THE THEATER AS A TEACHING RESOURCE FOR LEARNING HISTORY IN UPPER BASIC STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v7.n3.2023.16-25

Keywords:

Enseñanza aprendizaje, Historia, Recurso Didáctico, Teatro

Abstract

The realization of this research has as objective; propose the use of the Theater, as a didactic resource to optimize the understanding of the history subject in upper basic students of the Fiscal Educational Unit December 6 of the San Miguel de Piquigua Community of the San Isidro-Sucre-Manabí parish. Determining the theoretical-methodological foundations of important authors and researchers such as Nicolás Román, Palacios, among others, which consolidate theater as a didactic tool, which provides students with the development of skills and abilities in their training, and which is capable of improving the teaching-learning process in different areas of knowledge. The research is descriptive, with a non-experimental design, and a mixed approach. Being the theoretical and empirical methods used for data collection such as; surveys, interviews and observation sheets, analyzing the results represented in tables and statistical figures. The theater, in this article is shown that it is not an obligatory tool but it is necessary. As a result, from the data obtained in the applied instruments, it is that the learning of history does have complexity when learning the text as such. Also, the various tools applied by teachers do not optimize said learning itself, making it clear that theater achieves it optimally with concrete expected results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Manuel Sornoza, Universidad San Gregorio.

Licenciado en Artes Escénicas, Mención Yeatro; Universidad San Gregorio; Portoviejo, Ecuador.

Silvia Lorena Bravo Barrezueta, Universidad Técnica de Manabí

 

Magíster en Gerencia y Liderazgo Educacional; Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo, Ecuador

References

Belenguer, R., Marín Suelves, L., & Gabarda Méndez, D. (2022). El teatro como herramienta para el desarrollo de las habilidades sociales y la inclusión educativa. Revista española de orientación y psicopedagogía.

Gómez, T. G., & Hernando, C. (2020). El Teatro-Foro como herramienta didáctica para el cambio educativo. Educación XX1, 1, 437–458.

Jiménez, E. (2019). La enseñanza de español como lengua extranjera a través del teatro: aspectos teóricos. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7986321.

López, J., Córdoba, R. & Conde, M. T. (2021), El teatro como recurso didáctico para el aprendizaje de la Historia Medieval. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 10(1), 94-107

Ministerio de Educación. (2016). Historia. Obtenido de Ministerio de Educación: https://www.educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/09/librostexto/HISTORIA-1-BGU.pdf

Rojas Durán, Pablo, B. G. F. (2016). TALLER DE TEATRO Protagonistas en el juego. OEI https://www.cultura.gob.cl/wp-content/uploads/2018/07/manual-teatro.pdf.

Plan Lea. (2021). La importancia de enseñar historia en la escuela. Obtenido de Plan Lea: https://planlea.listindiario.com/2021/08/la-importancia-de-ensenar-historia-en-la-escuela/

Ramos, M. (2022). El teatro como recurso didáctico para la mejora del rendimiento académico en la enseñanza-aprendizaje del inglés en el grado de eeii y doble grado en la uhu. Revista de innovación y buenas prácticas docentes.

Sandoval Poveda, A. M., González Rojas, V., & Bermúdez, L. (2020). Retos y oportunidades: teatro como estrategia de mediación pedagógica para el desarrollo de habilidades sociales. Revista Innovaciones Educativas, 22(32), 65–77.

Segundo Quintriqueo, M.; Quilaqueo, Daniel; Gutiérrez, Maritza; Peña, Fernando () Manual para profesores de 1° y 2° año de Enseñanza Básica. Universidad Católica de Temuco. Disponible en https://ediciones.uct.cl/content/uploads/2021/06/Quintriqueo_Quilaqueo_Gutie%CC%81rrez_Pen%CC%83a_2015.-Ensen%CC%83anza-de-historia-geografi%CC%81a-y-ciencias-sociales.pdf

Suárez, M. (2019). El teatro como recurso didáctico para el segundo ciclo de educación infantil. Universidad de la Laguna. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/16207.

Ureña Ortín, C. I. (2022). El teatro de sombras corporales como recurso didáctico. Didacticae. https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/36308.

Vaqueiro, Mª M., (2014). El teatro como recurso didáctico. En A. M. Sainz-García, Arriba el telón: enseñar Teatro y enseñar desde el teatro (pp. 34-41). MECD

Published

2023-12-05

How to Cite

Sornoza, J. M., & Bravo Barrezueta, S. L. (2023). THE THEATER AS A TEACHING RESOURCE FOR LEARNING HISTORY IN UPPER BASIC STUDENTS. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 7(3), 16–25. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v7.n3.2023.16-25

Issue

Section

Artículo Originales