Conocimientos en educación ambiental adquiridos en niveles básica y media básica en México y su influencia para estudiar ingeniería ambiental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v9.n1.2025.30-41

Keywords:

Aprendizaje, Encuesta, Estudiantes, Ingeniería ambiental, Medio ambiente

Abstract

According to the United Nations 2023 agenda, sustainable development goal 4 (Quality Education) aims to ensure that all students acquire knowledge to promote sustainable development and lifestyle. In Mexico, from preschool levels to the professional level, students receive knowledge and skills to train them as professionals and citizens aware of caring for the environment. A descriptive and non-experimental research was carried out on Environmental Engineering students at a university in Mexico. A survey with 10 personal, multiple-choice questions was applied on knowledge acquired in preschool, basic education, and basic secondary education on care. Of the environment and how it influenced the study of environmental engineering. 88.46% received knowledge about caring for the environment, 96% acquired skills about caring for water, 86% about garbage separation and recycling, and 65% about the importance of plants and animals. In 78.5%, the education received before university did influence their choice of a career in environmental engineering. Due to the environmental problems that we are currently experiencing, it was the main reason for studying environmental engineering (61.54%). 79% would like to study a postgraduate degree in environmental engineering. The education that people receive from preschool to professional allows them to grow with an awareness of caring for water, electricity, and correct garbage management, and this allows them to carry out their activities as professionals with a focus on caring for the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marco Arturo Arciniega Galaviz, Universidad Autónoma de Occidente

Profesor de Tiempo Completo del Programa Educativo de Ingeniería Ambiental de la Universidad Autónoma de Occidente; Los Mochis, México. 

Karla Judith Moreno Rentería, Universidad Autónoma de Occidente

Profesor de Tiempo Completo del Programa Educativo de Licenciatura en Turismo de la Universidad Autónoma de Occidente; Los Mochis, México

Jeovan Alberto Ávila Díaz, Universidad Autónoma de Occidente

Profesor de Tiempo Completo del Programa Educativo de Ingeniería Ambiental de la Universidad Autónoma de Occidente; Los Mochis, México

Héctor Javier López López, Universidad Autónoma de Occidente

Profesor del Programa Educativo de Ingeniería Ambiental de la Universidad Autónoma de Occidente; Los Mochis, México

References

Arciniega Galaviz, M. A., Ávila Díaz, J. A. , Moreno Rentería, K. J. , & Castro Bojórquez, F. (2023). Conciencia ambiental en niños de nivel básico Estudio de Caso en Escuela Primaria de Los Mochis, Sinaloa, México. Revista Electrónica Sobre Cuerpos Académicos Y Grupos De Investigación, 10(19). Recuperado a partir de https://cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/295.

Arredondo Velázquez, Melina, Saldivar Moreno, Antonio, & Limón Aguirre, Fernando. (2018). Estrategias educativas para abordar lo ambiental. Experiencias en escuelas de educación básica en Chiapas. Innovación educativa (México, DF), 18(76), 13-37. Recuperado en 19 de septiembre de 2024, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732018000100013&lng=es&tlng=es.

Castro Cuéllar, Adriana de, Cruz Burguete, Jorge Luis, & Ruiz-Montoya, Lorena. (2009). Educar con ética y valores ambientales para conservar la naturaleza. Convergencia, 16(50), 353-382. Recuperado en 18 de septiembre de 2024, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S1405-14352009000200014&lng=es&tlng=es.

Díaz Encinas, Jocelyn, & Fuentes Navarro, Fabio. (2018). Desarrollo de la conciencia ambiental en niños de sexto grado de educación primaria. Significados y percepciones. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (26), 136-163. Recuperado en 19 de septiembre de 2024, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-53082018000100136&lng=es&tlng=es.

Espejel Rodríguez, Adelina, & Flores Hernández, Aurelia. (2012). Educación ambiental escolar y comunitaria en el nivel medio superior, Puebla-Tlaxcala, México. Revista mexicana de investigación educativa, 17(55), 1173-1199. Recuperado en 19 de septiembre de 2024, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662012000400008&lng=es&tlng=es.

García Galarza, G., Bastidas Jiménez, M., Pacheco Olea, F., & Laborde, M. A. (2014). Estudio de pertinencia de la Carrera de Ingeniería Ambiental para la Región 5. Revista Ciencia Unemi, 7(12),69-80.[fecha de Consulta 19 de Septiembre de 2024]. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=582663859009

Jaimes Martínez, Karen Liliana. (2022). La educación ambiental en el nivel primaria: plan y programas de estudio, acciones y Covid-19. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 13(24), 00015. Epub 27 de enero de 2023.https://doi.org/10.32870/dse.v0i24.985

Murga Verdugo, S. G., Ochoa-Martínez, P. Y., Hall-López, J. A., Ferro Ribeiro, E. M., Cascante-Rusenhack, M., Monrreal Ortiz, L. R., & Hernández Armas, E. (2024). Educación física sincrónica y asincrónica con material didáctico reciclado sobre la actitud al medio ambiente en educación primaria. Revista Educación Física Chile, (278). Recuperado a partir de https://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2874.

Naciones Unidas (2015), Objetivos de Desarrollo del Milenio Informe 2015, Naciones Unidas, Nueva York. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

Perfiles Educativos (2016). El Modelo Educativo en México: el planteamiento pedagógico de la Reforma Educativa. Perfiles educativos, 38(154), 216-225. Recuperado en 18 de septiembre de 2024, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php? script=sci_ arttext&pid =S0185-269820160004 0 0012&lng=es&tlng=es.

Ruíz Cabezas, Meri Rocío, & Pérez Barrios, Eliana Sofía. (2014). Educación ambiental en niños y niñas de instituciones educativas oficiales del distrito de Santa Marta. Zona Próxima, (21), 52-64. Retrieved September 19, 2024, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-94442014000200005&lng=en&tlng=es.

SEMARNAT (2006). Estrategia nacional de educación ambiental para la sustentabilidad en México. Recuperado de: http://centro.paot.org.mx/documentos/semarnat/Estrategia_de_Educacion_ Ambiental_para_la_Sustentabilidad-SEMARNAT_2006.pdf

Published

2025-01-25

How to Cite

Arciniega Galaviz, M. A., Moreno Rentería, K. J., Ávila Díaz, J. A., & López López, H. J. . (2025). Conocimientos en educación ambiental adquiridos en niveles básica y media básica en México y su influencia para estudiar ingeniería ambiental. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 9(1), 30–41. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v9.n1.2025.30-41

Issue

Section

Artículo Originales