Analysis of the psychological impact of mandatory isolation due to COVID-19 on nursing career students at the south Instituto Tecnológico Sudamericano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n4.2022.689

Keywords:

depression, Covid-19, Beck, isolation, students

Abstract

Depression is a psychological disorder, characterized by the presence of associated symptoms such as sadness, crying, changes in sleep pattern and appetite, among others. In the context of the COVID 19 pandemic and mandatory preventive isolation, the presence of this disorder could be evidenced, affecting all age groups, in the present study we focused on the student population of our establishment where it was proposed to determine the psychological impact caused by the pandemic, through the application of the Beck Depression Inventory. It was possible to determine that during the pandemic, 35% of the students have ups and downs in their mental health which are considered normal, 18% had a mild mood disturbance, 14% had moderate depression, and another 14% did not show depression no signs of depression, the lowest percentages obtained were 8% intermittent states of depression, 7% severe depression, and 4% extreme depression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mabel del Carmen Serrano Zari, Instituto Superior Tecnológico Sudamericano

Docente Carrera Técnico Superior en Enfermería, Licenciada en Enfermería, Instituto Superior Tecnológico Sudamericano. Loja, Ecuador

Diana Margarita Gómez Salgado, Instituto Superior Tecnológico Sudamericano

Docente Carrera Técnico Superior en Enfermería, Licenciada en Instituto Superior Tecnológico Sudamericano. Loja, Ecuador

References

Beck, A., Steer, R., & Brown, G. (2006). Inventario de Depresión de Beck. Ediciones Paidos Iberica, S.A.

Cabezas, E., Herrera, R., Ricaurte, P. & Novillo, C. (2021). Depresión, Ansiedad, estrés en estudiantes y docentes: Análisis a partir del Covid19. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 26(94), 603-622. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/35763

Carod, A. (2021). Síndrome post-COVID-19: epidemiología, criterios diagnósticos y mecanismos patogénicos implicados. Revista de Neurología, 72(11), 384-386. https://doi.org/10.33588/rn.7211.2021230

Espinosa, Y., Trujillo, D., Díaz, Y., Carballo, L. & Mesa, M. (2020). Estudio del impacto psicológico de la COVID-19 en estudiantes de Ciencias Médicas, Los Palacios. Revista Cubana de Salud Pública, 46(1), 1-17. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=102757

González, J., Tejada, A., Espinosa, C. & Ontiveros, Z. (2021). Impacto psicológico en estudiantes universitarios mexicanos por confinamiento durante la pandemia por Covid-19. Scielo Preprints, 1-18. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.756

Jiménez, A., Trujillo, E. & Rodriguez, A. (2021). Efectos del confinamiento social en jóvenes universitarios de la ciudad de Santa Marta [tesis de grado, Universidad Cooperativa de Colombia]. Repositorio Institucional UCC.https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/32618

Reyes, N. & Trujillo, P. (2021). Ansiedad, estrés e ira: el impacto del COVID-19 en la salud mental de estudiantes universitarios. Revista Investigación y Desarrollo, 13(1), 3-14. https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/dide/article/view/999

Organización de Naciones Unidas. (2020, 18 de agosto). COVID-19: Un tercio de los pacientes recuperados pueden sufrir ansiedad o depresión. Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2020/08/1479122

Perez, M., Gómez, J. & Dieguez, R. (2020). Características clínico-epidemiológicas de la COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Medicas, 19 (2), 1-15. https://www.medigraphic.com/pdfs/revhabciemed/hcm-2020/hcm202e.pdf

Velastegui, D. & Mayorga, P. (2021). Estados de ánimo, ansiedad y depresión en estudiantes de medicina durante la crisis sanitaria Covid-19. Revista Psicología UNEMI, 5(9), 10-20. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp10-20p

Published

2022-09-30

How to Cite

Serrano Zari, M. del C., & Gómez Salgado, D. M. (2022). Analysis of the psychological impact of mandatory isolation due to COVID-19 on nursing career students at the south Instituto Tecnológico Sudamericano. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(4), 64–75. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n4.2022.689

Issue

Section

Artículo Originales