Oral communication in the university classroom
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v7.n1.2023.724Keywords:
Oral Communication, Teaching-Learning Process, University ContextAbstract
Oral communication is a challenge today, since it leads to professional success, by establishing and maintaining relationships in the transmission of both academic and personal information; however, it is not possible for students to achieve true communicative competence. This work aims to propose an example-class to develop such a skill, in which the importance of oral communication in higher education is valued. Theoretical and empirical methods were used, which allowed to consult the specialists, determine the insufficiencies and coherently build the written report of the investigation. The proposal that is made is based on generating communicative interaction within the university classroom context and effectively affects the comprehensive training of students.
Downloads
References
Abello, A.M. et ál. (2018). Análisis del discurso. Diversas miradas desde las tipologías textuales (volumen 1). Ed. Félix Varela, La Habana.
Arias, G. (2006). Hablemos sobre la comunicación oral. Cartas al maestro. Español 3. Ed. Pueblo y Educación, La Habana.
Aguayo, P. Y. M., Cornelio, O. M., Macías, V. M. G., Párraga, C. M. C., & Loor, L. V. V. (2021). Estrategia didáctica para el desarrollo de la motivación de los estudiantes en la asignatura Inglés. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria. ISSN 2602-8166, 5(1), 75-88.
Báez, M. (2006). Hacia una comunicación más eficaz. Ed. Pueblo y Educación, La Habana.
Bonachea, A. I. (2012). El desarrollo de la comunicación oral de los estudiantes de primer año de la licenciatura en Educación Especial de la Universidad de Ciencias Pedagógicas. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Cap. Silverio Blanco Núñez”, Sancti Spíritus
Cassany, D. Luna, M. & Sanz, G. (1994). Enseñar lengua. Editorial GRAO, Barcelona. Disponible en: http://lenguaydidactica.weebly.com/uploads/9/6/4/6/9646574/cassany,_d._luna,_m._sanz,_g._-_ensenar_lengua.pdf. Consultado en 30/4/2019 a 16:10.
Guzmán, R. S. H., Rosa, C. G. B. D. L., Barrezueta, L. D. R., & Sánchez, P. M. M. (2022). Fundamentos de la auditoría: Una aproximación del estado del arte Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 15(12), 245-266 https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1282
Cala, K., Pulido. A., Domínguez, I. (2017). La comunicación oral pedagógica: una necesidad para los profesores en formación. Revista: VARONA, núm. esp., mayo-agosto. Universidad Pedagógica Enrique José Varona La Habana.
Fernández, A. M. y Alfonso, I. (2017). La comunicación. Su importancia en el contexto de la nueva universidad cubana. En Collazo, R. y Herrero, E. (Compil.) Preparación pedagógica para profesores de la nueva universidad cubana. Editorial Félix Varela, La Habana.
García, E. (1971). Lengua y Literatura. Ed. Instituto Cubano, del Libro, La Habana.
Guardia, N. V. (2009). Lenguaje y comunicación. EDITORAMA, S.A., Costa Rica.
Montaño, J. R. (2010). El trabajo con la lengua materna como valor y herramienta para la formación integral de los estudiantes. En Seminario Nacional de Preparación del Curso Escolar 2010-2011, La Habana.
Ojalvo, V. et ál. (2017). Comunicación educativa, una invitación al diálogo. Ed. Universitaria Félix Varela, La Habana.
Rabéa, B. (2004). El desarrollo de la expresión oral en lengua extranjera. Universidad de Bouzaréah. (Material en soporte digital).
Roméu, A. et. ál. (2011). Normativa: un acercamiento desde el enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. Ed. Pueblo y Educación, La Habana.
Ruiz, M. (1999). Didáctica del enfoque comunicativo. Instituto Politécnico Nacional, México.