SOCIAL INNOVATION, EXPERIENCE OF BONDING WITH SOCIETY IN SANTA ANA. MANABÍ, ECUADOR
INNOVACIÓN SOCIAL, EXPERIENCIA DE VINCULACIÓN CON LA SOCIEDAD
DOI:
https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n1.2021.566Keywords:
Community social innovation, Bonding -UniversityAbstract
The work shows the experience carried out in the Canton Santa Ana. ManabÍ where the link with the society of the Coordinating Center of Agricultural Research (CIAM (in two Universities, the Technique of ManabÍ (UTM) of the South of ManabÍ (UNESUM) with the local development center CECADEL (today Santa Ana Campus), on the importance of a social innovation put into practice in a novel, creative and transformative way applied in vulnerable sectors such as: adolescents and young people, the elderly and the disabled. The methodology used was the method of analysis and synthesis of different legal documents that allowed a coherent work, also qualitative analysis, in the application of the technique, action-participation, with various actions that were developed with the object of study, the activities aimed at training, fostering and preparing community leaders, are exposed in the work. The results show that The scheme adopted and the organizational forms proposed in its application detect a set of problems, for which the proposal of projects that strengthened the University's link with the mayor's office, its parish and community environment, favoring training and education, is elaborated. preparation of sectors under study on issues of general and comprehensive culture. It concludes with the organizational proposals through projects which constitute environments of a social innovation work
Downloads
References
Andèrez Velázquez, Manuel de J., González calzadilla, Claribel, Briones Cedeño, Karen 2020 La formación de profesionales en las universidades. Consideraciones y acciones hoy, 2019-2024. Ecuador
Aguilera, García, L, O (2018) Sistematización de experiencias de desarrollo local, Holguín, Cuba: Editorial INKJET
Asamblea Nacional de la República del Ecuador, Ley Orgánica de Educación Superior,(2010), https://goo.gl/S2L9BF, (en línea), 20 de diciembre de 2016, Asamblea Nacional, Registro Oficial Año II, N° 298, 12 de octubre de 2010, Quito, Ecuador
Área de convenio de Relaciones internacionales y Redes académicas, Convenio marco de cooperación interinstitucional entre la Universidad Estatal del Sur de Manabí y la Universidad Técnica de Manabí (2015).26 de agosto
Davyt , A y Cabrera, C,(2014) Vinculación Universidad – Sociedad y formaciones universitarias: una perspectiva histórica y una tesis actual , Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, artículo 716, Buenos Aires, Argentina
Elisa Bernal CEPAL (2017) https://www.cepal.org/ilpes/noticias/paginas/1/36861/Presentacion_Experiencias_innovacion_social.pdfaría
Hernández-Ascanio, j., Tirado Valencia, p. & Ariza-Montes, a. (2016): “El concepto de innovación social: ámbitos, definiciones y alcances teóricos”, CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 88, 165-199.
Herrera Gutiérrez María Rosa Innovación social comunitaria: miradas a una experiencia de ocupación de vivienda1
Malagón Plata, L. A. (2006) La vinculación Universidad-Sociedad desde una perspectiva social, https://goo.gl/L31pAQ, Rev. Educación y Educadores ISSN 0123-1294, Volumen 9, Número 2, pp. 79-93
Moulaert, F. (2013). Social innovation: intuition, precept, concept, theory and practice. En: F. Moulaert et al. (eds.), The International Handbook on Social Innovation. Collective Action, Social Learning and Transdisciplinary Research (pp. 13-24). Cheltenham, Edward Elg
Margaschmidt https://transperiencias.com/2017/06/14/el-proceso-de-escucha-en-la-innovacion-social/
Núñez Jover, J, Alcanzar Quiñones, A, (2016) ¿Universidad y desarrollo Local/territorial? Argumentos conceptuales y sugerencias para las políticas institucionales, La Habana: Editorial Félix Varela,
Rozas Pazaga, M. (2001). La intervención profesional en relación con la cuestión social. El caso del Trabajo Social. Buenos Aires: Espacio Editorial
UNESCO (1995). Conferencia Regional sobre Políticas y Estrategias para la transformación de la educación Superior en América latina y El Caribe. Caracas: UNESCO.
Figaredo, F. (2009). La emergencia ciencia, tecnología, sociedad. La Habana: Universidad La Habana.