PROFESSIONAL ORIENTATION IN SECONDARY EDUCATION AND LOCAL DEVELOPMENT

ORIENTACIÓN PROFESIONAL EN LA EDUCACIÓN MEDIA

Authors

  • Claudia Miranda Pérez
  • Ariel Caridad Reyes Torres
  • Isbel Barrera Cabrera

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n1.2022.620

Keywords:

Professional orientatio, demands of the territory, development, vocational training, interests and motivations

Abstract

The need for a professional orientation that allows students to enroll in different specialties and careers, in correspondence with the development of the economy and society, fundamentally, increase the enrollment of agricultural, pedagogical, technological and basic science careers related. For these reasons, to reinforce, together with the entities of production and services, political, student and mass organizations and with the participation of the family, vocational training and professional orientation, from primary school. For this reason, secondary school teachers have the challenge of developing a process of professional guidance in the school, which responds to the demands of the territory, to train the professionals who are essential for their development. Therefore, the educational process in the different educational centers must contribute to the formation of vocation, interests and motivations in students, for those professions that support the strategic sectors

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, P. R., Gómez, C. I. O., & Campos, J. A. S. (2018). Valoración de la orientación profesional en la enseñanza secundaria postobligatoria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 75-91. https://revistas.um.es/rie/article/download/285881/221531

Calzadilla Pérez, O. O. (2017). La integración de la Orientación Profesional Pedagógica en la asignatura Didáctica de la Lengua Española de la carrera Licenciatura en Educación Primaria. Voces y silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 8(1), 82-102. https://revistas.uniandes.edu.co/doi/pdf/10.18175/vys8.1.2017.06

Contreras Pérez, J. M., Mirabal Díaz, J. M., Fong Zurbano, G. L., Machado Contreras, M. D., de la Hoz Rojas, L., & Cobo Lueje, M. d. R. (2017). Visita virtual a la Facultad de Estomatología: pertinencia en la orientación profesional de la carrera. EDUMECENTRO, 9(3), 232-248. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742017000300015&script=sci_arttext&tlng=en

del Carmen Ramírez-González, M. (2020). Orientación profesional para el tratamiento a escolares con manifestaciones de agresividad. LUZ, 19(2), 113-121. https://www.redalyc.org/journal/5891/589164533011/html/

Fonseca, D. B. R., Morales, Y. G., & Llópis, P. E. A. (2019). LA ORIENTACIÓN PROFESIONAL. UN RETO EDUCATIVO. Didasc@ lia: didáctica y educación ISSN 2224-2643, 10(6), 91-103. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/download/1085/1074

García Ancira, C., Castillo Elizondo, J. A., & Salinas Reyna, I. M. (2017). El seguimiento a egresados como orientación profesional para estudiantes y aspirantes a las carreras de ingeniería. Revista Cubana de Educación Superior, 36(3), 63-73. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142017000300006

Gómez Ruiz, A. E. (2020). Análisis del proceso de orientación profesional en el bachillerato, de los estudiantes del primer semestre de la carrera de Economía de la Universidad Técnica del Nortehttp://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/10411/5/05%20FECYT%203648%20TRABAJO%20GRADO.pdf

Jiménez, D. P. (2017). LA ORIENTACIÓN PROFESIONAL PEDAGÓGICA DESDE EL PROCESO DE EXTENSIÓN UNIVERSITARIA EN EL CUM TAGUASCO. Márgenes, 5(1), 16-30. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/article/download/365/520

López, M. J. D. (2021). La perspectiva de género en instituciones de formación. Propuestas para la orientación profesional. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 18(36), 115-127. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8078200.pdf

Martínez Clares, P., & González Lorente, C. (2018). Orientación, empleabilidad e inserción laboral en la universidad a través de un Modelo de Ecuaciones Estructurales/Career guidance, employability and entering the workforce at University through a Structural Equation Model. Revista española de pedagogía, 119-139. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6276780.pdf

Ormaza-Mejía, P. (2019). Educación: Orientación Vocacional y Profesional, garantía de derechos y construcción de proyectos de vida. Revista Ciencia UNEMI, 12(30), 87-102. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5826/582661249010/582661249010.pdf

Ramos Cordero, Y., & Breijo Worosz, T. (2017). Acercamiento histórico a la orientación profesional hacia las especialidades técnicas desde la secundaria básica. Mendive. Revista de Educación, 15(2), 242-252. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000200011

Santana Sardi, G. A., & Vigueras Moreno, J. A. (2019). Hacia un Sistema Virtual de orientación vocacional. Revista Cubana de Educación Superior, 38(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000300011

Published

2022-01-01

How to Cite

Miranda Pérez , C. ., Reyes Torres, A. C. ., & Barrera Cabrera , I. . (2022). PROFESSIONAL ORIENTATION IN SECONDARY EDUCATION AND LOCAL DEVELOPMENT : ORIENTACIÓN PROFESIONAL EN LA EDUCACIÓN MEDIA. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(1), 49–56. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n1.2022.620

Issue

Section

Artículos