ENVIRONMENTAL EDUCATION IN WASTE SEPARATION IN THE CITY OF JIPIJAPA

EDUCACIÓN AMBIENTAL EN LA SEPARACIÓN DE DESECHOS

Authors

  • Eden Junior Moreira Bonilla
  • Angel Fernando García Chinga
  • Leonardo Miguel Moran Quimis
  • Ronald Leiver Jama Cedeño
  • Fernando Luis Lucio Villacreses

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v4.n3.2020.275

Keywords:

co-responsibility, solid, citizenship, waste

Abstract

ABSTRACT

The management of environmental education in the separation of waste, is understood as a system that includes the adequate, collection, selection, transport and use of waste from a community. When finding waste of different materials such as plastics, glass, organic matter, cardboard, electronic and electrical waste, among others. For which we can observe lying in the streets of the city while we walk. For this reason, this article analyzes the relationship that exists between citizen co-responsibility with the separation of waste in the city. 384 people from the city of jipijapa participated in the study, with a margin of error of 5.5%. Materials such as google drive forms were used, in order to reach the largest number of inhabitants, a method such as analytical, quantitative and hypothetical-deductive. With the results obtained, we conclude that, in the management of environmental education on waste separation, 49.2% of the participants do have knowledge about waste separation, 22.7% have little knowledge, 17.7% have very little knowledge , while from 7.8% to 2.6% are not aware of it. In addition, it was found that for the new future generation they are not affected, the responsibilities we have as citizens with environmental education in the separation of waste is essential for change and thus provide a solution to this problem and have a clean and healthy planet.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASECA. (24 de septiembre de 2018). Obtenido de Separación correcta de la basura: https://www.aseca.com/blog/separacion-correcta-de-la-basura

VALDEMINGÓMEZ. (3 de marzo de 2014). Obtenido de importancia de separar los residuos: https://www.madrid.es/portales/munimadrid/es/Inicio/El-Ayuntamiento/Parque-Tecnologico-de-Valdemingomez/Modelo-de-gestion-de-residuos/La-importancia-de-separar-los-residuos/La-importancia-de-separar-los-residuos/?vgnextfmt=default&vgnextoid=38ecf766f92752

Ordenanza Municipal Cantón Jipijapa. (29 de enero de 2015). Obtenido de Normativa Jurídica de Ecuador: http://www.oficial.ec/ordenanza-municipal-canton-jipijapa-gestion-integral-residuos-solidos

linea verde huelva. (12 de abril de 2016). Obtenido de linea verde huelvaeducación ambiental: lineaverdehuelva.com/lv/consejos-ambientales/educacion-ambiental/sensibilizacion-y-concienciacion-ambiental.asp#:~:text=La%20Educación%20Ambiental%20es%20un,y%20poder%20lograr%20así%20un

EPA . (19 de enero de 2017). Obtenido de espanol.epa.: https://espanol.epa.gov/espanol/la-importancia-de-la-educacion-ambiental

RECIMED. (3 de septiembre de 2017). Obtenido de Separar en la fuente es la opción: https://reciclaje.com.co/blog/aprende-a-reciclar/separar-en-la-fuente-es-la-opcion/

GAD Municipal del cantón Jipijapa. (2018). Informe de rendición de centas Nº 3487 Periodo 2018. Obtenido de Alcaldía de Jipijapa. Naciones Unidas. (2015). Objetivo 11: Lograr que las ciudades sean más inclusivas, seguras, resilientes y sostenibles. Obtenido de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/cities/

Naciones Unidas. (2015). Objetivo 12: Garantizar modalidades de consumo y producción sostenibles. Obtenido de Objetivos de desarrollo sostenible: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/sustainable-consumption-production/

Naciones Unidas. (2015). Objetivo 3: Garantizar una vida sana y promover el bienestar para todos en todas las edades. Obtenido de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/health/

PDYOT. (2015). Plan de desarrollo y ordenamiento territorial del cantón jipijapa. Obtenido de Secretearía Técnica Planifica Ecuador: https://multimedia.planificacion.gob.ec/PDOT/descargas.html

Reich, A. (12 de agosto de 2007). FAUBA VERDE. Obtenido de Separación de residuos : https://www.agro.uba.ar/faubaverde#:~:text=La%20separaci%C3%B3n%20en%20origen%20consiste,residuos%20que%20pueden%20ser%20reciclados.&text=En%20el%20a%C3%B1o%202009%20se,el%20vidrio%20y%20los%20metales.

Toro, R. (2016). Guía general para la gestión de residuos sólidos. Cepal, 13-16.

Arias, P., & Seilles, M. (2014). Información Ambiental en hogares. Recuperado el 24 de octubre de 2015, de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/webinec/Encuestas_Ambientales/Hogares_2014/Documento_tecnico_Modulo_Ambi ental_Hogares_2014.pdf

PDYOT. (2015). Plan de desarrollo y ordenamiento territorial del cantón jipijapa. Obtenido de Secretearía Técnica Planifica Ecuador: https://multimedia.planificacion.gob.ec/PDOT/descargas.html

Published

2020-11-09

How to Cite

Moreira Bonilla, E. J. ., García Chinga, A. F., Moran Quimis, L. M. ., Jama Cedeño, R. L. ., & Lucio Villacreses, F. L. . (2020). ENVIRONMENTAL EDUCATION IN WASTE SEPARATION IN THE CITY OF JIPIJAPA: EDUCACIÓN AMBIENTAL EN LA SEPARACIÓN DE DESECHOS. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(1), 121–134. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v4.n3.2020.275

Issue

Section

Artículos