SYSTEM OF METHODOLOGICAL ACTIVITIES, IN CONCEPTION OF A NETWORK, TO PERFECT THE PREPARATION OF THE SUBJECT AIMED AT CELL CONTENTS
SISTEMA DE ACTIVIDADES METODOLÓGICAS
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n1.2022.621Keywords:
methodological work, improvement, preparation of the subject in network conception, cell contentsAbstract
In the work there is a synthesis of the consideration about the methodological work, a category that is introduced into our pedagogical practice from the process of improvement of the education that takes place from the year 1975. The improvement of the preparation of the subject in conception of the network, in the cell contents is a permanent process that imposes the need to know the behavior of the system and the projection of solutions to the problems encountered in the preparation of cadres and teachers, in an uninterrupted and systematic way. Raising its quality requires taking as a starting point the development of prognostic & diagnosis investigation, which allow us to know the most significant features of verification of its status as an investigative phenomenom.
Downloads
References
Audesirk, Audesirk y Byers. Biología, la vida en la Tierra Octava edición. Pearson Education, México, 2008.
Acosta Sariego, José R. Bioética desde una perspectiva cubana. Publicaciones Acuario, Centro Félix Varela, La Habana, 2007 (edición digital)
Calzado D. y Fátima Addine. Didáctica, currículo e interdisciplinariedad en el preuniversitario. Maestría en Ciencias de la Educación, Mención Educación Preuniversitaria, Editorial Pueblo y Educación, 2006.
Colectivo de autores, Orientaciones Metodológicas. Biología 4. Decimo Grado. Marzo 2019.
Colectivo de autores, Orientaciones Metodológicas. Biología 5. Onceno Grado. Marzo 2019.
Colectivo de autores, Orientaciones Metodológicas. Biología 6. Decimo Grado. Marzo 2019.
De Robertis, E.D.P. y E.M.F. de Robertis. Biología celular y molecular. 12. Edición. La Habana, 1998.
Domínguez G., Laura. Psicología del desarrollo. Problemas. Principios y Categorías. Editorial de Asesoría y Servicios S.A. de C. V. Tamaulipas. México, 2006.
Guanche Martínez, Adania. Fundamentos de la enseñanza problémica en las Ciencias Naturales.
Hernández, Pedro A. Metodología para el trabajo en seminario. Editorial Academia, La Habana, 1999.
ICCP Bases Generales para el Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Noviembre del 2011.
Jardinot Mustelier, Luis Roberto. Creatividad y Modelación: su integración didáctica en la formación de conceptos científicos. En: El desarrollo de la creatividad. Teoría y práctica en la educación. Editorial Pueblo y Educación, 2009.
LACUEVA, Aurora. «Recursos para el aprendizaje y desescolarización en la escuela básica». Col. Cuadernos de Educación, No. 132. Caracas: Laboratorio Educativo, 1985.
LACUEVA, Aurora. «Las Ciencias Naturales en la Escuela Básica». Col. Procesos Educativos, No. 10. Caracas: Fe y Alegría, 1996.
LACUEVA, Aurora. «Retos y propuestas para una didáctica contextualizada y crítica». Educación y Pedagogía. IX(18): 39-82, 1997.
Ministerio de Educación (MINED). (1999). Resolución Ministerial 85/1999. Precisiones para el desarrollo del trabajo metodológico. La Habana: Impresiones ligeras MINED.
Pacheco, R.; Alonso, S. H. y Mena, J. A. (2018). Génesis y evolución del STM como parte del sistema de trabajo en Cuba. Mendive, Vol. 16, No 2, 313-328.
Salcedo, Inés y otros. Didáctica de la Biología. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1992.
Zilberstein Toruncha, J.; et al. 1991. Biología 5: Duodécimo grado: Libro de texto. Parte 1. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.