Work stress of nursing interns during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n4.2022.477

Keywords:

nursing intern, stress, fear, security, insomnia

Abstract

The objective of the study was to determine which are the stressors in nursing interns during the COVID-19 pandemic. Methodology: An observational, analytical cross-sectional study was carried out in December 2020 at the Portoviejo Specialty Hospital and at the Verdi Cevallos Balda Hospital. All inmates were included in the different health homes that work 12 hours. The survey applied is the Nursing Stress Scale, the scale that was carried out was through the translation-back-translation method, whose authors are M. Cárdenas / S. Pérez. Results: 20 nursing interns participated in the study, with an average age of 18 to 29 years old, the result was that the factors of having academic work overload inside and outside the Hospital are the cause of the highest index of work stress. Conclusion: The result obtained reveals that the nursing intern predominates in academic overload, not to mention that the married marital status had more stressful situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gema Veronica Bernal Gutierrez, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Estudiantes de Enfermería de la Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

Geanella Jamileth Ramírez Mera, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Estudiantes de Enfermería de la Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

Sonia Lisbeth Hernández Hernández, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Estudiantes de Enfermería de la Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

María del Rosario Herrera Velázquez, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Docente Tutor; Universidad Estatal del Sur de Manabí; Jipijapa, Ecuador

References

Barragan Ovidio, H. E. (27 de 11 de 2020). Epistemus. Obtenido de http://www.epistemus.uson.mx/revistas/articulos/15-

Carrasco Crivillero, O., Castillo Saavedra, E., Salas Sánchez, R., & Reyes Alfaro, C. (2020). Job stressors and satisfaction in Peruvian nurses during the COVID-19 pandemic. In SciELO Preprints. doi:https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.1468

Estrella Astuhuaman, K., & Espinoza Aquino, P. (2019). Estresores académicos y su relación con las estrategias de afrontamiento en alumnos de la carrera de Enfermería- Undac Filial Tarma- 2018. Pasco, Perú: Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión. Recuperado el 25 de 1 de 2021

Félix Verduzco, R., García Hernández, C., & Mercado Ibarra, S. (2018). El estrés en el entorno laboral. CULCyT: Cultura Científica y Tecnológica, 15(64), 31-42. Recuperado el 28 de 11 de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7188504.pdf

Gabriel Garcia, M. F. (2014). La organización del trabajo y el estrés. En S. MSc, Serie protección de la salud (págs. 3-9).

Gil Nalvarte, P. (2020). Factor estresor en los internos de enfermería de la universidad privada Norbert Wiener 2019. Lima, Perú: Universidad Privada Norbert Wiener. Recuperado el 28 de 11 de 2020

Hernández R, F. C. (27 de 11 de 2020). Obtenido de https://www.uca.ac.cr/wpcontent/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Ozamiz N, D. M. (2020). Recuperado el 28 de 11 de 2020, de Niveles de estrés, ansiedad y depresión: https://www.paho.org/es/tag/enfermedad-por-coronavirus-covid-19

Portero S, V. M. (2017). Recuperado el 25 de 01 de 2021, de doi.org: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.1468

Quispe. (27 de 11 de 2020). Estrategia de afrontaminto y nivel de estres academico en. Recuperado el 25 de 1 de 2021, de http://repositorio.unap.edu.pe/bitstream/handle/UNAP/2680/Quispe_Cutipa_

Published

2022-09-30

How to Cite

Bernal Gutierrez, G. V., Ramírez Mera, G. J., Hernández Hernández, S. L., & Herrera Velázquez, M. del R. (2022). Work stress of nursing interns during the COVID-19 pandemic. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(4), 40–47. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n4.2022.477

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2