PERMANENCIA ESTUDIANTIL EN EDUCACIÓN SUPERIOR: LA VISIÓN DEL DOCENTE

PERMANENCIA ESTUDIANTIL EN EDUCACIÓN SUPERIOR

Authors

  • Aí­da Milena Murillo Zabala Polití©cnico Internacional. Bogotá.
  • Pedro Jurado de los Santos Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v3.n1.2019.122

Keywords:

dropout; retention; Higher Education; Technical Education

Abstract

This paper is focused on the identification of factors related to students’ retention. This study was undertaken at a private Higher Education Institution called Politécnico Internacional (BogotÍ¡, Colombia). To collect the data, some ad-hoc surveys and interviews were utilized (106 and 6 respectively. In relation to the student’s retention, results indicate the importance of variables such as quality and profile of the academic program offered. It is also observed the influence of motivational factors and the personal satisfaction in reference to the students’ persistence within the academic program. These two variables, retention and persistence, are characterized in this paper as independent processes, susceptible to study, which interact and have a direct impact on retention in Higher Education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aí­da Milena Murillo Zabala, Polití©cnico Internacional. Bogotá.

Odontóloga. Especialidad en Estomatologí­a Pediátrica. Especialista en Docencia Universitaria. Magister en Educación. Candidata a Doctorado en Educación. Subdirectora acadí©mica y de investigación. Polití©cnico Internacional. Bogotá. Colombia.

Pedro Jurado de los Santos, Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona

Licenciado en Psicologí­a. Licenciado en Ciencias de la Educación. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Titular de Universidad, írea de Didáctica y Organización Educativa, Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona.

Published

2020-02-02

How to Cite

Murillo Zabala, A. M., & Jurado de los Santos, P. . (2020). PERMANENCIA ESTUDIANTIL EN EDUCACIÓN SUPERIOR: LA VISIÓN DEL DOCENTE : PERMANENCIA ESTUDIANTIL EN EDUCACIÓN SUPERIOR. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 3(1), 01–14. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v3.n1.2019.122

Issue

Section

Artículos