PSYCHOPEDAGOGICAL INTERVENTION MODEL FOR LOCAL DEVELOPMENT ARTEMISEÑO

MODELO DE INTERVENCIÓN PSICOPEDAGÓGICA PARA El DESARROLLO LOCAL ARTEMISEÑO

Authors

  • Inés Bárbara Aguiar Márquez
  • Yanay Rodríguez Cabrera
  • Deila Vázquez Abella

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n5.2021.590

Keywords:

project, psychopedagogical intervention, scientific research activity, counseling, comprehensive training

Abstract

The Cuban Revolution from its beginnings has placed education as a primary task, for this reason it is necessary to work effectively in the integrality of the professional future; develop it in all its intellectual, physical and spiritual capacities. Our society aspires to train individuals capable of facing the demands of the new millennium. For these reasons, the Department of General Pedagogical Training has the project "Psychopedagogical intervention model for local development in Artemis", where what has been said is manifested, from the training of the psychopedagogue at the University of Artemisa; education is combined with economics. Those involved in this project contribute to the execution of actions necessary for better learning, since the psychopedagogue, unlike the rest of the students from other Faculties, has other missions; For this reason, they must be fully trained with the knowledge of advice, consultancy and tutoring as basic categories of great daily utility, in guiding schools, other institutions and production and service companies. Due to this, in this work, counseling is distinguished as a help service with a differentiated character that can contribute to improving job performance and professional guidance, thus facilitating the cultural preparation of all those involved. In addition, with each of the actions of this project, it is achieved that the psychopedagogue is able to intervene in educational contexts (family, school, community and companies), standing out for their sense of belonging, for their ideo-political formation and values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADDINE, F. y otros. Didáctica, Teoría y Práctica. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana, 2004

ÁLVAREZ DE ZAYAS, C. Hacia una escuela de excelencia. Editorial Academia. La Habana, 1996

ÁLVAREZ DE ZAYAS, C. Didáctica la escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, 1999

BERMÚDEZ, R Y L. PÉREZ. Aprendizaje formativo y crecimiento personal. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana, 2004

CALZADO LAHERRA, DELCI. El taller, una alternativa de forma de organización en la formación personal del educador. En tesis de maestría, la habana SPEJV, 1998

CASTELLANOS SIMONS, D, Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. Colección Proyectos. CEE. ISPEJV, 2001

CASTELLANOS, D Y OTROS. Enseñar y aprender en la escuela. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana, 2003

COLECTIVO DE AUTORES. Compendio de pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana, 2002

DEL VALLE MARIN, NORBERTO, artículo "Herramientas para el modo de actuación del psicopedagogo", 2017

FERNÁNDEZ SOCA, ANA MARÍA. Selección de temas psicopedagógicos. Compilación: investigadores del equipo de primaria del ICCP. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana, 2002

GARCIA BATISTA, GILBERTO. (Compilador). Compendio de pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la habana. 2002

GARCIA BATISTA, GILBERTO, Profesionalidad y práctica pedagógica. Editorial Pueblo y, 2004

GONZÁLEZ, A. M. Y REINOSO, C. Nociones de sociología, psicología y pedagogía. Editorial Pueblo y Educación, 2004

GRANMA, Artículo "Por una Universidad más cerca de la necesidad local", p.2, 29 de marzo, 2017

LABARRERE G Y G, VALDIVIA. Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación, la Habana, 2001

PÉREZ VIERA, ODALYS, Algunas reflexiones en torno a la comunicación en la formación. ISPEJV,2000

RODRIGUEZ ESPIRAR, Clasificación de los modelos de intervención,1993

Published

2021-08-29

How to Cite

Aguiar Márquez, I. B., Rodríguez Cabrera, Y. ., & Vázquez Abella, D. . (2021). PSYCHOPEDAGOGICAL INTERVENTION MODEL FOR LOCAL DEVELOPMENT ARTEMISEÑO : MODELO DE INTERVENCIÓN PSICOPEDAGÓGICA PARA El DESARROLLO LOCAL ARTEMISEÑO. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(5), 77–82. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n5.2021.590