improves formative assessment, and increases student motivation. However, the research also identifies structural challenges linked to technological infrastructure limitations, insufficient teacher training in advanced digital competencies, and the absence of specific regulatory frameworks that guide its ethical and pedagogically grounded application. The study provides an integral and contextualized perspective of artificial intelligence impact on Ecuadorian higher education, offering empirical evidence and critical reflections that can guide the design of institutional policies, innovative pedagogical strategies, and sustainable and inclusive teacher professional development programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Stefanía Quijije Véliz, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Docente de la Carrera de Educación en la Facultad de Ciencias Sociales Humanísticas y de la Educación; Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

Gema Mireya Loor Cedeño, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Docente de la Carrera de Educación en la Facultad de Ciencias Sociales Humanísticas y de la Educación; Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

Dolores Guadalupe Loor Macías, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Docente de la Carrera de Educación en la Facultad de Ciencias Sociales Humanísticas y de la Educación; Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

Amarilis Rocío Murillo Quimiz, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Docente de la Carrera de Educación en la Facultad de Ciencias Sociales Humanísticas y de la Educación; Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

References

ARCONEL. (2023). Informe estadístico del sector de telecomunicaciones y tecnologías de la información. Agencia de Regulación y Control de las Telecomunicaciones. https://www.arcotel.gob.ec/wp-content/uploads/2023/03/Boletin-estadistico-2023.pdf

Baker, R., & Inventado, P. (2014). Educational data mining and learning analytics. En J. A. Larusson & B. White (Eds.), Learning analytics: From research to practice (pp. 61-75). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-3305-7_4

Cabero-Almenara, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). La evaluación de la educación virtual: Las e-actividades. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 169-188. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28994

Cabero-Almenara, J., Guillén-Gámez, F., Ruiz-Palmero, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2022). Digital competence of higher education professor according to DigCompEdu. Statistical research methods with ANOVA between fields of knowledge in different countries. Education and Information Technologies, 27(4), 4691-4714. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10768-4

CES - Consejo de Educación Superior. (2023). Reglamento de régimen académico de educación superior. Registro Oficial No. 473. https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/

Downes, S. (2020). Recent work in connectivism. European Journal of Open, Distance and E-learning, 23(2), 112-131. https://doi.org/10.2478/eurodl-2020-0009

García-Peñalvo, F. J., & Corell, A. (2020). La CoVId-19: ¿enzima de la transformación digital de la docencia o reflejo de una crisis metodológica y competencial en la educación superior? Campus Virtuales, 9(2), 83-98. https://doi.org/10.54988/cv.2020.2.617

Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M., & Forcier, L. B. (2016). Intelligence unleashed: An argument for AI in education. Pearson Education. https://www.pearson.com/content/dam/one-dot-com/one-dot-com/global/Files/about-pearson/innovation/Intelligence-Unleashed-Publication.pdf

MINTEL - Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información. (2022). Plan Nacional de Transformación Digital 2022-2025. Gobierno del Ecuador. https://www.telecomunicaciones.gob.ec/wp-content/uploads/2022/04/Plan-Nacional-Transformacion-Digital-Ecuador.pdf

Morales-Urrutia, D., Pérez-Paredes, P., & Romaní, J. C. (2023). Competencias digitales docentes en universidades ecuatorianas: Un estudio diagnóstico post-pandemia. Educación XX1, 26(1), 45-68. https://doi.org/10.5944/educxx1.33434

OCDE - Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2021). OECD Digital Education Outlook 2021: Pushing the Frontiers with Artificial Intelligence, Blockchain and Robots. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/589b283f-en

Popenici, S. A., & Kerr, S. (2017). Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12(1), 22. https://doi.org/10.1186/s41039-017-0062-8

Roll, I., & Wylie, R. (2016). Evolution and revolution in artificial intelligence in education. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 26(2), 582-599. https://doi.org/10.1007/s40593-016-0110-3

Russell, S., & Norvig, P. (2021). Artificial Intelligence: A Modern Approach (4th ed.). Pearson. https://aima.cs.berkeley.edu/

UNESCO. (2023). Guidance for generative AI in education and research. UNESCO Publishing. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386693

Valdivia-Vázquez, J. A., Noguera, I., & Barbera, E. (2022). Análisis de la adopción de inteligencia artificial en educación superior latinoamericana: Desafíos y oportunidades. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 143-162. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32743

VanLehn, K. (2011). The relative effectiveness of human tutoring, intelligent tutoring systems, and other tutoring systems. Educational Psychologist, 46(4), 197-221. https://doi.org/10.1080/00461520.2011.611369

Vega, M., Santamaría, F., & López, J. (2022). Implementación de chatbots académicos en universidades ecuatorianas: Estudio exploratorio de impacto y aceptación. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 87-105. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30876

Winkler, R., & Söllner, M. (2018). Unleashing the potential of chatbots in education: A state-of-the-art analysis. Academy of Management Annual Meeting Proceedings, 2018(1), 13903. https://doi.org/10.5465/AMBPP.2018.13903abstract

Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education–where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 39. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0

Ballestero, H. F. V., Pazos, R. E. A., Seisdedos, L. F., & Saltos, F. E. F. (2025). La inteligencia artificial generativa como recurso didáctico en la educación superior. Una revisión sistemática. RECIMUNDO, 9(2), 247-261.

Gordillo, M. Á. M. (2025). La inteligencia artificial como recurso didáctico en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Multidisciplinar Epistemología de las Ciencias, 2(2), 181-196.

Guamán-Inga, L. E., Quezada-Ureña, S. E., López-Fernández, R., & Gómez-Rodríguez, V. G. (2023). Programa de capacitación para la actualización sobre Inteligencia Artificial como herramienta didáctica en los docentes. MQRInvestigar, 7(4), 1721-1738.

Chávez, C. A. C. (2024). Inteligencia artificial como recurso didáctico en la educación superior. Una revisión sistemática. RECIMUNDO, 8(4), 51-65.

Jaya-Ushca, L. F., Villacís-Tagle, J. A., & Reigosa-Lara, A. (2024). Recursos didácticos de enseñanza aprendizaje con ayuda de la gamificación e inteligencia artificial para docentes. MQRInvestigar, 8(2), 2296-2310.

Arias, E. J. J., Chalacan, L. J. M., & Toapanta, W. V. C. (2022). La inteligencia artificial como acelerador para la creación de recursos didácticos en la educación superior. Revista Conrado, 18(S3), 8-14.

Published

2025-09-25

How to Cite

Quijije Véliz, F. S., Loor Cedeño, G. M., Loor Macías, D. G., & Murillo Quimiz, A. R. (2025). Artificial intelligence as a teaching resource in university teacher training. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 9(3), 281–292. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v9.n3.2025.281-292

Issue

Section

Artículo Originales