Business Creativity and Innovation: An Analysis of Their Incidence in the Entrepreneurship of Business Administration Graduates
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v9.n3.2025.28-42Keywords:
creativity, education, entrepreneurship, graduates, innovationAbstract
Creativity does not allow to see the expression of innovation in the entrepreneurship developed by graduates, constituting a challenge for both business and educational development. The objective of this article was to analyze the relationship between creativity and entrepreneurship and innovation activities in graduates of the Business Administration program at the Universidad Estatal del Sur de Manabí. A descriptive methodology with a quantitative approach and a cross-sectional design was applied, using a questionnaire to measure the variables. The results showed the existence of a relationship higher than the critical significant through Spearman's coefficient of 0.881 and a significance value of 0.000, that is, there is a very strong positive relationship between the variables. However, limitations are found in the practical application of creativity derived from a mostly theoretical educational training. The conclusions highlight the need to implement educational models that relate creativity with practice and that involve business development and the practice of solving real problems, positioning graduates as agents of change in a competitive environment.
Downloads
References
Alarcón Leudo, G. A., & Jiménez Londoño, J. (2021). La creatividad y el emprendimiento como fundamento de la economía naranja en el análisis curricular del programa de Arquitectura de la Universidad La Gran Colombia. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 8(1), e-269. doi:https://doi.org/10.22579/23463910.269
Buitrago, R. (2024). Prefacio: Empresa, innovación social y emprendimiento. Revista Científica Ideas y Tendencias Socioeconómicas, 4-5. Obtenido de https://revistas.utch.edu.co/ojs/index.php/tendensocieco/article/view/851
Calanchez Urribarri, A., Chávez Vera, K. J., Reyes Reyes, C. A., & Ríos Cubas, M. (2022). Desempeño innovador para el fortalecimiento de la cultura de emprendimiento en Perú. Revista Venezolana de Gerencia:, 27, 1837-1858. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8890786
Canizales Muñoz, L. D. (2020). Elementos clave de la innovación empresarial. Una revisión desde las tendencias contemporáneas. REVISTA INNOVA ITFIP, 6(1), 50-69. doi:https://doi.org/10.54198/innova06.03
Corbett Lagos, K. D. (2023). Autopercepción de las competencias para la innovación y el emprendimiento en estudiantes universitarios. Estudio de caso en la Región de Los Ríos, Chile. Creativity and Educational Innovation Review, (7), 46–64. doi:https://doi.org/10.7203/CREATIVITY.7.27898
Gamero, H., & Ostos, J. (2020). Revisión sistemática de literatura sobre factores clave en la identificación de oportunidades de negocio. Restos. Revista de Ciencias de Administración y Economía, 10(20), 307-327. doi:https://doi.org/10.17163/ret.n20.2020.07
Gonzáles Valera, R. L. (2022). Creatividad y emprendimiento: enfoque desde el talento humano.[Tesis de Grado-Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas]. Repositorio Academico UPC. Obtenido de https://repositorioacademico.upc.edu.pe/bitstream/handle/10757/655693/GonzalesV_R.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Gonzalez Vanegas, M. E., Sánchez Lozano, J. G., & Cruz C., D. A. (2024). Fortalecimiento del Ecosistema Innovador y Emprendedor del Tolima Mediante Estrategias del Centro de Industria y la Construcción del Sena- Regional Tolima. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 3398-3422. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.11562
Hernán, T. R. (2020). EL USO DEL MODELO DE NEGOCIO PARA LA INNOVACION EMPRESARIAL: APORTES DE LOS PRINCIPALES AUTORES. Revista Palermo, 1-18. Obtenido de https://www.palermo.edu/negocios/cbrs/pdf/pbr22/PBR_22_08.pdf
López Rodríguez, L. A., Franco Díaz, P., Barreras Villavelázquez, T. d., Velducea Velducea, W., & Soto Valenzuela, M. C. (2021). Creatividad, innovación y emprendimiento una competencia holística en la educación universitaria: Revisión sistemática. Revista Publicando, 8(30), 57-66. doi:https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2206
Mamani Ticona, R., Colquepisco Paucar, N. T., & Jara Córdova, O. (2023). LA EDUCACIÓN SUPERIOR COMO MOTOR DE LA INNOVACIÓN Y EL EMPRENDIMIENTO. Cientifica Digital, 203-223. doi:https://www.editoracientifica.com.br/books/chapter/la-educacion-superior-como-motor-de-la-innovacion-y-el-emprendimiento#:~:text=DOI-,10.37885/231215179,-Publicado%20em
Maya Carrillo, M., Pila Jaramillo, B., & Ramos Ramos, V. (2022). Relación entre innovación y competitividad de los emprendimientos del sector no financiero de la economía popular y solidaria. Estudios De La Gestión: Revista Internacional De Administración, 11, 89-117. doi:https://doi.org/10.32719/25506641.2022.11.2
Molina Muñoz, E. (2022). Una Visión de la Innovación y el Emprendimiento como Motor de Crecimiento Económico en Colombia. Revista Científica Anfibios, 5(1), 53-65. doi:https://doi.org/10.37979/afb.2022v5n1.103
Peña, R. M., Franco Gómez, M. d., Gallo González, M. E., & de Cádiz Hernández, A. T. (2019). El desarrollo de la creatividad en la formación universitaria. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(Supl. 1). Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572019000500007
Rincón Soto, I. B., Rengifo Lozano , R. A., Hernández Suárez , C., & Prada Núñez, R. (2022). Educación, innovación, emprendimiento, crecimiento y desarrollo en América Latina. Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. XXVIII, núm. 3,. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/280/28071865008/html/
Ripoll Rivaldo, M. (2023). El emprendimiento social universitario como estrategia de desarrollo en personas, comunidades y territorios. Región Científica, 2(2), 202379. doi:https://doi.org/10.58763/rc202379
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yulexy Cedeño Zambrano, Antonio Eduardo Osejos Vásquez, Liliana Alexandra Pilligua Macías

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

